Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oude Canon FD objectieven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Oude Canon FD objectieven

    Ben is nieuwsgierig naar de 24-35 L. Ik heb de 35mm f2 verkocht voor deze. 35mm gebruik ik eigenlijk niet veel en als je dan ziet wat die lens nog opbrengt...ben ik beter met de zoom. Misschien kan de 24mm f2.8 dan ook weg. Die halve stop verschil zal het dan wel ni maken.

    Comment


    • Re: Oude Canon FD objectieven

      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
      Ik denk dat de Canon beter is ... tenminste voor mijn smaak ...
      Voor mij ook, maar de Rokkor is duidelijk wel beter uit het centrum, maar het contrast is wel een pak lager waardoor die moeilijker te focussen is en de beelden van de Canon er zeker onbewerkt veel beter uit zien. Dat gezegd zijnde is de Rokkor op 1.2 nog steeds wel zowat vergelijkbaar met bvb een Tamron 28-75 op 2.8.
      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

      Comment


      • Re: Oude Canon FD objectieven

        Oorspronkelijk geplaatst door Bobb Bekijk bericht
        ... Misschien kan de 24mm f2.8 dan ook weg. Die halve stop verschil zal het dan wel ni maken.
        Laat dan maar eens iets weten

        Comment


        • Re: Oude Canon FD objectieven

          Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
          Voor mij ook, maar de Rokkor is duidelijk wel beter uit het centrum, maar het contrast is wel een pak lager waardoor die moeilijker te focussen is en de beelden van de Canon er zeker onbewerkt veel beter uit zien. Dat gezegd zijnde is de Rokkor op 1.2 nog steeds wel zowat vergelijkbaar met bvb een Tamron 28-75 op 2.8.
          Ja ik dacht al te zien uit je fotostream dat de Rokkor een stuk "moeilijker" was

          Comment


          • Re: Oude Canon FD objectieven

            Welke beelden bedoel je juist, want ik denk eigenlijk dat enkel bij de eend de scherpstelling mss niet optimaal was voor de Rokkor, voor de rest is het denk ik toch vooral het lage contrast wat je ziet, de hoeveelheid detail komt wel degelijk redelijk dicht in de buurt bij de Canon?
            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

            Comment


            • Re: Oude Canon FD objectieven

              Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
              Laat dan maar eens iets weten
              Staat al op ebay, maar jij bent 2dehands beurs prijzen gewoon he. Ik denk dan dat ik teveel vraag voor jouw. 170€ mint condition met originele zonnekap, filter en doppen.

              Je moest is weten wat ze voor mn 35mm f2 bieden...

              Comment


              • Re: Oude Canon FD objectieven

                Bieden ze dan meer dan €150 voor die 35 f2, dat zou straf zijn want voor die prijs weet ik er 4 te koop staan bij een Nederlandse winkel? Welke versie is het, normale of concave frontlens?
                Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                Comment


                • Re: Oude Canon FD objectieven

                  De normale nfd en ja ze bieden veel meer.

                  Ik kijk altijd wat de gemiddelde verkoopprijs is wat mijn concurrentie vraagt en vraag dan zelf iets minder.

                  Ik had me voorgenomen deze niet met verlies te verkopen. Minimum een break-even.

                  mijn nFD's zijn wel allemaal mint met zonnekap (die zijn er meestal niet bij).
                  Last edited by Bobb; 9 februari 2016, 16:11.

                  Comment


                  • Re: Oude Canon FD objectieven

                    Vreemd, maar goed voor jou, ik zal me toch ook eens een ebay account moeten maken en veel centjes gaan verdienen. Ik neem aan dat je dan wel wereldwijd aanbiedt?
                    Edit: ok, dat helpt natuurlijk, die zonnekap en als je een doos hebt enzo, maar normaal zijn de oudere ssc versies meestal wel nog iets meer waard..
                    Last edited by oermens; 9 februari 2016, 17:21.
                    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                    Comment


                    • Re: Oude Canon FD objectieven

                      Europa. Ik heb het ook al overwogen, maar je moet durven investeren. En de dure L versies verkopen moeilijk, maar de prosumer nfd's zijn betaalbaar en verkopen dus makkelijk.

                      Ik geraak helaas maar moeilijk tot bij Grobet en op de beurzen, dus betaal ik zelf ook teveel...

