Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tamron 150/600m&kenko teleconverter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• tamron 150/600m&kenko teleconverter

Dringend dringend

aan alle BDr's
    hier een vraagje ???is het normaal dat een tamron(150/600mm) in combi met een kenko teleconverter(MC7 dgx 2x)op een 70D van Canon deze combi niet auto wil scherpstellen en dit manueel moet gebeuren????
    Heb nog een week de tijd voor eventueel te ruilen of cash terug te vragen vandaar deze dringende oproep.
    mvg Ysvogel

Re: tamron 150/600m&kenko teleconverter

Als ik het goed lees dat dat een verdubbelaar is (2x TC), dan is dat normaal gedrag aangezien je zeker boven het maximale diafragmagetal zit dat je toestel nodig heeft om AF te gebruiken.
    Met een 1.4x TC, eventueel met afgeplakte contactjes, zou het doorgaans nog vrij goed moeten gaan.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Zelfs al zou de autofocus nog werken met die combinatie, dan zal je al héél veel licht moeten hebben om die betrouwbaar te laten werken.
      De reden waarom de autofocus niet meer werkt vanaf een bepaalde maximale diafragma-opening is omdat de AF een bepaalde hoeveelheid licht nodig heeft om "trefzeker" te kunnen werken.
      Bij de meeste camera's werkt de AF met lenzen met een maximale diafragma-opening van f5,6 of groter, de Tamron 150/600 zit daar met f6,3 op de langste brandpuntsafstand zelfs al wat boven (maar dat wordt in de firmware van de lens aangepast waardoor de AF van de camera nog wel werkt).
      Als je daar dan nog een 2x teleconverter bij tussen zet, dan wordt de maximale diafragma-opening nog eens 2 stops kleiner, en dan mag je het helemaal vergeten.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Bij de meeste camera's werkt de AF met lenzen met een maximale diafragma-opening van f5,6 of groter, de Tamron 150/600 zit daar met f6,3 op de langste brandpuntsafstand zelfs al wat boven (maar dat wordt in de firmware van de lens aangepast waardoor de AF van de camera nog wel werkt).
        Lang geleden kon ik mijn 50-500 met Kenko 1.4x TC nog met AF gebruiken op de 10D. Zelfde lichtsterkte als die 150-600 dus. Trefzekerheid was nog niet zo'n probleem, maar de AF bewegingen waren wel tergend traag en eigenlijk was het geheel enkel echt goed bruikbaar op statief en voor statische onderwerpen. Ook op de 1D (met AF tot f/8 dus) was de 50-500 zeer traag, terwijl de Canon 100-400 met dezelfde teleconverter wel goed bruikbaar was voor grote vogels in vlucht. Ik denk bijvoorbeeld aan ooievaars en aalscholvers in wat toen nog Paradisio heette

Ergens hoop ik dan dat een moderne lens als de Tamron 150-600 het met een 1.4x TC toch nog redelijk goed doet, zelfs met een AF die niet van het niveau 1D is. Zoals je zegt: een 2x TC is een ander verhaal...
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Met bepaalde Kenko teleconverters zal de autofocus inderdaad nog wel werken als de diafragma-opening kleiner is dan die waarvoor de AF eigenlijk ontworpen is.
          De ene lens zal dan nog sneller focussen dan de andere, de AF van de Canon 70-300 L IS werkt nog vrij goed met de Kenko 1,4x TC (die combinatie gebruik ik zelf soms).
          Maar met een 2x teleconverter op een lens die nog wat minder lichtsterk is moet je niet verwachten dat de AF nog goed werkt (als die al wil werken).
          Als je dan zelf door de zoeker kijkt, dan zie je met je eigen ogen dat alles een heel stuk donkerder wordt.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Euhm, een goeie DX camera, waar zit men vandaag al 24MP? Daarop 600 mm. Dat zou toch echt genoeg moeten zijn niet?
            Ik denk persoonlijk niet dat je baat hebt bij een TC op een lens met f6,3.

Comment

Hoi,

het schijnt... wat ik zoal op verschillende plekken gelezen heb...
              Dat een Tamron zoomlens meestal niet werkt met een extender, ook als de lichtsterkte het wél goed aan kan.
              Een voorbeeld is ook de Tamron 24-70 f2.8. Die blijkt geen liefhebber van extenders te zijn, misschien van het eigen merk wel...?
              Maar de 150-600 komt sowieso in de problemen vanwege bovengenoemde lichtgevoeligheidsproblemen.
              Mijn Sigma 150-600 werkt ook niet fijn met mijn Kenko 1.4 PRO300 DGX.
              Van 150 mm tot zo'n 400 à 500 mm gaat het, maar is geen overdonderend succes...
              Daarboven meestal helemaal niet, dan komt de combinatie boven de F8.

Adrie

Comment

Working...
              X