Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iemand ervaring met Sigma 70-200 mm f2.8 lens?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Iemand ervaring met Sigma 70-200 mm f2.8 lens?

Hallo allemaal,

sinds een tweetal weken ben ik de trotste bezitter van een tweedehandse Sigma APO 70-200mm f2.8 ii EX DG MACRO HSM lens.
    Tweedehands door een beperkt budget.
    Lens is een 6 jaar oud en visueel in mooie staat. Ben ook gaan ter plaatse gaan testen met mijn Sony Alpha 57 body.

Nu heb ik nog totaal geen ervaring met een lichtsterke telelens. Ik heb wel al een 17-50mm f2.8 en een 50mm f1.8...

Erg veel heb ik de lens nog niet kunnen uitproberen (ook door het mindere weer) maar ik heb wel al enkele mooie en scherpe (zelfs met f2.8) portretten van mijn hond kunnen nemen.

Alleen met actie (sport) foto's heb ik een probleem. Ik mag instellen of doen wat ik wil, mijn hond in actie krijg ik niet scherp op de foto. Al waren de lichtomstandigheden niet ideaal maar daarvoor heb ik eigenlijk deze lens gekocht.
    Iemand tips hoe ik mijn camera best instel met deze lens?

Met mijn Sony 55-300 mm f4.5-5.6 heb ik geen problemen met het nemen van actiefoto's. Alleen dat ik heel snel veel ruis krijg bij mindere weersomstandigheden natuurlijk. Daarvoor heb ik de Sigma gekocht.

Nu stel ik de camera als volgt in (dit lukt toch bij mijn 55-300mm Sony lens): diafragma voorkeuze (en f4.5 of f2.8 voor de Sigma), serieopname, (middelste) punt AF, continue AF en de ISO waarde omhoog tot ik een sluitertijd heb van 1/1500 tot 1/2000 (dit om de beweging van de hond te bevriezen).

Bedankt om dit te lezen en eventuele tips en raad!
    Canon

Re: Iemand ervaring met Sigma 70-200 mm f2.8 lens?

Instellingen lijken in orde.
    Zie je verkeerde focus of bewegingsonscherpte? (Met 1/1500s zou dat nochtans niet zo'n probleem mogen zijn.)
    Ik neem aan de je lens geen beeldstabilisatie heeft. Mocht dat toch zo zijn: afzetten.

Als je ergens een paar full size jpegs kan zetten om te bekijken (eventueel een geslaagde van je andere lens erbij), zullen we dat met plezier doen.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
      Instellingen lijken in orde.
      Zie je verkeerde focus of bewegingsonscherpte? (Met 1/1500s zou dat nochtans niet zo'n probleem mogen zijn.)
      Ik neem aan de je lens geen beeldstabilisatie heeft. Mocht dat toch zo zijn: afzetten.

Als je ergens een paar full size jpegs kan zetten om te bekijken (eventueel een geslaagde van je andere lens erbij), zullen we dat met plezier doen.
      Bedankt voor uw reactie!
      De lens heeft inderdaad geen stabilisatie. Bij Sony zit dit in de body.
      Ik zie vooral veel ruis heb ik de indruk terwijl mijn iso waarde niet zo heel hoog staat.
      Mijn Sony a57 is ook geen fullframe, misschien daarmee meer ruis?
      Ik probeer hier eens een voorbeeld te zetten.
      Canon

Comment

Met Sony 55-300mm.

[IMG]DSC05509 by jacky240, on Flickr[/IMG]

Met Sigma 70-200mm.

[IMG]DSC06012 by jacky240, on Flickr[/IMG]
        Last edited by jacky07; 27 november 2015, 20:20.
        Canon

Comment

Jacky, ik heb je foto's gezien, ook al heb je ze hier niet op de juiste manier geplaatst.

Ik vermoed dat die hond best wel wat snelheid haalt, maar ik zou toch echt verwachten dat die Sigma even goed kan als de Sony lens. Niettemin, je hoeft niet eens diep in te zoomen om te zien dat de Sigma redelijk ver achter het onderwerp heeft gefocust. Zoveel AF-foutmarge is geen calibratieprobleem, en bewegingsonscherpte is er ook niet. Ik kan haast niet geloven dat die Sigma zo traag zou zijn, maar daar lijkt het wel op. Teleurstellend...

Hoe presteert de Sigma bij f/2.8 op stilstaande onderwerpen? Goed scherp?
          Ik was vergeten dat die body ingebouwde stabilisatie heeft. Is het mogelijk om stabilisatie af te zetten? Dan zou ik dat eventueel wel eens proberen. Je weet nooit... 3rd-party lens op Sony body...
          Pieter
          --

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
            Jacky, ik heb je foto's gezien, ook al heb je ze hier niet op de juiste manier geplaatst.

