Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keuze Macro lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Keuze Macro lens

Hallo allen,

ik wil een macro lens aankopen en twijfel tussen 2 modellen: de canon 100mm 2.8 (non IS) en de tamron 90 mm 2.8 VC USD.

Qua prijs liggen ze gelijk. De tamron heeft beeldstabilisatie en heeft er een zonnekap bij, de canon niet.
    Maar qua kwaliteit en dergelijke vraag ik het graag eens aan jullie.

Het is niet de bedoeling om er beestjes en dergelijke mee te fotograferen, vooral details van objecten en dergelijke.

Ik heb momenteel een crop camera van Canon maar ik plan in de toekomst een overschakeling naar FF. Maar als ik het goed heb passen beide objectieven ook op FF.

Dus ervaringen of tips zijn welkomen. Indien jullie nog aan een andere optie denken, laat het maar horen.

Alvast bedankt!
    - A Point Of View -

Re: Keuze Macro lens

Ik heb net de Tamron gekocht. De beeldstabilisatie was voor mij een dik pluspunt.
    Reviews waren ook lovend. Van 't weekend eens uitgebreid testen.
    En indien ze niet voldoet sturen we ze gratis terug. Maar hier werd in een ander topic gezegd dat er niet veel verschil zit op de macrolenzen.

Comment

Ik heb de canon gehad en is echt wel goed. Superscherp, stabilisatie is niet nodig aangezien macrofotografie veelal vanop statief gebeurd. Deze lens is wel tweedehands te vinden voor een mooie prijs.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door joe_ver Bekijk bericht
        .... stabilisatie is niet nodig aangezien macrofotografie veelal vanop statief gebeurd. ...
        ja .. misschien wel en misschien ook niet ... dit is IMHO nauwelijks een argument om niet voor OS te kiezen.

Comment

idd; stabilisatie die je hebt kan je afzetten, stabilisatie die je niet hebt kan je nooit aanzetten (zo'n macro lens is immers ook een steengoede prime lens voor gewoon gebruik).

Er is ook nog de Sigma 105.

Comment

Ik lees over beiden dat ze goede resultaten afleveren. Ik heb gewoon te weinig (geen) ervaring met macro fotografie om te weten of die stabilisatie nodig is. Ik neem regelmatig foto's binnen dus misschien dat die stabilisatie mij iets meer mogelijkheden geeft?
            - A Point Of View -

Comment

Kijk ook eens naar de Sigma 105mm f/2.8. Ook met stabilisatie. Enorm scherpe FX lens en goed geprijsd.
              Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
              Mijn fotoalbums

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timdelma Bekijk bericht
                Kijk ook eens naar de Sigma 105mm f/2.8. Ook met stabilisatie. Enorm scherpe FX lens en goed geprijsd.
                Ja, nu heb ik er nog een keuze bij Weegt wel een stukje meer tov de andere.

Ik heb de indruk dat er weinig verschil zit tussen de 3 opties (buiten de stabilisatie dat afwezig is op de canon versie). Qua beeld kwaliteit liggen ze precies gelijk. Het lijkt alsof ik geen miskoop kan doen, gelijk welke ik koop?
                - A Point Of View -

Comment

Wat betreft die stabilisatie, ik heb de canon 100mm non is macro gehad en nu de L versie, dus met is. Stabilisatie werkt super, voor gewoon gebruik als prime, maar zodra ik macro wil schieten, werkt de stabilisatie niet echt. Ik blijf erbij, zoals eerder gezegd, macro altijd
                  op statief.

Comment

Macro is inderdaad meestal zonder IS, maar voor velen (en ik doe dat zelf ook wel eens, kan een macro (zeker die van 90-105mm) ook dubbelen als portretlens. Dan is IS wel leuk. Let wel: leuk. Niet noodzakelijk.
                    Kijk je enkel voor macrowerk dan kan het nog wel interessant zijn voor de dingen waar je met een statief niet kan komen.

Aan de andere kant: Er wordt al een paar honderd jaar gefotografeerd zonder IS dus of dat nou de heilige graal is... :-)

Kijk voornamelijk naar de scherpte, beeldkwaliteit en de bouwkwaliteit van de lens. Als ik kijk waar die van mij al tegenaan is gebotst is bouwkwaliteit toch belangrijk :-)

De richtlijn die ik altijd volg is deze: koop de beste lens die je je met je budget kan veroorloven. Niet de meest fancy, moderne of nieuwste lens, maar naar bouwkwaliteit en beeldkwaliteit.
                    FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

Comment

Ik denk dat ik voor de Tamron ga gaan. Een stuk lichter in gewicht en de IS lijkt me handig meegenomen. Ik lees er toch goede dingen over.
                      Qua kwaliteit lijken ze alle 3 bij elkaar te liggen.
                      - A Point Of View -

Comment

Ik heb altijd gebruik gemaakt van Canon materiaal. Om zeker geen 'problemen' te hebben bij aankoop nieuwere body, heb ik ook altijd Canon-lenzen gekocht. Iedereen zijn mening hierover, maar soms lees je wel over problemen.
                        Ik heb eerst een tijd de Canon 100mm (non IS) gebruikt en heb deze gewisseld tegen de Canon 100mm L IS.
                        Beiden zijn superscherp en gaan elkaar op IQ niet veel ontlopen. De L versie is natuurlijk wel weersbestendig (beter afgedicht tegen stof en water) en dat is ook wel een voordeel.
                        Maar zeker de IS geeft meer mogelijkheden tot gebruik, gewoon als bv portretlens, maar ook eens een macro uit de hand. Deze kost wel wat meer, maar misschien uitkijken naar tweedehands hier op het forum ?
                        In ieder gevel veel plezier met uw keuze !
                        Fujifilm XT1 - XT3 - XF 18-55mm - XF 18-135mm - XF 55-200mm - XF 35mm - XF 60mm Macro

Comment

Toch ook effe het melden waard. Bij Tamron krijg je (momenteel) 5jaar waarborg. En hun dienst na verkoop is super.

Comment

Best een interessante discussie want een macro voor Canon staat ook op mijn lijstje.

Maar als je nu eens enkel naar de macro eigenschappen kijkt. (vergeet de eventuele mogelijkheden als portretlens of zo) Welke scoort het beste voor 1:1 bij gebruik van een statief? Dat is nl de enige toepassing die ik voor zo'n lens heb.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rizz Bekijk bericht
                              Hallo allen,

ik wil een macro lens aankopen en twijfel tussen 2 modellen: de canon 100mm 2.8 (non IS) en de tamron 90 mm 2.8 VC USD.

Qua prijs liggen ze gelijk. De tamron heeft beeldstabilisatie en heeft er een zonnekap bij, de canon niet.
                              Maar qua kwaliteit en dergelijke vraag ik het graag eens aan jullie.

Het is niet de bedoeling om er beestjes en dergelijke mee te fotograferen, vooral details van objecten en dergelijke.

Ik heb momenteel een crop camera van Canon maar ik plan in de toekomst een overschakeling naar FF. Maar als ik het goed heb passen beide objectieven ook op FF.

Dus ervaringen of tips zijn welkomen. Indien jullie nog aan een andere optie denken, laat het maar horen.

Alvast bedankt!
                              Na lang wikken en wegen heb ik voor de Tamron gekozen. Dit is een super macrolens,ook heel goed als portret. Niet langer bedenken.
                              Je bent altijd welkom : http://www.florif.be/

Comment

Working...
                              X