Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oude wide-primes op FF ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oude wide-primes op FF ?

    Iemand ervaring met oude manual focus AI-lenzen van Nikkor ? En dan meer bepaald primes voor breedhoek ? Te gebruiken op een D700 voor architectuur, interieur, straat, landschap ... Er zijn ongetwijfeld ook uitstekende breedhoek-zoomlenzen, maar ik heb nu eenmaal een boontje voor primes .

    Bepaalde types die aanraders of afraders zijn ?

    Heb al veel gelezen op basis van deze link, maar gebruikerservaringen zouden me kunnen helpen bij de zoektocht naar dat ene leuke lensje .
    Last edited by Peter Prong; 6 november 2015, 21:58.
    Nikon D700 en een paar oude AI-primes

  • #2
    Re: Oude wide-primes op FF ?

    Ik volg dit, heb ook een D700.
    https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

    Comment


    • #3
      Re: Oude wide-primes op FF ?

      Nikon Nikkor 2.8 / 20mm AI-s


      Alle ai en ai-s lenzen zijn gemaakt voor de 24x36mm film camera's en dus FF lenzen.

      Een uitschieter onder de ultra-wide is de "Nikon Nikkor 2.8 / 20mm AI-s"
      Ik gebruik deze lens al een tijdje op een D700 en het was vanaf het begin een houder
      scherp (van f2.8 tot f/16), contrastrijk, kleurweergave, bouwkwaliteit (zoals alle ai en ai-s lenzen)
      en vooral de minimale vertekening voor een 20mm.

      Gemakkelijk in gebruik via de instelling "Non CPU " en de scherpte indicator (groene bolletje) in de zoeker.
      Bij f/8 is de DOF zo groot dat bijna alles scherp is, van voorgrond tot oneindig en er eigenlijk nog maar
      weinig moet scherpgesteld worden.

      info over deze lens: http://www.mir.com.my/rb/photography...wides/20mm.htm

      Gekocht bij:
      Inkoop en verkoop van klassieke camera's en lenzen. Fysieke winkel in Delft. De grootste collectie analoge fotoapparatuur van de Benelux



      Groeten,
      Eric

      Comment


      • #4
        Re: Oude wide-primes op FF ?

        Ik heb ook een D700 en gebruik hierop diverse Ai en AiS lenzen, en zelfs lenzen van voor het Ai-tijdperk. De zogenaamde F-lenzen met het vorkje.
        Ik heb goede ervaring met 20mm f/4, micronikkor 105 2.8, 16mm 3.5 .......

        Comment


        • #5
          Re: Oude wide-primes op FF ?

          Toevallig ontdekte ik dat de oude (2008) Nikor 70-210mm f:4 prachtige resultaten geeft op een "hedendaagse" FX - camera.
          Goed om weten !
          Last edited by Paul C.; 7 november 2015, 21:12.

          Comment


          • #6
            Re: Oude wide-primes op FF ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Paul C. Bekijk bericht
            Toevallig ontdekte ik dat de oude (2008) Nikor 70-210mm f:4 prachtige resultaten geeft op een "hedendaagse" FX - camera.
            Goed om weten !
            Post gerust maar een testbeeldje !
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • #7
              Re: Oude wide-primes op FF ?

              Volgens mij zijn er bepaalde restricties voor het gebruik van oude Nikkors op moderne camera's. Ik weet niet meer welke, maar het had iets te maken met diafragma of het doorgeef mechaniek voor het maximale diafragma's, maar het vastwel te vinden op bepaalde Nikon referentiesites en misschien wel gewoon in de handleiding.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Oude wide-primes op FF ?

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Volgens mij zijn er bepaalde restricties voor het gebruik van oude Nikkors op moderne camera's. Ik weet niet meer welke, maar het had iets te maken met diafragma of het doorgeef mechaniek voor het maximale diafragma's, maar het vastwel te vinden op bepaalde Nikon referentiesites en misschien wel gewoon in de handleiding.
                Alles vanaf de AI reeks is te gebruiken. ik heb nog een 50mm f2.0 AI en een 70-150mm, zeer leuk speelgoed maar daar blijft het ook bij voor mij. Mijn manier van werken en mijn onderwerpen laten MF niet toe

                Comment


                • #9
                  Re: Oude wide-primes op FF ?

                  Hier is een goede bron:




                  Mvg,
                  Shurik
                  http://lerrante.be/etoile/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Oude wide-primes op FF ?

                    Een heel goede wide prime is de 28mm2.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: Oude wide-primes op FF ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
                      Een heel goede wide prime is de 28mm2.8
                      Maar niet de eerste AF-versie, want die was echt niet goed.
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Oude wide-primes op FF ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                        Maar niet de eerste AF-versie, want die was echt niet goed.
                        Maar MF was super kon je zelf gebruiken als Marco ook ik heb die lens is een juweeltje

                        Comment


                        • #13
                          Re: Oude wide-primes op FF ?

                          De 2.8 20mm ais en 2.8 28mm zijn de toppers.
                          Sony en Olympus
                          Fotoseries

                          Comment

                          Working...
                          X