Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beste lens Nikon voor portret

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Beste lens Nikon voor portret

    En ervaring met de 50mm?

    Iemand toevallig die combinatie met een Sony A7 (of reeks)? Eventueel voorbeelden?

    Comment


    • #17
      Re: Beste lens Nikon voor portret

      De Sigma ART 35 en 50 f/1.4 zijn zowel FF als crop. Ik gebruik de 50 op een crop en ben heel erg tevreden van de kwaliteit van deze lens!! De reviews liegen er niet om!
      NIKON D750, Samyang 14 f2.8, Sigma 15-30 f3.5-4.5, nikkor 24-70 f2.8, nikkor 24-120 f4, sigma ART 50 f1.4, tamron 70-200 f2.8, D3200 met tamron 16-300 f3.5-6.3, SB910

      Comment


      • #18
        Re: Beste lens Nikon voor portret

        Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
        Portretten kan je maken met alle lenzen.
        Zo maak ik soms ook portretten met een 12mm .


        Daarom dat 35mm maar ook breder nog zeer in trek zijn voor "portret" in de huiskamer. Doch blijft de regel van 1 meter altijd van toepassing.
        Hangt er vanaf van wie je een portret maakt.

        Comment


        • #19
          Re: Beste lens Nikon voor portret

          Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
          Hangt er vanaf van wie je een portret maakt.
          Mijn Top 6 van portret-lenzen van Nikon

          1.) 200mm f2.0g
          1.) 58mm f1.4g
          2.) 135mm f2.0 Dc
          3.) 85mm 1.4g of de 85mm 1.4D (heeft iets meer karakter, maar geen nano spijtig)
          4.) 24mm 1.4g meer karakter dan de 35mm 1.4g
          5.) 70-200 VR2
          6.) 85mm PC-E 2.8

          De volgende zijn volgens mij ook toppers.
          De 300mm 2.8 VR2 wel zwaar, maar als je tijd hebt en een statief kan hier ook wel zeer mooie portreten mee maken.
          Veel draagbaarder en super betaalbaar tweedehands is de 180mm 2.8
          Had vroeger de 50mm sigma 1.4, ook zeker niet slecht, prachtig zachte bokeh.
          Mometeel werk ik het liefst met twee body's met een 24 1.4g en een 58mm 1.4g voor portretten.

          Alle veel om uit te kiezen. ;-)

          Comment


          • #20
            Re: Beste lens Nikon voor portret

            Nikon 85mm f1,4 afs g

            Comment


            • #21
              Re: Beste lens Nikon voor portret

              Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
              Zo simpel vind ik dat niet

              1. Werk je met APS-C of full frame?
              2. Wil je een klassiek portret in studio of iets casual, en ben je aan een afstand ten opzichte van je onderwerp gebonden?
              3. Moet het een headshot zijn, of moet de persoon er half of helemaal op?
              4. Wil je een stuk van de omgeving mee in je portret of uitsluitend de geportretteerde persoon?

              Ik vind mijn 35/1.8 op D7100 wel prettig voor portretten bij beschikbaar licht.
              Het is wel simpel, maar je kan van alles een probleem maken.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #22
                Re: Beste lens Nikon voor portret

                Oorspronkelijk geplaatst door Thomasvdalen Bekijk bericht
                Mijn Top 6 van portret-lenzen van Nikon

                1.) 200mm f2.0g
                1.) 58mm f1.4g
                2.) 135mm f2.0 Dc
                3.) 85mm 1.4g of de 85mm 1.4D (heeft iets meer karakter, maar geen nano spijtig)
                4.) 24mm 1.4g meer karakter dan de 35mm 1.4g
                5.) 70-200 VR2
                6.) 85mm PC-E 2.8

                De volgende zijn volgens mij ook toppers.
                De 300mm 2.8 VR2 wel zwaar, maar als je tijd hebt en een statief kan hier ook wel zeer mooie portreten mee maken.
                Veel draagbaarder en super betaalbaar tweedehands is de 180mm 2.8
                Had vroeger de 50mm sigma 1.4, ook zeker niet slecht, prachtig zachte bokeh.
                Mometeel werk ik het liefst met twee body's met een 24 1.4g en een 58mm 1.4g voor portretten.

