Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oude Canon FD objectieven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Oude Canon FD objectieven

    Ik ken enkel ebay prijzen en dan is 89 euro een koopje. Ik heb 160 euro betaald zonder zonnekap.
    Last edited by Bobb; 9 januari 2016, 19:21.

    Comment


    • Re: Oude Canon FD objectieven

      De e-bay prijzen zijn IMHO al lang geen referentie meer voor de reëele waarde van een vintage lens ... als ik de discrepantie zie in de prijzen tussen discussieforums en e-bay dan valt, spreekwoordelijk, mijn broek af !
      .. en wat ik ondertussen al heel snel geleerd heb bij oude lenzen dat is dat je deze web bladzijden echt uit het hoofd moet kunnen opzeggen

      Ken Rockwell flashlight-test

      De vraagprijs lijkt mij min of meer verdedigbaar als de lens in goede conditie is (wat hij dus blijkbaar niet is?). Voor mij een beetje aan de hoge kant maar 24mm lenzen zijn bijzonder dun gezaaid, ook op e-bay (.. en volgens al de ervaringen die ik lees, altijd niet echt goed te noemen, zeker als men de individuele spreiding in kwaliteit er nog bij neemt). Hoe "optisch" hij in orde is moet blijken uit bovenstaande test maar, volgens wat ikzelf in ijltempo, geleerd heb moet men wel heel snel ervaring opdoen of een grotere vuilnisbak kopen

      Kijk maar, dit zag er op eerste zich redelijk goed uit ... op 2de zich echt al niet meer, maar toen had ik 'm al gekocht !! ok, ik kan er mijn winterdagen mee vullen om 'm uiteen te halen het was werkelijk een toeval dat ik dit zag want je kan het maar vanuit één welbepaalde hoek zien !!! (OK, terugzenden was mogelijk een optie ... maar echt veel heb ik niet betaald .. fun mag iets kosten LOL!)



      Comment


      • Re: Oude Canon FD objectieven

        Supertip! Net al mn lenzen is getest en gelukkig geen verrassingen. Wel stof bij de meesten, maar geen schimmel of krassen. Vooral de 80-200 en de Helios 44-2 zijn echt bijna als nieuw.

        Vraag me wel af; bij de 24mm en de 35mm kan je daar het voorste element makkelijk demonteren. Heb gemerkt dat de 35mm gedemonteerd is geweest en gepoetst, nog paar poetsstrepen zichtbaar...

        Zoals Ken Rockwell ook schrijft, schrik niet en relativeer. Stof heeft geen nadelige effecten!

        Comment


        • Re: Oude Canon FD objectieven

          Die rexagon heeft volgens mij separatie. Dat zit tussen twee gekitte lenselementen in.
          Zoals Bobb al zegt, ook niet in overdrijven. Als je het niet ziet op een foto, zou ik mn tijd niet insteken om te repareren. Ik heb een paar lenzen waarvan het voorste element precies met schuurpapier is bewerkt geweest. Ziet er eng ui, maar heeft weinig gevolgen.
          Het kan zijn dat ik dit linkje al eens gepost heb, maar hier dus mijn oly 135/2,8
          Last edited by !Karen; 9 januari 2016, 15:10.
          FLICKR PHOTOSTREAM
          Just try to comprehend that which you'll never comprehend

          Comment


          • Re: Oude Canon FD objectieven

            Dank u voor het melden ... Ik ga dat toch eens van dichterbij proberen te bekijken. De meeste 28mm lenzen waarvan ik tot nu toe diagrammas heb gezien hebben zelden "verlijmde" elementen (zeker de goedkopere?) maar de uitzonderingen zullen de regel wel bevestigen. Helaas heb ik de indruk dat de paar fotos die ik tot nu toe gemaakt heb een beetje "mistig" uitzien maar misschien is de lens niet veel beter. Ik lees daarover zeer tegenstrijdige berichten. Ik heb trouwens deze lens gekocht gebaseerd op een gebruikerservaring op mflenses ;-) Lens schijnt ook te bestaan onder andere "namen/merken" (Hanimex, Rexatar?, Porst?) en daar lopen de meningen erover heel sterk uiteen!

            zie rexagon-28-2-8-very-nice

            Het vervelende met schimmels is dat ze in principe verder groeien naargelang de omstandigheden. Ik heb geen idee over hoe snel/traag dat kan gaan.

            edit: Er zat ook nogal wat "olie" in de lens alsof iemand 'm verregaande gesmeerd had (vreemd!). Dat was van buitenaf niet zichtbaar. Op het Mflenses forum stelde iemand dat de lens mogelijk heel lang nlootgesteld werd aan hoge temperaturen waardoor er overal olie zit en dat de "druppeltjes" op de lens aangedampte olie zijn .. geen idee of zoiets kan maar tot verder order ben ik bereid om alle denklijnen in aanmerking te nemen ;-)
            Last edited by Guest41; 9 januari 2016, 20:11.

