Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Die andere lens was inderdaad de Jupiter 11 - 4 en daarvan had hij de gewone uitvoering en de rangefinder uitvoering, allebei in aluminium uitvoering want ze zijn ook te krijgen als zwart.
Maar waar ik zo stom verbaasd van was, was de helderheid van het glas en inderdaad die heerlijke coating.
En de Jupiler 11-4 staat nu op mijn verlanglijstje want dit is mijn favoriete brandpunt en die Jup 11-4 zeker gezien dat superieur Bokeh.
Mooi genomen foto trouwens van het Hallerbos.
Die onscherpte - scherpte - onscherpte heb je hier super geïllustreerd.
Wat heeft deze u gekost Bobb?
je hebt twee soorten:
Dit is de normale:
Dit is de zwarte uitvoering ervan:
En dit is de rangefinder uitvoering:
En er zijn er nog hoor. De twee eerste cijfers van het serienummer is het bouwjaar.
Vergeten te vermelden dat de diafragmaring traploos is, er zijn dus geen 'klikjes' voelbaar.
Haha, klopt en dan heb je het nog niet over de geur van russische olie gehad! Enkele van mijn russische lenzen zaten in zo'n harde plastieken (of bakelieten?) goed afgesloten koker en die geur heeft echt iets speciaals
En to slot nog een eerste beeld van mijn uitstap naar het Hallerbos vorige week, met de 35mm TS 1:2.8 SSC:
Ps: ze mochten daar staan van de (overigens zeer vriendelijke) boswachter, of het werd in ieder geval gedoogd, zo lang je maar zeker niet op de voorjaarsbloeiers gaat staan.
Het was een groep fotografen uit Hongarije die speciaal hiervoor (en voor Brugge) naar hier waren gekomen voor enkele dagen.
Is deze foto nabewerkt op een of andere manier ? want die foto heeft een curieuze optische (lens?)anomalie ...
Dit is een 35 mm TS (tilt en shift).
En hij heeft zijn tilt gebruikt,vandaar de wazige voor- en achtergrond.
ah I see ... weird ! .. enkel een beperkte min of meer ovale zone is in focus ... en dan nog "slecht" optisch gecadreerd, niet echt mijn ding, voor mij komt dit als onnatuurlijk over vandaar ook mijn verbazing
ah I see ... weird ! .. enkel een beperkte min of meer ovale zone is in focus ... en dan nog "slecht" optisch gecadreerd, niet echt mijn ding, voor mij komt dit als onnatuurlijk over vandaar ook mijn verbazing
Dat is natuurlijk je goed recht om dat te vinden (en onnatuurlijk is het alleszins dat zal niemand ontkennen), maar interessanter is om dan ipv te zeggen ""slecht" optisch gecadreerd" hoe jij het gedaan zou hebben, ik heb nog steeds niet veel echte foto's van jou gezien trouwens..
Ik vond hem vooral grappig hoe ze daar allemaal staan met hun lange lenzen, precies tijdens een sportevent of aan't wachten tot een of andere vip voorbij komt, maar ze waren net als ik enkel op het licht aan het wachten
De voorgrond bokeh komt wat harder over dan normaal omdat dat in dit geval de normale achtergrond bokeh is, door de maximum tilt is dat hier omgedraaid, maar zonder tilt komt een foto als dit helemaal niet over, dan verdwijnen ze gewoon in het bos, of je moet met een lange tele werken, maar dan krijg je in een bos nooit zo'n groep mensen er op.
Ik heb hier gekozen om alle mensen scherp te krijgen en voor de rest zo weinig mogelijk, denk niet dat er andere oplossingen voor zijn dan zoals hier dus voor mij is de opzet geslaagd, maar dat dat niet iedereen zijn ding is is logisch, maar ik denk dat je eens aan de manier van commentaar geven moet werken, je wekt erg vaak (wellicht ongewild) ergernis op bij mij en wsl ook bij anderen, vaak dan nog uit eigen onwetendheid (denk aan de discussie met de 'vierkante' zonnekap bvb)..
Heerlijke lens vind ik, wel niet zo goedkoop (+- €500 lijkt de gemiddelde prijs zowat) en iets minder scherp dan de gewone FD 35mm lenzen: http://phillipreeve.net/blog/shootou...d-35mm-lenses/
Wat niet onlogisch is, deze lens is vergelijkbaar ontwikkeld als een extreme breedhoeklens voor middenformaat en dus veel moeilijker te corrigeren, ik denk wel dat mijn hoeken zonder t/s iets beter zijn dan zijn exemplaar, maar het hele beeld is net een tikje minder scherp dan veel andere lenzen, maar op normale kijkgroottes zijn de beelden perfect en met wat nabewerking ook op 100%.
Analoog waren dit wel een erg moeilijke lenzen om te leren gebruiken denk ik en dan wsl echt enkel op statief bruikbaar, nu met de elektronische zoeker en focus peaking is het wel doenbaar uit de hand, maar om het echt perfect te krijgen is een statief wsl wel aan te raden.
Mooie lens en die verkoper lijkt me best redelijk van prijzen!
Maar ik vrees dat je wel teleurgesteld gaat zijn wat bokeh betreft, deze lens lijkt me wat dat betreft eerlijk gezegd bijna het tegenovergestelde van de trioplan, heel zachte bokeh ipv bubbels?
Een van mijn 'no-name' zoomlenzen geeft ook een redelijk bokeh bubbel effect op sommige focuslengtes als ik me goed herinner (trouwens gewoon een teken van over- of ondergecorrigeerde sferische aberraties), maar ik weet niet meer juist welke, zal hem nog eens terug proberen op te zoeken.
Comment