Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oude Canon FD objectieven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Oude Canon FD objectieven

    Kreeg juist een mailtje dat die lens op MP juist gereserveerd is, denk dat ik maar een procentje ga vragen?! Wie is de gelukkige?
    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

    Comment


    • Re: Oude Canon FD objectieven

      Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
      Kreeg juist een mailtje dat die lens op MP juist gereserveerd is, denk dat ik maar een procentje ga vragen?! Wie is de gelukkige?
      Wat is nu eigenlijk het grote verschil tussen enerzijds de Canon FD 55mm 1.2 s.s.c. en anderzijds de Asthenische versie, zelf heb ik versie 1?

      Comment


      • Re: Oude Canon FD objectieven

        Hey, technisch gezien is het verschil dat er een extra floating lenselement is toegevoegd bij de Aspherical, om aberraties te compenseren bij close-up opnames en een ander element is vervangen door een asferische lens.
        Dit zal wsl vooral zorgen voor beter gecorrigeerde aberraties op de grootste diafragma's en daardoor een hoger contrast en vollere kleuren geven (wat ik toch wel merk ook, dit is een van mijn contrastrijkere lenzen op volle opening, zelfs als ik geen rekening hou met de lichtsterkte)

        SSC: http://global.canon/en/c-museum/product/fd157.html
        SSC Asph: http://global.canon/en/c-museum/product/fd161.html



        Ik heb ook al testen gezien waar de verschillen tussen deze 2 lenzen in de praktijk héél klein waren of zelfs in het voordeel van de non-asph, veel zal afhangen van de goeie focus en van exemplaar tot exemplaar denk ik.
        Ik zou zeggen toon gerust eens wat beelden met jouw versie! En als je echt wil kunnen vergelijken wil ik gerust eens ergens afspreken, wat mij betreft is er geen haast bij, de mijne gaat (als ik er iets aan kan doen) nergens (zonder mij) naartoe

        Het meeste heb ik hier allemaal al eerder geschreven (ook ergens een vergelijking met mijn Rokkor 58mm 1.2 bvb), maar ja, dat is het nadeel van één lang topic natuurlijk, heel onoverzichtelijk..

        Edit: hier is de link naar die test, daar kun je ook een hoop onbewerkte 100% beelden zien met de Asph: https://www.dropbox.com/sh/ly4g42yua...cc7L3J0Ea?dl=0

        Wat ik wel nog kort kan zeggen: de Asph, of beter gezegd mijn exemplaar, lijkt echt wel gemaakt voor gebruik op de grootste diafragma's, het midden is dan zeer goed zowel qua detail als qua contrast, maar buiten het centrum gaat de hoeveelheid detail wel achteruit (hier is de Rokkor bvb beter in), contrast blijft wel hoog over heel het beeld, waardoor de hoeken er op normale scherm/print grootte veel beter uitzien dan die van de Rokkor, hoewel die daar mss wel wat meer detail geeft op 100%.
        Afstoppen tot f/1.4-1.8 levert nog wat extra contrast en scherpte op, maar daarna verandert er eigenlijk niet zo veel meer tot f/8 heb ik de indruk, waar de hoeken pas echt goed beginnen te worden qua detail, dit komt wsl door de redelijk uitgesproken field-curvature.

        Wsl mede hierdoor komt hij niet altijd als beste uit de cijfer-testjes, maar dat zegt in dit geval weinig wat mij betreft, wat er voor mij toe doet is dat die prima beelden geeft op f/1.2 zonder nabewerking, gewoon zo jpg uit de camera
        Last edited by oermens; 7 juli 2016, 22:49.
        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

        Comment


        • Re: Oude Canon FD objectieven

          Voor de liefhebbers van een heerlijk bokeh, De Meyer-Optik Görlitz komt na 100jaar terug met de Trioplan f/2.9 50 terug.
          De lens zal pas leverbaar zijn in maart 2017 en moet vooraf een voorschot van € 50,00 geven.
          Voor snelle beslissers tot en met 21/09/2016 kost de lens €999,00, daarna € 1.299,00.
          Maar wanneer je de beelden op hun site bekijkt smelt je hart weg, scherp, super mooie bokeh en dan die betoverende kleuren.
          Lens komt voor: Canon, Nikon, Fuji X, M42 (!) Leica M, Pentax, M4/3 en Sony E.
          Toch verwonderlijk dat nog een M42 lens zal gemaakt worden.
          Zoals voorheen zal de kwaliteit verzekerd zijn en krijg je 5 jaar garantie.
          Nog even meegeven dat er ook een trioplan 100 zal verschijnen, meer op hun site.

          We kunnen vanaf nu beginnen te sparen om volgend jaar het baste van het beste te kopen.



          Hieronder de trioplan 100mm:



          Stel je voor, met je huidige super moderne camera beelden schieten met lenzen die een geschiedenis van 100 jaar achter zich hebben.


          Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
          Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

          Comment


          • Re: Oude Canon FD objectieven

            Ik heb nu een trioplan en een biotar met adapter naar sony E voor een fractie van de prijs en in top staat.
            Wat gaat die 100mm dan wel niet kosten 2000 euro lol?
            Mijn Flickr: https://www.flickr.com/photos/138701916@N06/

            Comment


            • Re: Oude Canon FD objectieven

              Deze lenzen worden zelfs niet door Meyer gemaakt.

