Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onscherpe foto's door IS?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Onscherpe foto's door IS?

Oorspronkelijk geplaatst door Alice83 Bekijk bericht
    Ik heb de lens getest op 1/800 s zonder IS en de scherpte is ok bij onderwerpen op 1 à 2 meter afstand en op 300mm als ik verder ga bv 10m afstand is de foto weer onscherp.
    In theorie moet je je foto scherp kunnen hebben zonder IS te gebruiken.

Je moet er vanuit gaan dat je sluitertijd minstens het dubbele van de brandpuntsafstand is.
    In dit geval zou 1/600 s voldoende zijn bij 300mm ... maar toch, het blijft 300mm hé, dat wil zeggen dat je bij de minste trilling met je hand veel meer bewegingsverschil hebt dan bij een 30mm bijvoorbeeld.
    Is het te fotograferen object verderaf, dan wordt dat verschil op je foto nog groter.

En als je een onstabiel hand hebt, of je object dat je fotografeert beweegt (spelende kinderen), doe je er best nog eens de brandpuntsafstand bij.
    Vb: 1/900e seconde sluitertijd of 1/1200e.

Een statief kan ook altijd handig zijn.

Comment

nog eens proberen :-)

Comment

Dat is niet echt een goed voorbeeld, er is wel ergens iets scherp, maar het lijkt er op dat je de camera zelf een scherpstelpunt hebt laten kiezen, of dat je het verkeerde scherpstelpunt hebt ingesteld.
        De EXIF informatie kan ik niet zien, maar ik vermoed dat de iso redelijk hoog stond, dat geeft ook minder scherpe foto's.

Test de lens uit op eenvoudige onderwerpen, niet op een vogeltje dat ergens tussen de takken verscholen zit, want aan de hand van zo'n foto is het erg moeilijk om te bepalen of er iets mis is met de lens (en wat er mis is).

Maak dus foto's van vrijstaande onderwerpen die een beetje verder af staan dan de minimale scherpstelafstand, en kies zelf 1 scherpstelpunt waarop je wil dat de camera scherpstelt.
        En als je wil controleren of de lens correct focust, dan kan dat bijvoorbeeld op deze manier:

De batterijtjes staan schuin op een rij ten opzichte van de camera (het meest linkse batterijtje staat dichter bij de camera dan het meest rechtse).
        Op die manier controleer je of een lens geen last heeft van front of backfocus.
        Je moet de camera dan wel op een statief zetten, want het minste dat die voor of achteruit beweegt terwijl je de foto maakt krijg je een fout resultaat.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Nu zien we 1 beeld en bovenliggend een album.
          Is dit het goede beeld of het slechte in uw ogen?

Ik zie ook toch behoorlijk wat ruis.
          Maar ook in de andere fotos uit je album zie ik een vreemde "ruis".
          Met welke software bewerk je de beelden? Ik denk dat daar nog winst te halen is want nu lijkt het mij toch niet zo optimaal te zijn.

Comment

Exif's staan op Flickr.

Ik denk dat er niets mis is met die lens wel met de instellingen.

Manual focus ok, maar de camera laten kiezen welk scherpstelpunt te gebruiken ... ? In de exif staat trouwens dat geen enkel punt in focus was.

Comment

Wat hier als ruis wordt omschreven, lijken mij eerder artefacten van verscherping.
              Voor een 70-300 op 300mm wijd open vind ik die foto's voor de rest zo slecht nog niet. We weten ook niet of dit een uitsnede is of het volledige 20MP beeld verkleind...

Correctie -- we weten het wel: het is een uitsnede maar het valt nog mee 3648px aan de lange zijde.
              Ik heb het origineel even gedownload en op 100 procent ben ik al iets minder optimistisch... scherpste zone lijkt mij wat voorbij het vogeltje te liggen als ik naar het scherpteverloop op de takken kijk.

Best eens met een makkelijker onderwerp testen, en bij voorkeur de jpeg sharpening en noise reduction een stuk lager instellen.
              Last edited by Pieter G.; 4 maart 2016, 10:53. Reden: correctie
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Bedankt voor de reacties en de tips.

Ik bewerk de foto's met windows photo gallery... heel basic I know maar ik kan niet werken met photoshop en vind het een gemakkelijk programma omdat ik dan de slechte foto's direct kan verwijderen.
                de ruis kom inderdaad van het verscherpen. Ik hou natuurlijk enkel de "beste" en probeer ze nog beter te maken... de slechte verwijder ik direct dus heb ik momenteel geen pure foto's maar dat komt wel.

Comment

Bedankt voor de reacties en de tips.

Ik bewerk de foto's met windows photo gallery... heel basic I know maar ik kan niet werken met photoshop en vind het een gemakkelijk programma omdat ik dan de slechte foto's direct kan verwijderen.
                  de ruis kom inderdaad van het verscherpen. Ik hou natuurlijk enkel de "beste" en probeer ze nog beter te maken... de slechte verwijder ik direct dus heb ik momenteel geen pure foto's maar dat komt wel.
                  Je hebt een heel goede crop camera, waarom gebruik je Canon's gratis DPP niet ?

Neem foto's in RAW + JPG, de jpg kan je gebruiken als ' referentie ' en met DPP kan je prima de raw verbeteren naar smaak en/of noodzaak.

En kies ZELF je scherpstelpunt, laat dat niet aan de camera over.

Comment

Forget Windows photo galery programma. Is rommel.

Er is ook het programma Corel Aftershot. http://www.aftershotpro.com/nl/products/aftershot-pro/
                    Vroeger was dat programma gekend als "Bibble" waar je hier links en rechts verwijzingen naar zal vinden.
                    Dat is een programma gelijkaardig aan Lightroom.
                    Niet heel moeilijk om mee te leren werken maar je zal een serieus beter resultaat behalen op RAW afwerking.
                    Je kan er ook ruisonderdrukking mee doen. Fotos beheren,...

Kostprijs 80 euro +-

Dan ook nog wat beter je toestel onder controle krijgen.
                    En die combinatie zou toch een serieuze stap vooruit moeten zijn.

Comment

Working...
                    X