            Comment


            • Re: Oude Canon FD objectieven

              Als ik naar uw eigen link, foto's en uitleg kijk lijkt me dat precies eerder Oily haze?
              Maar separatie kan ook wel en dan is het wsl redelijk hopeloos, het kan hersteld worden maar lijkt me niet simpel, maar mss wel leuk om te proberen op een goedkope lens, maar 'economisch' niet de moeite behalve voor dure lenzen.
              Ik heb een Vivitar S 70-210 met zo'n soort 'druppeltjes' op een van de interne elementen, nooit echt naar een oplossing gezocht, zo'n zoomlens is nog lastiger om aan te werken.
              Mijn Rokkor 58 1.2 heeft ook lichte haze die je enkel ziet met zo'n soort test en dat is effectief wel een van mijn lenzen met een iets lager contrast, detail is wel prima op elk diafragma. Ze is ook ietsje minder bij sterk tegenlicht, maar dat kan ook allemaal aan het design en/of de coating zelf liggen, ik heb daar precies nog nergens een MTF grafiek van gezien.
              Bedankt voor de input ivm de FD 24 2.8, ik zie bij sold listings toch vooral prijzen tussen 100 en 130 dollar, en dat is meestal voor lenzen die in betere staat lijken. Ik hecht uiteraard veel meer belang aan de optische kwaliteiten dan aan het uiterlijk van een lens, maar als het niet speciaal goedkoop is moet ze voor mij in perfecte staat zijn, anders wacht ik wel even, dus als ze er de volgende keer nog ligt informeer ik wel eens of er geen soldenprijsje te maken is
              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

              Comment


              • Re: Oude Canon FD objectieven

                Heeft er iemand ervaring met de wide angle zooms van Canon? Namelijk de FD 20-35 L en de 24-35 L.

                Ook de Contax Zeiss 28-85mm lijkt me wel een interessant aanvulling. De 35-70mm blijkt populairder, maar het bereik van de eerste lijkt me handiger.

                Comment


                • Re: Oude Canon FD objectieven

                  FWIW .. Ik heb de optiek van die Rexagon ei zo na volledig uit mekaar. Heeft precies in de frituurolie gelegen. Een heel vettig spul dat aan de vingers blijft kleven, zelfs na 2x wassen met "afwaszeep" voelt alles nog vet aan en die zeep ontvet toch wel heel sterk ? vreemd ...
                  Ik denk wel dat ik 'm helemaal proper kan krijgen want er zit nergens schimmle zo te zien.
                  BTW die Rexagon is vrijwel identisch met de Hanimex .. krijgen geen al te beste reviews maar mischien heb ik een uitzonderlijk goed exemplaar ! LOL!

                  BTW IK lees dat de Yashica 42-75mm een geweldig stuk glas is op mirrorless ...

                  Comment


                  • Re: Oude Canon FD objectieven

                    BTW .. voor de theoretici ??

                    http://www.graphics.cornell.edu/~wes...html#vBessamat

                    http://www.graphics.cornell.edu/~wes...-register.html

                    Comment


                    • Re: Oude Canon FD objectieven

                      De FD 24mm 1:2.8 S.S.C. was er nog en deze keer heb ik ze niet kunnen laten liggen bij Grobet, nog een klein beetje korting kunnen krijgen.
                      Na een opkuisbeurt ziet ze er toch nog heel behoorlijk uit, ik heb de indruk dat die FD's mechanisch echt wel top waren, ik heb veel merken lenzen en bijna elk heeft wel ergens een klein probleempje (diafragmabladen die niet 100% symmetrisch zijn oid kleins), maar geen enkele van deze Canons heeft ook maar de minste rammel of speling, of wat dan ook, hoewel ze wel redelijk gebruikt lijken.
                      De FD 24 2.8 is een heel scherpe lens, ietsje scherper in het midden dan de Sony 28-70 op 28mm (en erbuiten nog iets meer verschil) en die is behalve een midzone dip echt best wel goed op die focuslengte (maar wordt softwarematig wsl serieus geholpen waardoor deze o.a. totaal geen CA heeft in jpg), ze heeft ook een betere resolutie dan de FD 35 TS zo te zien, maar die lijkt me wel iets contrastrijker en kleuriger.
                      De 24mm is ook helemaal niet flare gevoelig, er zat geen zonnekap bij, maar dat lijkt amper een bezwaar.
                      Maar de kleuren vind ik precies vaak wat flets en koel (zeker tegenover de 55 1.2 die overal de juiste, mss ietswat geaccentueerde kleur uit lijkt te kunnen toveren), vooral bij f8-f11, wat nodig is om de uiterste hoeken echt scherp te krijgen en de CA vrijwel volledig weg te krijgen, hoewel die nooit echt problematisch wordt. Het zal wsl wel normaal zijn dat de kleursaturatie/separatie ook achteruit gaat door diffractie, dus dat moet ik nog eens verder uitzoeken, voorlopig heb ik in ieder geval een deftige breedhoek, tot ik nog iets beters tegenkom voor een goeie prijs

                      Tot slot weer een paar onbewerkte voorbeeldjes (blijf tegen beter weten in hopen dat anderen mijn voorbeeld zullen volgen )
                      De 1ste was denk ik op f8 à f/11, de 2de was op f/2.8 en 3de ook, of mss op f/4:





                      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                      Comment


                      • Re: Oude Canon FD objectieven

                        Mooie foto's 👍 ik kan de zachtere canonkleuren en contrast wel smaken. Ik vind deze FD lenzen zelfs mooier renderen dan de sony lenzen.