Ik vermoed dat die hond best wel wat snelheid haalt, maar ik zou toch echt verwachten dat die Sigma even goed kan als de Sony lens. Niettemin, je hoeft niet eens diep in te zoomen om te zien dat de Sigma redelijk ver achter het onderwerp heeft gefocust. Zoveel AF-foutmarge is geen calibratieprobleem, en bewegingsonscherpte is er ook niet. Ik kan haast niet geloven dat die Sigma zo traag zou zijn, maar daar lijkt het wel op. Teleurstellend...

Hoe presteert de Sigma bij f/2.8 op stilstaande onderwerpen? Goed scherp?
            Ik was vergeten dat die body ingebouwde stabilisatie heeft. Is het mogelijk om stabilisatie af te zetten? Dan zou ik dat eventueel wel eens proberen. Je weet nooit... 3rd-party lens op Sony body...
            Ik heb al enkele mooie en scherpe portretten kunnen nemen van mijn hond en dat ook op f/2.8 dus dit is wel goed.

Maar ik heb de lens vooral gekocht om ook actie (zoals windhondenrennen) vast te leggen. Misschien met voldoende licht nog eens herhalen?

De persoon waar ik de lens aan kocht fotografeerde er voetbal (ook in de avond), volleybal en paardensport mee. Dus zou je wel denken dat het moet lukken?

Bedankt voor de tip van de stabilisatie. Dit ga ik zeker eens proberen.
            Canon

Comment

Net nog eens geprobeerd met meer licht actie (van de hond) vast te leggen en het is nog niet beter. Ik heb alles zitten veranderen en instellingen geprobeerd maar helaas...
              Ook de beeldstabilisatie uit geschakeld maar geen verbetering.

Ik heb ook nog een oude Sony Alpha 300 body liggen van bijna 10 jaar. Ik dacht even de Sigma 70-200 mm daar op aan te sluiten en mijn eerste vaststelling is dat de lens precies sneller werkt?!?
              Op de dop van de lensvatting (van de Sigma lens) staat er wel: FOR MINOLTA AF dus ik denk dat deze lens wel wat ouder dan 6 jaar moet zijn? Misschien werkt deze dan beter op mijn oude Sony Alpha 300 body?
              Of kan dit niet zijn?
              Ik ga dit binnenkort zeker nog eens buiten proberen.
              Canon

Comment

Deze namiddag nog eens opnieuw geprobeerd met de oude Sony a300 en geen verschil...
                Ik begin te denken dat de lens gewoon te traag is voor mijn soort van (actie)fotografie. Portretten doet hij super maar ik had deze ook gekocht voor actie.
                Ik wist wel dat de Sony lichtsterke telelenzen beter gingen zijn maar wegens budget toch voor deze Sigma gekozen. Toch had ik gedacht dat een constante f/2.8 sneller ging zijn dan mijn standaard Sony telelens...
                Canon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jacky07 Bekijk bericht
                  Op de dop van de lensvatting (van de Sigma lens) staat er wel: FOR MINOLTA AF dus ik denk dat deze lens wel wat ouder dan 6 jaar moet zijn? Misschien werkt deze dan beter op mijn oude Sony Alpha 300 body? Of kan dit niet zijn?
                  Volgens mij kan dat absoluut. Als de elektronische communicatie tussen lens en body niet optimaal is, kan dat resulteren in tragere werking en in focusfouten. Vroeger deed Sigma een software upgrade service; ze stopten nieuwe chips in de lenzen met de recentste lensprotocols. Helaas zijn ze daarmee gestopt. Misschien kan het nog steeds voor bepaalde lenzen, maar het zal in elk geval tegen betaling zijn.
                  Ik zou mij niet de druk maken in wat er op de lensdop staat. Het verschil tussen 6 of 8 jaar oud zal wellicht niet zo belangrijk zijn. Maar het zou wel jammer zijn als je huidige toestel niet kan wat je oudere toestel misschien wel presteert met deze lens. Ik kan mij de frustratie inbeelden...