              Inderdaad 1000€ voor deze 'fun' lenzen 😂 doe mij dan toch ook maar de originele

              Comment


              • Re: Oude Canon FD objectieven

                Die Duitsers weten dat ze dat mogen vragen, die denken nog altijd dat ze beste van de wereld zijn.
                Veel te veel natuurlijk want ze zijn volledig manueel in te stellen. Voor sportfotografie mag je die al vergeten.
                Enkel geschikt voor deze die een wondermooi bokeh verlangen en vies zijn van de lenzen van kort na de oorlog.
                En die hebben dan nog de culot van € 50,00 als voorschot te vragen voor een levering die pas volgend jaar zal gebeuren want die 100mm moeten ze nog maken.
                De 50mm is al verkrijgbaar maar ook enkel op bestelling en € 50,00 voorschot te betalen, levering volgt een drietal weken later.
                Als die foto's op hun site niet gemanipuleerd zijn hebben ze toch heel mooie kleuren die lenzen.

                @ Frank, de 100mm zal € 1.499,00 kosten en die voor een Leica € 50,00 meer, noblesse oblige natuurlijk.


                Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                Comment


                • Re: Oude Canon FD objectieven

                  Deze worden niet meer in Duitsland gemaakt. Een Amerikaanse bedrijfje heeft de rechten gekocht en via kickstarter een productielijn opgestart

                  Comment


                  • Re: Oude Canon FD objectieven

                    Genomen met een Carl Zeiss Jena Biotar 2/58 T

                    Mijn Flickr: https://www.flickr.com/photos/138701916@N06/

                    Comment


                    • Re: Oude Canon FD objectieven

                      Oorspronkelijk geplaatst door FrankeeG Bekijk bericht
                      Genomen met een Carl Zeiss Jena Biotar 2/58 T

                      Mooie foto, genomen met een zeer fijn objectief

                      Comment


                      • Re: Oude Canon FD objectieven

                        Heeft er iemand ervaring of advies omtrent:
                        het combineren van 50 mm objectief al of niet met een extensie tube 5 mm of 10 mm en een close - up filter +3 of ?
                        En welke close-up filter zou je aan bevelen Canon - Hoya of andere
                        Hopelijk enige reactie

                        Comment


                        • Re: Oude Canon FD objectieven

                          Mooie foto idd weer FrankeeG! Van welke vlinder is deze rups, ik vind hem niet zo direct, lijkt een beetje op een nachtpauwoog?

                          Mijn mening over de nieuwe Meyer lenzen: fantastische marketing zet en perfect hun moment gekozen! Echt knap dat je de budgetlenzen van destijds nu verkocht krijgt als premium lenzen aan navenante prijs!
                          Als men nu de Voigtlander 125mm f/2.5 macro apo-lanthar niet opnieuw gaat uitbrengen snap ik er niks meer van, die zit nu 2de hands rond de €2000 terwijl die pakweg 10 jaar geleden nog nieuw verkocht werd voor 1/3de daarvan ofzo, volgens sommige de beste macrolens ooit gemaakt.

                          Wat betreft de macro opties met een 50mm, ik heb nog niet de combinatie getest met extensie ringen + voorzetlens, enkel de 2 los op mijn 55mm asph, maar ook niet rechtstreeks vergeleken, met voorzetlens verlies je geen licht denk ik en de kwaliteit was vrij goed met +1 of +2, minder met +4 (allen Hoya, ik heb niks anders en vrees dat de kans vrij klein is dat je hier iemand gaat vinden die de 2 rechtstreeks vergeleken heeft), met mijn lens vond ik dat ik nog niet echt heel dicht kon komen met enkel de +2.
                          Als je meer vergroting wil denk ik dat een omkeerring betere kwaliteit kan geven, maar een echte macrolens werkt wel makkelijker natuurlijk omdat je dan ook nog op oneindig kunt scherpstellen.

                          Edit: nog een paar fotokes erbij met de 55mm Asph @ f/1.2:


                          DSC03992_2048px by Koen Nieuwenhuize, on Flickr


                          DSC04013_2048px by Koen Nieuwenhuize, on Flickr


                          DSC04008_2048px by Koen Nieuwenhuize, on Flickr
                          Last edited by oermens; 10 juli 2016, 17:01.
                          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                          Comment


                          • Re: Oude Canon FD objectieven

                            Thenks en Jep dat is een nachtpauw oog een zeer grote mooie rups en ook nachtvlinder. Ik heb een macro in het macro forum gezet.
                            Zoeen nieuwe 100mm trioplan dat zou ik wel willen, mss ooit een occasie nadat ze al jaren te koop staan
                            Een goeie scherpe lens die asph, hebt ge eene reserve
                            Mijn Flickr: https://www.flickr.com/photos/138701916@N06/

                            Comment


                            • Re: Oude Canon FD objectieven

                              Helaas, ik wil er anders zelf ook nog wel eentje als backup..
                              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                              Comment


                              • Re: Oude Canon FD objectieven

                                Iemand interesse in een Helios 44-2? Deze is overbodig geworden en mag weg voor 40€ met 'metal vented' zonnekapje en pinch frontcap. In topstaat!

                                Comment

                                Working...
                                X