                        Comment


                        • Re: Oude Canon FD objectieven

                          Ziet er idd goed uit ... persoonlijk zie ik echter liever wat meer scherpte in het beeld, maar dat is mijn eigen invulling ...

                          Ik heb wat fotos van mijn vintage lenzen op A6000 maar de "onderwerpen" zijn nogal aan de saaie kant vandaar dat ik ze niet durf te posten LOL!

                          BTW .. hoe zou het komen dat er hier vrijwel nooit (nu ja, ik heb er toch nog nooit gezien) vintage lenzen aangeboden worden onder de verkoops-topic ?
                          Is dit een "slecht" forum voor verkoop van materiaal ?
                          Mijn Sigma 17-50mm in Canon EF/EF-S mount was vrijwel direct verkocht op die "andere" site ... ???

                          Comment


                          • Re: Oude Canon FD objectieven

                            Ik zoek nog de Canon FD 300mm f/4 L. Is blijkbaar moeilijk te vinden en importeren uit Japan....vraag me af in hoeveel stukken die lens hier gaat toekomen...

                            Comment


                            • Re: Oude Canon FD objectieven

                              Ja .. ik overweeg ook om nog ergens een 24mm vast te krijgen voor een acceptabele prijs en zonder dat ik die direct moet open gooien omdat de verkoper geen idee heeft welk soort "vuil" glas hij verkoopt n-tig Km rijden voor noppes en om te controleren zie ik ook niet erg zitten

                              Comment


                              • Re: Oude Canon FD objectieven

                                Wat is dat voor een lens, laat mij eens kijken!??



                                Bedankt Bobb en regulus voor jullie reacties! Ik ga akkoord dat de kleuren best mooi natuurlijk zacht zijn meestal, maar ze lijken me wel niet erg consistent binnen de FD range, maar dat geldt wel voor de meeste merken. Ik vind het wel wat vervelend dat de kleuren ook nogal hard lijken te shiften tussen de verschillende diafragma's, maar dat zal ook wel normaal zijn, en ik kan er ook niet zo veel over zeggen waar het aan ligt omdat ik eigenlijk altijd in jpg en auto white balans werk..
                                Het is gewoon even wennen als je wat verwend bent door een paar lenzen die zelfs bij het saaiste licht toch nog punchy kleuren tevoorschijn weten te toveren

                                Deze is bvb op f/2.8 en vind ik wel mooi van kleuren:

                                en deze op f/5.6 geloof ik: https://www.dropbox.com/s/lnzxmbee5i...20px.jpg?raw=1
                                ook nog wel mooi, maar wel heel anders, op f/8-11 wordt het vaak nog veel koeler, maar mss ligt het gewoon aan de vignettering dat er meer kleur in de lucht behouden blijft.

                                Bij deze zijn de kleuren ook wel echt zoals ik ze zag en vind ik ze ook mooi en zolang je de lens horizontaal houdt vrijwel geen vertekening, anders uiteraard perspectiefvervorming:



                                @regulus, bedoel je effectief de scherpte of de scherptediepte, scherpte is in de grote beelden wel echt goed tot uitmuntend met deze lenzen, dus dan ligt het denk ik eerder aan de verkleining ofzo. Je hebt toch op de beelden geklikt, want zo nog eens extra verkleind door het forum blijft er natuurlijk niet meer zo veel van over. En scherptediepte, tja, dat is persoonlijk uiteraard. Het ligt mss ook wat aan het feit dat ik er voor kies om niet te bewerken en slechts heel lichte usm toe te passen na verkleinen (max 0.2 px), want anders ga je het karakter van de lens ook aanpassen.
                                Dit zoekertje: http://forum.belgiumdigital.com/f11/...ns-526022.html is best wel een erg interessante lens trouwens, maar hier niet in m42 variant helaas dus ik pas omdat ik al genoeg 50's heb en niet nog een adapter wil kopen.
                                En pssst: welke andere site bedoel je?
                                En gewoon andere onderwerpen trekken en posten die handel!

                                @Bobb: ik denk dat die FD lenzen wel stevig genoeg zijn, maar er gaan dan wsl wel allerlei invoertaksen enzo bij komen? Niks voor mij dat bestellen via internet, maarja, soms vind je ze hier gewoon niet natuurlijk.

                                Zo'n topic is echt super interessant vind ik http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1253143/0, zelfs op deze formaten zie je vaak al of een lens mooi tekent of niet vind ik, hierdoor heb ik interesse gekregen in de FD 80-200 f4 L, maar dat ligt uiteraard ook grotendeels aan hoe goed de fotograaf is in zowel foto's maken als nabewerken, ideaal is als er meerdere personen foto's met de zelfde lenzen posten.
                                Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                                Comment

                                Working...
                                X