Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

500mm spiegellens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 500mm spiegellens

Ik ben in het bezit van een 500mm spiegellens.
    Die zou ik willen gebruiken op mijn nieuwe Nikon D7200.
    Kan iemand me helpen met de menu-instellingen van het fototoestel ?

Bedankt !

Lambert
    "Smaken verschillen en over smaak kun je wel degelijk twisten, zolang het met respect voor de visie van de fotograaf blijft"
    Alles is al gefotografeerd... Maar nog niet door mij !

Re: 500mm spiegellens

Dag Lambert,

Tja spiegellenzen zijn op een forum (noch deze als op een ander) niet populair!
    Ze worden eerder als "speelgoed" benaderd dan als volwaardige lenzen.
    Zelf heb ik van 1985 tot vorig jaar bijzonder graag met de Canon variant gewerkt!
    Een veeleisende lens maar als de scherpte juist zat dan was het er ook boenk op.

Naar camera-instelling toe volstond het om de diafragma-voorkeuze te selecteren en manueel scherp te stellen. De camera biedt de correcte snelheid aan.

Mijn versie was van een analoog tijdperk zodat een 15% extra saturatie/contrast geen overbodigheid was.

Het was leuk om ermee te werken maar ondertussen heb ik lenzenversies en mocht ze uiteindelijk weg.

Veel succes.

Alain

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lambert Jan Bekijk bericht
      Kan iemand me helpen met de menu-instellingen van het fototoestel ?
      Wat werkt er op dit moment niet?
      Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar in het allerslechtste geval detecteert je toestel geen lens. Wil je toestel op dat moment geen foto maken, dan is daar vast wel een custom instelling voor om het wel mogelijk te maken (zoals je foto's kan maken zonder geheugenkaart). Voor de rest zou ik volledig manueel werken en op de ingebouwde lichtmeter afgaan.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Ik ga ervan uit dat de lens al op het toestel past, anders heb je eerst een adaptiering nodig.

Zet je toestel om te fotograferen zonder lens. Dat staat wel ergens in het menu. Een spiegellens heeft geen diafragma (op enkele uitzondering na). Omdat die lens ook geen electronische info naar je camera geeft weet de camera dus niet welk diafragma je lens gebruikt. Dus ofwel laat je camera toe om voor een lens/adapter een diafragma in te stellen en dan moet je het nummer dat op de lens zelf staat ingeven. (meestal iets van f/5.6, f/8 of f/11) Of wel gebruik je een diafragma voorkeuze op de camera. Anders zit er niets anders op dan manueel te werken.

Spiegellenzen zijn niet populair, maar in veel omstandigheden toch wel heel handige dingen. Enkel oppassen voor sterke contrasten buiten je focus.

Comment

Dag Alain,

bedankt voor je reactie en uitleg.
          De spiegellens ligt al jaren in de kast (zonder stof te vatten weliswaar) en heb ze ooit eens op mijn D300 gezet om mee te werken, zonder veel bevredigend resultaat.
          Maar, met het steeds beter worden van de spiegelreflexen en andere digitale factoren had ik dat eens willen toetsen aan de D7200...
          Vandaar de vraag, of ze al dan niet populair zijn stoort me niet...

Grt

Lambert

Oorspronkelijk geplaatst door Lenty007 Bekijk bericht
          Dag Lambert,

Tja spiegellenzen zijn op een forum (noch deze als op een ander) niet populair!
          Ze worden eerder als "speelgoed" benaderd dan als volwaardige lenzen.
          Zelf heb ik van 1985 tot vorig jaar bijzonder graag met de Canon variant gewerkt!
          Een veeleisende lens maar als de scherpte juist zat dan was het er ook boenk op.

Naar camera-instelling toe volstond het om de diafragma-voorkeuze te selecteren en manueel scherp te stellen. De camera biedt de correcte snelheid aan.

Mijn versie was van een analoog tijdperk zodat een 15% extra saturatie/contrast geen overbodigheid was.

Het was leuk om ermee te werken maar ondertussen heb ik lenzenversies en mocht ze uiteindelijk weg.

Veel succes.

Alain
          "Smaken verschillen en over smaak kun je wel degelijk twisten, zolang het met respect voor de visie van de fotograaf blijft"

Comment

Dag Spanik,

ondertussen gevonden hoe ik de instellingen moet toepassen (RTFM...) :-D
            Maar toch bedankt voor je reactie !

Grt

Lambert

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
            Ik ga ervan uit dat de lens al op het toestel past, anders heb je eerst een adaptiering nodig.

Zet je toestel om te fotograferen zonder lens. Dat staat wel ergens in het menu. Een spiegellens heeft geen diafragma (op enkele uitzondering na). Omdat die lens ook geen electronische info naar je camera geeft weet de camera dus niet welk diafragma je lens gebruikt. Dus ofwel laat je camera toe om voor een lens/adapter een diafragma in te stellen en dan moet je het nummer dat op de lens zelf staat ingeven. (meestal iets van f/5.6, f/8 of f/11) Of wel gebruik je een diafragma voorkeuze op de camera. Anders zit er niets anders op dan manueel te werken.

Spiegellenzen zijn niet populair, maar in veel omstandigheden toch wel heel handige dingen. Enkel oppassen voor sterke contrasten buiten je focus.

Comment

Working...
            X