Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe Micro Four Thirds lenzen voor vogelfotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nieuwe Micro Four Thirds lenzen voor vogelfotografie

FF is nog atlijd een kwestie van meer licht, crop is een compromis minder licht maar meer lengte, enz ...

Foto's BIF : http://www.lens-rumors.com/olympus-m...sample-images/

Last edited by Empe; 31 januari 2016, 18:20.

Comment

De nieuwe 300 mm kan niet anders dan heel goed zijn.
      Als je bekijkt wat een gewone consumer lens al afgeeft van scherpte.
      Onderaan voorbeeld van een niet al te beste (door sommige reviewers) 75-300 MKII lens.

Als je met een telelens werkt van rond 300 mm (600 Fov) en je wil daar alles uithalen van scherpte .. dan ligt dikwijls de beperking/skills bij de persoon.
      Het vraagt zeker wat techniek om uit de hand haarscherpe resultaten te halen. Ik bezit die techniek niet door veel te weinig ervaring.
      De Fameuze IBIS van Olympus zal bij zo'n brandpuntsafstanden daar niet te veel aan veranderen.
      Daarom ook dat ze bij deze 300 f4 gekozen hebben om beeldstabilisatie in te bouwen in de lens.. wat een goede zaak is volgens mij.(kan gecombineerd worden met de IBIS)

Als je vooral Vogelfotografie doet dan zal die 300mm zeker en vast een must zijn.
      In dat geval is de prijs van zo een lens wel gerechtvaardigd.

Voor wie af en toe tele nodig heeft is zo een 75-300mkII van amper 450 euro een uitkomst.
      Ironisch genoeg is dat je met die goedkopere lens veel harder zal moeten werken om een deftig resultaat te halen.
      Lichtsterkte is er één van... terwijl je dat hard nodig hebt in combinatie met de half frame sensor.

Dus de nieuwe 300 F4 komt je beter tegemoet op vlak van beeldstabilisatie, lichtsterkte en beeldscherpte (hoeken vooral) en zal beter inzetbaar zijn voor vogelfotografie.
      Uiteraard de betere lens

Voor wie een uitstapje naar de zoo wil doen of dergelijke volstaat zeker en vast zo een 75-300 MKII ....statief aangeraden... (zeker op een sombere dag)

Hieronder 2 foto's genomen met de 75-300 6.7 MKII op een heel sombere dag.
      Gebruikte licht is vensterraam
      Om zeker te zijn van geen falen van AF zijn deze genomen manueel focus, tripod velbon 450, IBIS OF
      iso 200, 1/8 electronische shutter om anti shock te vermijden
      Jpeg recht uit de camera, geen fotobewerking.

Bovenste foto 100mm
      Onderste foto 300mm

klik op de link voor de volledige versie.

klik: https://www.dropbox.com/s/o2utba49w7...Focus.jpg?dl=0

100mm

Klik: https://www.dropbox.com/s/1t169le6dd...ocus..jpg?dl=0

300mm
      Last edited by Funcky; 31 januari 2016, 21:02.
      Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

je handtekening is wel grappig

van 12 tot 300 mm (24-150)

zelf krijg ik geen scherpe beelden uit die 75-300 dus vrij onder de indruk van je foto's hierboven.
        zelfs op statief met 1/1000s sluitertijd op 300mm altijd soft .. denk dat ik eentje heb op een maandagmorgen gemaakt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PhilippeVDP Bekijk bericht
          je handtekening is wel grappig

van 12 tot 300 mm (24-150)

zelf krijg ik geen scherpe beelden uit die 75-300 dus vrij onder de indruk van je foto's hierboven.
          zelfs op statief met 1/1000s sluitertijd op 300mm altijd soft .. denk dat ik eentje heb op een maandagmorgen gemaakt.
          Je opmerking is terecht PhilippeVDP,
          De handtekening dateert nog uit de tijd van mijn 75 1.8 die toen het langste brandpunt was .. Vandaar die 24-150.
          Ik was vergeten de FF equivalenten aan te passen die die tussen haakjes stonden. Bedankt !

Wat die 75-300 betreft is dat idd een goed exemplaar dat ik heb... Zoals je kan zien op de voorbeelden in mijn vorige post.
          Uit de hand echter niet mogelijk, ook niet tegen een hoge sluitersnelheid.
          En de IBIS van de OMD verandert er niet veel aan.
          Hier dus op statief, electronic shutter om anti vibratie tegen te gaan en manueel focus om misser te voorkomen. (Scherpte op de wimpers)
          Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Stilletjesaan komen er ook reviews van de Panasonic 100-400mm.
            Hieronder twee linken met vergelijkbare reviews van de pana 100-400 en de Olympus 300 lens.
            Ik wou dat ik één van deze twee op mijn Olympus body kon schroeven.
            Ben blij dat, uit deze reviews althans, blijkt dat de Pana ook een dijk van een lens is en qua scherpte niet veel moet onderdoen voor de Olympus 300mm.

Olympus OM-1 met lenzen Olympus 12-40mm f2.8 pro, 40-150mm f2.8 pro +1.4x converter, 60mm f2.8 macro, Olympus 300mm en Olympus 100-400mm.
            Onze waarnemingen met foto: http://waarnemingen.be/user/photos/94689

Comment

voordeel pana = zoom
              nadeel pana = minder lichtsterk dan oly lens
              voordeel olympus = stabilisatie lens die perfect samenwerkt met stabilisatie sensor
              zie even dit youtube filmpje : https://youtu.be/qSj5qQR1hlM
              (groot)voordeel pana = 1000 euro bijna goedkoper

't was een moeilijke keuze toch (omwille van prijsverschil) maar mijn nieuwe straatfotografie lens wordt de oly 300mm
              (midden maart zou die leverbaar moeten zijn)

Comment

Ook hier een moeilijke keuze, of toch niet. De Olympus viel eigenlijk af wegens veel te veel boven het budget. De Panasonic eigenlijk ook, maar de verleiding was toch te groot. De Pana weegt niet meer en is niet groter dan de Olympus 40-150 pro + 1.4 TC waar we nu mee rondlopen om vogels, vlinders,... te fotograferen. Gezien we die combinatie als maximum gewicht zien om nog comfortabel een dag mee rond te stappen had ook op dat punt de Pana een streepje voor t.o.v. de zwaardere Oly. De keuze ging dus dus de Panasonic 100-400 of niets bijkopen,... en zoals ik al schreef, de verleiding was te groot en het pre-order is geplaatst.

Vandaag wel een telefoontje gekregen van CameraNu om te melden dat de datum waarop ze beschikbaar zal zijn verschoven is van begin maart naar begin april. Grrrrrr... nog langer wachten dus.
                Olympus OM-1 met lenzen Olympus 12-40mm f2.8 pro, 40-150mm f2.8 pro +1.4x converter, 60mm f2.8 macro, Olympus 300mm en Olympus 100-400mm.
                Onze waarnemingen met foto: http://waarnemingen.be/user/photos/94689

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wike Bekijk bericht
                  Vandaag wel een telefoontje gekregen van CameraNu om te melden dat de datum waarop ze beschikbaar zal zijn verschoven is van begin maart naar begin april. Grrrrrr... nog langer wachten dus.
                  en je hebt groter bereik met de pana
                  maar in mijn geval had ik de TC 1.4 als dus kom ik uit op 420mm als 't nodig zou zijn

Begin april, dat is binnen 23 dagen al, 't weer is toch nog slecht

Comment

Working...
                  X