Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 300-800 mm (Sigmonster) gebruikerservaring

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sigma 300-800 mm (Sigmonster) gebruikerservaring

Zijn er hier mensen die deze lens gebruiken ? http://www.sigmaphoto.com/lenses/tel...-ex-dg-apo-hsm

Ik overweeg om deze te kopen omdat ze goed aansluit bij mijn Sigma 120-300 mm F2.8 OS en ze heel interessant vind vanwege de zoom tegenover vaste primes, maar ik heb al heel wat opzoek werk gedaan en lees steeds dat het geen simpele lens is om mee te werken.

Dat ze zwaar is is voor mij niet zo een punt,ik had vroeger al de Canon 500 mm F 4 en later de Canon 400 mm F 2.8 en vooral de 400 mm is uiteindelijk niet veel lichter dan het 'Sigmonster'.

De Canon 500 en 400 mm heb ik in de loop van de tijd terug verkocht omdat ik het vast brandpunt teveel een nadeel vond en met extenders werken alleen maar interessant vind als het niet snel moet gaan en je de tijd hebt om steeds te wisselen om in en uit te zoemen.
    Voor de rest zijn dat beide pareltjes van lenzen

Ik heb eens de kans gehad om het 'Sigmonster' te verkrijgen maar ben er toen niet op in gegaan http://forum.belgiumdigital.com/f35/...mm-254462.html en later na het verkopen van de 400 en 500 mm is het toch altijd blijven 'knagen'

Over mijn Sigma 120-300 mm 2.8 OS ben ik heel tevreden en ik weet dat als ik daar een extender op zet ik ook bijna aan de brandpuntafstand geraak van het 'Sigmonster' maar ik denk/vermoed dat het kwaliteitsverschil met het 'Sigmonster' toch groot zal zijn bovendien mis ik dan toch ook nog die 100 mm extra.

Dus als er hier iemand is die die lens in gebruik heeft zou ik graag zijn/haar bevindingen horen om dan beter te kunnen beslissen of ik er voor ga of niet.

Alvast bedankt voor jullie hulp
    Last edited by The digital hunter; 5 september 2015, 11:52.
    Goed materiaal maakt nog geen goed fotograaf,maar het helpt wel.

https://www.flickr.com/photos/ronald_ceulemans/

Re: Sigma 300-800 mm (Sigmonster) gebruikerservaring

Hallo,

Zie nu nog maar pas deze draad maar bon ben blijkbaar nog de eerste om te reageren!

Eerst en vooral wat uitdrukking van mijn ONGELOOF! Wie haalt het in zijn hoofd om de twee meest voorname (super)telelenzen van Canon weg te doen?!
    Zelf ben ik de fiere gebruiker van de Sigma 800mm maar indien ik de Canon 500/F4 zou hebben dan had die Sigma er nooit geweest.

De 800mm gebruik ik voornamelijk voor de vogeltjes in ons lokaal park "Bourgoyen" waar je eigenlijk niet kort bij de (grotere) vogels kunt komen. De lens+camera past perfect in de Lowepro 600AW en is niet zo zwaar als de Canon 400/F2.8 (scheelt toch wel veel vind ik zelf).
    Daarbij moet gezegd dat de Sigma het net haalt (scherpte en contrast) van de Canon met verdubbelaar (versie III) op een full frame camera.
    Moet ook gezegd worden dat de Sigma "bescheidener" is dan de Canon naar camouflage en lensoppervlak toe. Bij de Canon heb ik daardoor meer missers.
    Voor beide lenzen gebruik ik daar een monostatief van Manfrotto met Jobu Gimbal Pro 2. Een statief is te log en enkel maar effectief in een schuilhut/tent.
    Deze combinatie heb ik ook succesvol gebruikt tijdens de vliegmeeting in Le Bourget.
    Mits inachthouding van de "grote telelenzen regels" zijn de foto's van de Sigma superscherp en, op wat meer chromatische afwijking na, niet te onderscheiden van de "merk"varianten.
    De scherpstelring is perfect geplaatst ter hoogte van de Gimbal om vlug wat bij te sturen wanneer het scherpstellen door (duistere) omstandigheden wat moeilijker verloopt.

Er zijn wel wat nadelen:
    De grootte van de lens maakt het windgevoellig. Zeker aan de kust is het moeilijk, zelfs met een stevig statief, om de zaak muurvast te krijgen. de wind zwiept de bengelende camera heen en weer. Een tweede statief dringt zich dan ook aan ter hoogte van de camera. Deze opstelling zie je trouwens ook gebruiken bij de 1200mm.
    De grootte van de lens biedt weinig ruimte naar andere componenten in dezelfde rugtas. Een flitser kan er nog net bij.
    De 400mm kan in een "normale" tas (Ik gebruik daarvoor een Lowepro AW300) met daarbij een andere lens (16-35 of 24-105 of 100Macro of ...) een flitser, een verdubbelaar, een zender (voor de flits) en de monopoot+gimbal.
    De lens lokt heel wat publiek die daar (allemaal) het fijne van willen weten. Op die manier bekom je ook veel missers.

Op de internationale forum van Canon (www.photography-on-the-net.com) zijn heel wat reacties te lezen over de Sigma 300-800mm (bijna niets over de vaste 800mm). Die 300-800mm is recenter dan de vaste 800 en zou over het ganse bereik optisch een tikkeltje beter zijn.

Van mijn kant behoud ik de vaste 400 en 800 omdat ze elk hun doel hebben. De 800mm is een prachtlens om te gebruiken in "the wild", de 400mm heeft zijn "grote opening" voordeel zodat ze eigenlijk "voor al de rest" ingezet wordt gaande van sport (buiten) tot toneelvoorstellingen (binnen).

De lenzen in deze topic vergen wat voorbereiding omdat ze niet zo gebruiksvriendelijk zijn ten aanzien van, zeg een Sigma/Tamron 150-600mm. Het is een hele onderneming om ze te gebruiken en een beetje planning helpt al heel wat vooruit. Je gaat er niet zo ver mee rondlopen als dat je met de (lichtere) versies kan doen.

Het ware handiger geweest om jouw doel te bepalen in deze draad zodat we een richting hebben in de raadgeving. Aangezien u de 400 en 500 gehad heeft (WTF???) kan ik er enkel maar naar gokken dat u méér bereik zoekt om op vogels te jagen in de parken. Vertrekkende van 300mm zou de speling moeten geven die een vaste brandpunt niet heeft.

Veel succes.

Alain

Comment

Working...
    X