                Alle veel om uit te kiezen. ;-)
                +1 100% akkoord

                Comment


                • #23
                  Re: Beste lens Nikon voor portret

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Het is wel simpel, maar je kan van alles een probleem maken.
                  Heb je daar 6 maanden over moeten nadenken...?
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #24
                    Re: Beste lens Nikon voor portret

                    Ik zie hier veel gegoochel met alle soorten lenzen. Je kunt natuurlijk met elke lens portretten maken. Het gaat erover met welke lens je het minste vervorming krijgt, welke lens de natuurlijke verhoudingen het best respecteert. En dat heeft niets te maken met het merk van de body of de lens.
                    Ik ben voor de meesten hier 'old school', maar er bestond een regel dat een 75 mm lens (of in de buurt) de beste resultaten gaf op een kleinbeeldcamera (nu dus FF). En dat zal er niet ver naast zitten. Ik zelf zou nooit korter gaan. De lichtsterkte van de lens heeft dan zijn eigen impact op de opname, maar niet meer op de vorm van het gezicht. Een 2.0 lens kun je dichtknijpen naar f 11, een 3.5 lens kan je nooit open trekken naar 1.8 bv. En dat precies zal dan weer afhangen van het budget. Voor andere sensorformaten moet je dan gewoon even omrekenen met de cropfactor natuurlijk.
                    Voor langere brandpunten (wat zeker ook kan), moet je weer ver genoeg van je onderwerp kunnen staan, wat niet overal mogelijk is. Hier zijn ook al dikke boeken over geschreven....

                    Comment


                    • #25
                      Re: Beste lens Nikon voor portret

                      Mijn favorieten zonder twijfel en uit eigen ervaring 85mm f1.4 AF-s en 135mm f2.0 DC (defocus control).
                      Last edited by Guest42; 20 juli 2016, 11:52.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Beste lens Nikon voor portret

                        Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                        Ik zie hier veel gegoochel met alle soorten lenzen. Je kunt natuurlijk met elke lens portretten maken. Het gaat erover met welke lens je het minste vervorming krijgt, welke lens de natuurlijke verhoudingen het best respecteert. En dat heeft niets te maken met het merk van de body of de lens.
                        Ik ben voor de meesten hier 'old school', maar er bestond een regel dat een 75 mm lens (of in de buurt) de beste resultaten gaf op een kleinbeeldcamera (nu dus FF). En dat zal er niet ver naast zitten. Ik zelf zou nooit korter gaan. De lichtsterkte van de lens heeft dan zijn eigen impact op de opname, maar niet meer op de vorm van het gezicht. Een 2.0 lens kun je dichtknijpen naar f 11, een 3.5 lens kan je nooit open trekken naar 1.8 bv. En dat precies zal dan weer afhangen van het budget. Voor andere sensorformaten moet je dan gewoon even omrekenen met de cropfactor natuurlijk.
                        Voor langere brandpunten (wat zeker ook kan), moet je weer ver genoeg van je onderwerp kunnen staan, wat niet overal mogelijk is. Hier zijn ook al dikke boeken over geschreven....
                        Geen antwoord op de vraag.......want wat is je favorite lens nu?
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #27
                          Re: Beste lens Nikon voor portret

                          Ik heb maar één Nikkor, dus dat is sowieso de beste Nikon portretlens die ik heb, maar het is ook wel echt een pareltje: de Ai-S 105mm f/1.8, op volle opening redelijk wat aberraties, maar meer dan voldoende resolutie voor portret en met zowat de mooiste bokeh en dof overgangen die je je kunt voorstellen!
                          Enkel manuele focus, maar wel lichtmeting en automatisch diafragma op de betere Nikon body's.
                          Deze is niet zo makkelijk 2de hands te vinden, maar zijn kleinere broertje de 105 f/2.5 schijnt vrijwel even goed te zijn en is vrij vlot te vinden voor redelijke prijzen.

                          Ik heb niet veel voorbeelden online staan omdat ik die al een tijd niet veel meer heb gebruikt, ik kan niet wennen aan de richting van de focusring en hij is wat uit balans op een Sony A7.

                          Ik probeer even 2 anonieme oude beelden in te voegen van op Facebook, beiden op f/1.8, maar wel op een crop body (Canon 40D):





                          Ik weet wel niet of ze hier gaan doorkomen zo, wellicht enkel als je zelf Facebook hebt, ik zal hem nog wel eens terug gebruiken en wat op Flickr zetten.
                          Last edited by oermens; 20 juli 2016, 14:56.
                          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                          Comment


                          • #28
                            Re: Beste lens Nikon voor portret

                            Ik heb ook de 85 mm 1.4 (Sigma EX versie): heel mooi spul, maar heel streng voor de fotograaf, de minste fout wordt afgestraft....ik gebruik ze nu eigenlijk alleen nog op statief.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Beste lens Nikon voor portret

                              De tussenkomsten van hjanssen zijn altijd zo hartverwarmend hé ! misschien dan ook eens antwoord geven op de vraag in plaats van steeds mensen terecht te wijzen ?

                              Comment


                              • #30
                                Re: Beste lens Nikon voor portret

                                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                                Mijn favorieten zonder twijfel en uit eigen ervaring 85mm f1.4 AF-s en 135mm f2.0 DC (defocus control).
                                Wat is er zo goed aan de 135mm f2.0 als ik vragen mag?

                                Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                                portfolio en workshops:
                                https://www.bennybulke.com/

                                Comment

                                Working...
                                X