Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

dilemma

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• dilemma

Zit met een dilemma

Heb een 70-200 vrII lens en een kenko teleconverter 2.0.
    En nu is er de nieuwe lens van Nikon 200-500 mm uit, kan maar een van beide houden, dus ofwel doe ik de 70-200 mm weg en koop ik de 200-500 mm in de plaats.
    Of moet ik een betere teleconverter van nikon aanschaffen TC-20 E III.

Ga dit jaar naar Ierland en Namibie.

Kan iemand een beetje goede raad geven?

Thnx
    stan
    Nikon Z6II, Nikon D500, Nikon 24-70mm f4, Nikon 14-30mm f4, Nikon 70-200mm f2,8s , Nikon sb700 flitser, Nikon macro 105mm 2.8 s, Nikon 500mm PF 5.6. LUMIX DMC-FZ2000.

Re: dilemma

Tenzij je je specifiek gaat toeleggen op wildlife, zou ik de 70-200 toch niet afschrijven.
    In Namibië heb je natuurlijk mm's nodig en daar heb je die nodig.
    Vraag is of je na de Namibië reis nog die extra mm's veel zal gebruiken, de 200-500 is een heel specifieke lens en is echt niet geschikt voor allround gebruik zoals de 70-200.
    Andere denkpiste: Je kan ook de 70-200 f2.8 verkopen en een 70-200 f4 kopen. De f4 is kwalitatief uitstekend en je houdt wat geld over om al een deel van de 200-500 te betalen. Een converter heb je dan niet meer nodig. En 2x converters zijn trouwens nooit hun geld waard, beperk je tot de TC 14E.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Re: dilemma

Het hangt er allemaal maar vanaf wat je van Namibië verwacht en hoe je daar gaat reizen.

Op mijn reizen in Zuid-Afrika heb ik mijn 70-200 veel bruikbaarder gevonden dan mijn 200-400, zelfs op een D700(Dus zonder cropsensor, en ook niet echt met een overschot aan pixels om hard te croppen). Ik weet niet hoe het in Namibië zit, maar tenzij je in de private parken gaat kom je in ZA niet van de weg, en dan heb je dikwijls toch niet genoeg mm.

Om 400-500mm goed stil te houden heb je ook al heel wat ondersteuning nodig, zeker met een 2X teleconvertor. Dus neem maar een goed statief/monopod mee en/of een stevige beanbag. Er is daar overdag misschien wel veel licht, maar de beste beelden zijn daar meestal toch 's morgen en 's avonds en een TC eet ook nog wat licht weg.

Denk er ook aan wat zo'n teleconvertor doet met je beeldkwaliteit.
      hoge temperaturen in combinatie met lange afstanden heeft dikwijls ook al een negatieve invloed op de beeldkwaliteit.

Hoeveel gebruik je die 70-200 nu, hoe vaak gebruik je die in combinatie met de TC en wat ga je achteraf nog met die 200-500 doen? Ik zou mijn 70-200 niet willen missen, maar ik kan natuurlijk niet voor jou spreken. Je verwachtingen op safari moet je met een 70-200 wat bijstellen (geen pasfotos vanaf 100m afstand) maar dan zijn daar ook prima beelden mee te maken.

Comment

Working...
      X