Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

niet het gewenste resultaat ..

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• niet het gewenste resultaat ..

hoikes iedereen

daar ik een Sigma 150mm f/2.8 EX DG APO Macro OS HSM Nikon heb maar niet het diafragma behaal van f/2.8 maar wel hooguit f/3.X vroeg ik mij af wat er aan de hand zou kunnen zijn ..

Heb al meermalen de lens van het toestel en op het toestel gezet maar zonder resultaat ... Heb ook al de instellingen bekeken maar kan echter niets vinden .. het is een vree raar iets ...

Is er iemand die me zou kunnen helpen met te zeggen het hoe en waarom dat zo is of is er iemand die al een gelijkaardig probleem meegemaakt heeft en zo ja wat heeft ie/zij dan wel gedaan dan ?

Alvast bedankt voo rde nodige informatie ..

mvg Eddy
    [B]CANON EOS R6 mark II BODY, CANON RF 24-50 IS STM, CANON RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, CANON RF 14-35 f4 IS USM, Canon Macro EF 100 mm 1:2.8 USM, http://www.eddymoens.be

Re: niet het gewenste resultaat ..

Dat is eigen aan elke macro lens, bij dichtbij werk haal je heus die 2.8 niet meer.

Je hebt een Nikon en daarom kan je het zelf vaststellen, mensen met een Canon niet ... Canon houdt dat verborgen.

Kort : er is niets aan de hand met jouw lens.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
      Je hebt een Nikon en daarom kan je het zelf vaststellen, mensen met een Canon niet ... Canon houdt dat verborgen.
      WTF?? Meen je dat nu?
      Dat had ik dus nog nooit gehoord...
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
        WTF?? Meen je dat nu?
        Dat had ik dus nog nooit gehoord...
        Google eens op ' macro lens effective f stop '

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
          Google eens op ' macro lens effective f stop '
          Handig om te weten.
          Ik heb mijn Canons altijd vrij ver dichtgedraaid voor dat soort foto's... f11-f16. Als ik daar nog eens 2 stops moet bijtellen, is de diffractie ongetwijfeld rampzalig.
          Nu ik dit gelezen heb, lijkt het mij beter om niet boven f8 te gaan en in de buurt van 1:1 zelfs tot maximaal f5.6 te gaan.

Als mijn interpretatie correct is, zou een Nikon dus op f/11 ongeveer hetzelfde resultaat moeten geven als een Canon op f/5.6 als je rond 1:1 werkt.
          Pieter
          --

Comment

Als je 1:1 wil werken (dus heel dichtbij het onderwerp zit) en je zet je Canon op f/ 5.6 dan zal die in je zoekerbeeld doodleuk melden dat je werkt met f/5.6.

Bij Nikon zal je zoekerbeeld melden dat je eigenlijk zit te werken op f 11 ook al heb je 5.6 gekozen (Nikon Macro gebruikers kunnen dit wellicht bevestigen). Maakt geen verschil qua belichting want de Canon camera wéét dat wel en compenseert dus automatisch, maar meldt dat niet aan de gebruiker.

Op beide camera's blijft het diafragma ongewijzigd maar de effectieve focuslengte (bij echt macro-werk 1:1 en iets daarvoor) verandert en dus wijzigt ook de ratio. Die wordt immers opgegeven bij scherpstellen op oneindig van een bepaalde lens.

Comment

is wat ik gevonden heb ook ..

Na even wat navraag gedaan te hebben bij Sigma blijkt het volgende.

Het is een normaal gedrag van de lens icm de camera om dichtbij niet op f2.8 te kunnen fotograferen. Mogelijk kunnen we wel op f2.8 fotograferen wanneer we naar oneindig scherpstellen. Dat heeft te maken met het protocol wat Nikon heeft ingesteld voor de flitsaansturing. Dat schijnt al 7 jaar actief te zijn. Daarbij hoeven we zelden op f2.8 macro te fotograferen.
              [B]CANON EOS R6 mark II BODY, CANON RF 24-50 IS STM, CANON RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, CANON RF 14-35 f4 IS USM, Canon Macro EF 100 mm 1:2.8 USM, http://www.eddymoens.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door eddy_uit_heist Bekijk bericht
                Dat heeft te maken met het protocol wat Nikon heeft ingesteld voor de flitsaansturing. Dat schijnt al 7 jaar actief te zijn.
                Het heeft natuurlijk niets te maken met een flitsprotocol, maar gewoon de echte waarde die Nikon zichtbaar maakt en ik kan me niet voorstellen dat Canon het niet gebruikt in hun flitsprotocol, maar dan zonder het zichtbaar te maar te maken.
                Oorspronkelijk geplaatst door eddy_uit_heist Bekijk bericht
                Daarbij hoeven we zelden op f2.8 macro te fotograferen.
                Op welk diafragma we fotograferen wordt toch niet door sigma bepaalt?
                Ik heb op een DVD makrowerk met een Nikkor 105 VR volopen9dus van 2.8 tot 5.6) van duitse fotografe, ze gaat gewoon op de grond liggen tussen de begroeing en begint fotograferen en daar zittenzeldzaam mooie foto's bij.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Op welk diafragma we fotograferen wordt toch niet door sigma bepaalt?
                  Ik heb op een DVD makrowerk met een Nikkor 105 VR volopen [snip]
                  Mee eens. Maar het helpt wel als je weet dat het toestel die aanpassing wel (Nikon) of niet (Canon) weergeeft. Dan hoef je bij Canon ook niet nodeloos het diafragma verder dicht te draaien.
                  Pieter
                  --

Comment

Working...
                  X