Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oude Nikkors

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Oude Nikkors

    Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
    Geen idee hoe dat op een Nikon body werkt, maar dat lichtje dat zegt wanneer het scherp is werkte op Canon even goed/slecht als gewoon autofocussen, altijd ongeveer dus, maar zelden 'er boenk op', met AF had ik gemiddeld maximum 50% foto's met echt optimale focus; nu ongeveer 90 à 95% sinds ik enkel nog lichtsterke manuele lenzen gebruik op mijn Sony
    Op mijn D700 is dat groen bolleke toch wel 'spot on', zeker in situaties waar ik MF overweeg (dus geen actie foto's).

    Ik werk regelmatig met een 50mm f2.0 AI en op concerten bijna altijd met een 80-200 f2.8.
    Last edited by kawaracer; 1 maart 2016, 11:51.

    Comment


    • #17
      Re: Oude Nikkors

      Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
      De Nikon is nog zo vriendelijk om er een pijltje naast te zetten dat aangeeft in welke richting je moet draaien voor correcte scherpstelling.

      Voor de duidelijkheid: ik hou geen pleidooi tegen oude manuele lenzen en het gebruik ervan op moderne toestellen. Mijn eigen ervaring is beperkt (op hedendaagse toestellen - vroeger deed ik het ook met een Pentax uit de jaren '70) en ik heb het snel opgegeven omdat ik manueel, en met goeie ogen, nooit de autofocus kon evenaren. Met mijn Fuji-X daarentegen kan ik met MF (met focus peaking en 'loupe'-functie) dingen doen die ik met mijn manuele toestel 25 jaar geleden niet kon, ondanks dat ik toen wel over een geschikt matglas, prisma, schaalaanduidingen en precieze focusringen beschikte. Dus, als je het met een hedendaagse SLR kan, dan worden je resultaten waarschijnlijk nog een pak beter als je met een mirrorless gaat werken.
      Wat dat eerste betreft: werkt dat echt voor alle lenzen, of enkel voor AF lenzen die je manueel focust? Ik snap niet goed hoe de body weet of je voor of achter je onderwerp zit met je focus als er geen enkele link is tussen lens en body?

      Wat het tweede betreft, manueel focussen met de 40D met speciaal matglas ging best ok, maar is idd totaal niet te vergelijken met het gemak waarmee dit (met de meeste lenzen) gaat met een goeie elektronische zoeker met alle voordelen van dien. Maar een oude slr die gemaakt was om manueel mee te focussen komt wel al een pak dichter bij de ervaring met de Sony wsl, de zoeker van mij A7 is bvb net ietsje groter dan die van een Spotmatic maar wel een pak helderder bij weinig licht.
      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

      Comment


      • #18
        Re: Oude Nikkors

        Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
        Wat dat eerste betreft: werkt dat echt voor alle lenzen, of enkel voor AF lenzen die je manueel focust? Ik snap niet goed hoe de body weet of je voor of achter je onderwerp zit met je focus als er geen enkele link is tussen lens en body?
        Dat is een zeer goede vraag...
        Ik heb een vermoeden dat de fasedetectie van de AF-module zelf kan inschatten in welke richting de focusgroep moet bewegen. (Bij contrastdetectie op de sensor kan dat niet, als ik mij dat goed herinner.) Wat je bij lenzen met elektronische communicatie natuurlijk wel hebt, is afstandsinformatie, waar de AF dankbaar gebruik van maakt.
        Noem het een educated guess... mijn redenering kan ook gewoon verkeerd zijn
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #19
          Re: Oude Nikkors

          Je zult wel gelijk hebben!
          Ik heb juist eens even door een oude Praktica met splitscreen zoeker gekeken (mijn Spotmatic heeft dat niet), die heeft dus sowieso geen afstandsinformatie en daar zie je het beeld ook naar de andere kant verschuiven wanneer je voor of achter je onderwerp hebt scherpgesteld, het moet dus iets vrij 'eenvoudig' optisch/mechanisch zijn.. Ik heb het gevoel dat ik dat ooit wel wist hoe dat juist werkte
          Dus nog maar eens een keertje opzoeken en lezen hoe dat weeral juist werkte die fasedetectie..

          Deze lijkt me goed (maar leesvoer voor later), gaat ook over de toepassing voor AF:

          Wat ik me nog half herinner is dat dat ook iets te maken heeft met het feit dat f/8 het maximum is waarbij fase detectie werkt, dat het op zich niks te maken heeft met de hoeveelheid licht, maar echt met de grootte van het gat.
          Last edited by oermens; 1 maart 2016, 20:59.
          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

          Comment


          • #20
            Re: Oude Nikkors

            Zoals in het Doug Kerr artikel vermeldt werden in veel types van cameras het Fresnel type lenzen gebruikt voor het focusmechanisme. Mijn Canon FT-QL uit die middeleeuwen heeft ook zo'n systeem. Dat scheen destijds vrij revolutionair te zijn en ik dacht dat de originele Pentax "spotmatic" dat nog niet had maar ik kan mij vergissen.

            Comment


            • #21
              Re: Oude Nikkors

              Ik heb een paar jaar gewerkt met MF 28/2.8 50/1.4 en 200/4 op mijn D1
              Gewoon het groene bolleke gebruikt, altijd raak. Maar ik mis mijn deelbeeldmeters en mijn prisma's van op de EL en de F2's

              Comment

              Working...
              X