Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onderscheid lenzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Onderscheid lenzen

Hoe kan men aan een tweedehands lens zien (die te koop staat op kapaza of...) of het een lens is dat specifiek is voor een DX of een FX toestel (Nikon, Tamron, Sigma...)?

Re: Onderscheid lenzen

Er zal op elke lens wel ergens een type-aanduiding staan. Je moet dus naar "de lettertjes" kijken.
    APS-C formaat wordt aangegeven met DX (Nikkor), DC (Sigma), Di-II (Tamron), EF-s (Canon), ...
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
      Er zal op elke lens wel ergens een type-aanduiding staan. Je moet dus naar "de lettertjes" kijken.
      APS-C formaat wordt aangegeven met DX (Nikkor), DC (Sigma), Di-II (Tamron), EF-s (Canon), ...
      Bedankt, Pieter voor uw antwoord. Maar het is meer, wanneer je objectieven ziet staan te koop en je bent op zoek naar ene voor een Nikon DX toestel of ene voor een FX toestel, hoe kan je weten voor welk een Nikon type het is. DX en FX lenzen zijn toch twee verschillende types indien je ze maximaal wilt gebruiken?

Comment

DX-lenzen werken alleen optimaal op DX-camera's en alle andere F-mount lenzen werken op beide formaten(uitzondering enkele oude types).
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          DX-lenzen werken alleen optimaal op DX-camera's en alle andere F-mount lenzen werken op beide formaten(uitzondering enkele oude types).
          Eveneens bedankt, mar waarschijnlijk is mijn vraag niet duidelijk gesteld ;-)

Mag ik een voorbeeld geven: ik zie op Kapaza de lens staan: Nikon 70-200mm vr ii f2.8 ed af-s Hoe kan men nu hieruit weten of dat nu een specifieke lens is voor een FX of voor een DX toestel. Zo staan er verschillende type lenzen (merken) te koop voor Nikon!

Comment

als er bij zo'n lens geen dx in de naamgeving staat is ze voor alle 2 de sensorformaten compatibel
            indien je geen body met interne scherpstellingsmotor hebt zoals de 5*** en 3*** reeks moet je er ook op letten dat er een scherpstelmotortje zit in de lens
            bvb bij nikon zie je dit dat aan de af-s benaming
            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

Comment

Als het er niet bij staat, dan kan je tegenwoordig via Google wel een antwoord vinden op je vraag.
              70-200 lenzen van de meeste merken zijn eigenlijk ontworpen voor een full-frame camera, elke full-frame lens is ook te gebruiken op de camera's met een 1,3x - 1,5x - 1,6x crop sensor met dezelfde lensvatting.
              Lenzen die specifiek ontworpen zijn voor crop camera's kan je bij sommige merken niet gebruiken op full-frame camera's (Canon bijvoorbeeld), bij andere merken (onder andere Nikon) passen die dan weer wel, maar de camera wordt dan in crop-modus gebruikt omdat de beeldcirkel van die lenzen te klein is om de hele sensor te kunnen gebruiken.

Bij Nikon moet je er wel op letten of de autofocus compatibel is met je camera, met recente lenzen is dat geen probleem, maar oudere lenzen waarbij er geen AF-motor is ingebouwd hebben geen autofocus op de goedkopere cameramodellen.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Bij Nikon moet je er wel op letten of de autofocus compatibel is met je camera, met recente lenzen is dat geen probleem, maar oudere lenzen waarbij er geen AF-motor is ingebouwd hebben geen autofocus op de goedkopere cameramodellen.
                Ook de aller nieuwste lenzen zijn niet meer compatebel met oudere camera's, ik dacht dat de scheiding bij de D3/300 lag. Dit zijn de E-lenzen met een electrisch bedient diafragma. Een list kun je vinden op het Nikon forum op photo.net.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TBRU Bekijk bericht
                  Mag ik een voorbeeld geven: ik zie op Kapaza de lens staan: Nikon 70-200mm vr ii f2.8 ed af-s Hoe kan men nu hieruit weten of dat nu een specifieke lens is voor een FX of voor een DX toestel. Zo staan er verschillende type lenzen (merken) te koop voor Nikon!
                  Ik had je vraag wel degelijk begrepen
                  Als de lettertjes niet op de foto van de lens staan en niet in de beschrijving vermeld worden, vraag dan expliciet aan de verkoper om een foto te nemen van de volledige benaming op de lens en/of op de verpakking. Van sommige lenzen heb je inderdaad versies die niet meteen visueel van elkaar te onderscheiden zijn.

Wat mij betreft, bestaat er niet zoiets als "specifiek voor full frame". Ik beschouw dat als de standaard, en zie de 'specifieke' lenzen eerder als de types met kleinere beeldcirkel voor APS-C sensor. Vandaar mijn opsomming hierboven. Specifiek voor Nikon moet je wel letten op de aanwezigheid van een scherpstelmotor, zoals hierboven gezegd. Ik dacht dat de aanduiding daarvoor AF-S was, maar bij alternatieve merken zou het zelfs kunnen dat het er niet eens op staat.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TBRU Bekijk bericht
                    Eveneens bedankt, mar waarschijnlijk is mijn vraag niet duidelijk gesteld ;-)

Je zou ook de website van Nikon kunnen raadplegen?
                    Wat is er niet duidelijk aan: als er DX......alle andere?

Comment

Working...
                    X