Oorspronkelijk geplaatst door jacky07 Bekijk bericht
                  Ik wist wel dat de Sony lichtsterke telelenzen beter gingen zijn maar wegens budget toch voor deze Sigma gekozen. Toch had ik gedacht dat een constante f/2.8 sneller ging zijn dan mijn standaard Sony telelens...
                  Toch op zich niet verkeerd gekozen. Er zijn wel meer mensen die uitwijken naar Sigma omdat de merk-eigen lenzen zoals de 70-200 zo ontzettend duur zijn.
                  Ik ken de Sigma in Canon versie en vond die ruim 10 jaar geleden al zeer goed. Toen was er nog geen sprake van een gestabiliseerde versie. AF-tracking van bewegende onderwerpen was geen probleem, ondanks de matige autofocus van de toestellen die ik in die tijd gebruikte. Vandaag is er sneller en preciezer materiaal, maar ik snap ook niet goed waarom net jouw combinatie niet mee wil werken...
                  Pieter
                  --

Comment

Nogmaals erg bedankt voor uw reactie!
                    Inmiddels heb ik de foto's op de computer bekeken zowel van de oude Sony a 300 als van mijn huidig toestel de Sony a 57. Daaruit blijkt dat de foto's met de Sony a 57 toch een stuk beter zijn. Op de camera had ik dat niet gedacht.
                    Er zijn ook enkele actie foto's redelijk gelukt. Dus er zit toch wat beterschap in. Het zal ook wat wennen zijn aan de lens denk ik. Van de portretten ben ik ieder geval zeer tevreden. Geen miskoop toch...
                    Canon

Comment

probeer eens om minder snelle sluitertijd te werken
                      bijvoorbeeld 1/500
                      daar ga je zeker en vast ook de actie mee bevriezen
                      bij mountainbike foto's en jumping foto's kom ik zelden boven 1/250 max 1/500 uit enkel bij extreem veel zonlicht dan kan ik soms niet anders dan heel snelle sluitertijden te gebruiken
                      ik ondervind dat bij de iets tragere sluitingstijden precies je autofocus een tikkeltje beter zijn werk kan doen
                      dit gevoel kan wel aan mijzelf mss liggen maar probeer dat eens uit

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
                        probeer eens om minder snelle sluitertijd te werken
                        bijvoorbeeld 1/500
                        daar ga je zeker en vast ook de actie mee bevriezen
                        bij mountainbike foto's en jumping foto's kom ik zelden boven 1/250 max 1/500 uit enkel bij extreem veel zonlicht dan kan ik soms niet anders dan heel snelle sluitertijden te gebruiken
                        ik ondervind dat bij de iets tragere sluitingstijden precies je autofocus een tikkeltje beter zijn werk kan doen
                        dit gevoel kan wel aan mijzelf mss liggen maar probeer dat eens uit
                        Bedankt, ga ik zeker eens proberen hoor!
                        Nadeel is dat mijn Whippet (windhond) een hele hoge snelheid haalt t.o.v. andere honden. Dus kan ik soms niet anders dan de sluitertijd te verhogen.
                        Maar ik ga zeker oefenen!!!
                        Canon

Comment

bij Nikon kun je in de Nikon software het scherstelpunt zichtbaar maken, misschien kan dat in de Sony software ook.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            bij Nikon kun je in de Nikon software het scherstelpunt zichtbaar maken, misschien kan dat in de Sony software ook.
                            Bedankt voor uw reactie!
                            Daar had ik nog niet van gehoord. Ik ga dit even bekijken.
                            Bij portretten ligt het schepstelpunt toch juist heb ik de indruk...
                            Canon

Comment

Ook hier ligt zo een Sigma.
                              Ik heb er aardig wat agility wedstrijden mee gedaan ook binnen in de rijbak van een manege waar deze hondenwedstrijden waren.
                              Dat zijn redelijk snelle honden met weinig licht
                              Dit op een Canon 400 dus ook de nieuwste niet maar resultaat was 1 op 4 mis, dit als de hond op je af komt.
                              Omdat de rennende hond recht op jouw af een wat schommelend lichaam heeft heb je de ene keer het scherpstelpunt op zijn neus maar als hij zijn andere poot naar voren brengt kantelt zijn lichaam iets en zit scherpstel punt op heup.En is het mis.
                              Want zelf kon ik zo vlug niet volgen of je hebt weer beweging onscherpte.
                              Meer scherpe foto's had ik als de hond niet recht op je af komt maar onder een hoek.
                              Misschien groter raak oppervlak voor de AF.
                              En verder van de 500 foto's een 75 scherpe die de toets der scherpte zeer redelijk konden doorstaan.
                              En dan is jouw whippet nog sneller dan een bearded collie.
                              Met wat meer wedstrijden merkte ik wel dat het aantal betere foto's steeg.
                              Dus meer ervaring telde bij mij ook nog.
                              Ik gebruikte ook de bovengenoemde instellingen maar wel altijd met statief.
                              M

Comment

Working...
                              X