                      Comment


                      • Re: Oude Canon FD objectieven

                        Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                        Welke beelden bedoel je juist, want ik denk eigenlijk dat enkel bij de eend de scherpstelling mss niet optimaal was voor de Rokkor, voor de rest is het denk ik toch vooral het lage contrast wat je ziet, de hoeveelheid detail komt wel degelijk redelijk dicht in de buurt bij de Canon?
                        De algemeen betere indruk van "scherpte" bij de Canon valt mij toch op ... JMHO

                        Comment


                        • Re: Oude Canon FD objectieven

                          Oorspronkelijk geplaatst door Bobb Bekijk bericht
                          Staat al op ebay, maar jij bent 2dehands beurs prijzen gewoon he. Ik denk dan dat ik teveel vraag voor jouw. 170€ mint condition met originele zonnekap, filter en doppen.

                          Je moest is weten wat ze voor mn 35mm f2 bieden...
                          Inderdaad ... ik denk dat de prijzen op e-bay gewoon niet" normaal" meer zijn .. iedereen wil zijn pond vlees uit de "mirrroless" kont LOL !

                          Comment


                          • Re: Oude Canon FD objectieven

                            Geen probleem hoor regulus, ik ben blij dat je reageerde op de testbeelden en als het niet je eigen lens is kijk je er toch altijd weer net iets anders tegenaan, dus als je ergens dingen had opgemerkt die ik over het hoofd had gezien was ik daar gewoon benieuwd naar, ik heb ze niet online gezet opdat niemand zijn mening erover zou mogen zeggen
                            De canon is idd sowieso scherper (wat dat dan ook exact is), door het veel hogere microcontrast, maar qua detail ontlopen ze elkaar niet zo veel, in tegenstelling tot wat ik dacht voor ik ze testte. En dat detail is ook ongeveer hetzelfde op f1.2 als op f8, in het midden van het beeld, wat ik ook niet had gedacht, f2-f4 is nog net iets beter mss.
                            Het vreemde vind ik vooral dat buiten het centrum de Canon nog steeds een hoger contrast heeft, maar wel minder detail weergeeft dan de Rokkor, waardoor de verkleinde beelden van de Canon toch over heel het beeld scherper lijken.
                            Ik vermoed dat het verschil tussen de 2 oploopt als je ze in volle zon gebruikt, de Rokkor heeft meer glow (Sferische Aberraties wsl).

                            btw: juist even snel een (niet toonbaar) mini testje gedaan hier binnen met de Tamron 28-75 en zoals ik dacht komt die qua centrum scherpte zowat tussen de Canon en de Rokkor in, wel dichter bij de Canon (2.8 <-> 1.2; toch 2.5 stops verschil) en buiten het centrum is die ongeveer even goed/slecht als de Canon en is de Rokkor pakken beter.
                            Last edited by oermens; 9 februari 2016, 17:57.
                            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                            Comment


                            • Re: Oude Canon FD objectieven

                              Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                              Geen probleem hoor regulus, ik ben blij dat je reageerde op de testbeelden en als het niet je eigen lens is kijk je er toch altijd weer net iets anders tegenaan, dus als je ergens dingen had opgemerkt die ik over het hoofd had gezien was ik daar gewoon benieuwd naar, ik heb ze niet online gezet opdat niemand zijn mening erover zou mogen zeggen
                              ...
                              Ja, andermaal blijkt hoe subjectief onze meningen zijn he .. sterk "gekleurd" door onze eigen verwachtingen en perceptie ! Niets mis mee natuurlijk maar het geeft wel te denken over "visuele" evaluaties van glas
                              Ik heb ondertussen aardig wat uurtjes fotos gekeken op de verschillende MF lenzen forums en ik laat mij daar volledig leiden door mijn smaak van fotos voor de "kwaliteit" van een bepaalde lens. Daardoor zou ik bvb in dit specifieke geval de Canon aanvinken als eventueel "te kopen" maar de Rokkor niet. Van subjectief gesproken he ...
                              In het "50-55-58mm" segment heb ik er al heel wat gezien die beter schijnen te presteren dan mijn eigen arme FL 50mm maar moet ik mij daaron dan in dit segment gooien op jacht naar enige "betere" types ? (ik heb nog een nieuwe Sigma 60mm ART in de kast liggen!) Neemt niet weg dat ik al dikwijls getwijfeld heb bij de <return> toets voor "plaats uw bod" LOL !

                              Comment


                              • Re: Oude Canon FD objectieven

                                Ik ga daar vrijwel volledig mee akkoord, de Rokkor zou ik ook niet meer kopen aan de marktprijs en de Canon wel hoewel die sowieso duurder is (maar niet aan de ebay prijs)
                                Maar ik zou de Rokkor wel niet snel weg doen aan de marktprijs, ze heeft haar eigen kwaliteiten, ik denk dat ze voor sommige portretten bvb mooiere resultaten kan opleveren
                                Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                                Comment

                                Working...
                                X