Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kwaliteit LG G4 in vergelijking met D7100 + 18-200

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Kwaliteit LG G4 in vergelijking met D7100 + 18-200

Tijdens mijn vakantie heb ik vele snapshots gemaakt met mijn nieuwe smartphone, de nu door EISA gelauwerde LG G4. Het resultaat is inderdaad zeer mooi (toch in mijn ogen!). Vooral sterke contrasten.
    Normaal werk ik altijd met de combinatie D7100 + Nikon 18-200. Die resultaten zijn voor nu echter iet of wat teleurstellend. Daar ik graag landschappen fotografeer, wilde ik nu toch eens een betere lens aanschaffen. De zeer brede 10-24 of 11-16 is niets voor mij, dat probeerde ik al. Na veel lees- en kijkwerk echter, kom ik bij deze twee lenzen uit:

Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM NIKON

Sigma 18-35mm F1.8 DC HSM "Art" Nikon

Wat doe ik?

Re: Kwaliteit LG G4 in vergelijking met D7100 + 18-200

Hoe goed de 18-35 ook is, ze heeft een serieuze beperking qua bereik. En het belang van de lichtsterkte is voor landschappen verwaarloosbaar; het is alleen echt nuttig als je specifiek het groothoekeffect wil combineren met beperkte scherptediepte. Kwestie van stijl en voorkeur dus.
    De 17-50 heeft een bereik waarmee je minder vaak van lens moet wisselen: extra zoom aan de lange kant, en een niet te versmaden extra mm aan de wijde kant. Met f/2.8 heb je een standaardzoom in huis die in heel veel situaties inzetbaar is. De beeldstabilisatie zal, afhankelijk van je onderwerpen, vast ook wel van pas komen. Vergelijk ook eens met de Tamron in dit bereik. Ik weet niet welke van beide nu het hoogst aangeschreven staat. De nikkor 17-55 zal niet zoveel extra bieden als de meerprijs misschien suggereert...
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Nog even over je G4...
      Ik denk dat de meeste mensen op dit forum al wel begrepen hebben dat de smartphone de camera is die je altijd bij hebt, en dat de beeldkwaliteit enorm is toegenomen de voorbije jaren. Ik heb een albumpje op mijn flickr account staan specifiek voor smartphone foto's. Gewoon, omdat ik het prettig vind om te tonen dat er zelfs met een mini-sensor best mooie creatieve dingen mogelijk zijn.
      Ik heb nu zelf een G3 (met dank aan mijn werkgever) maar helaas vind ik de cameramodule merkbaar minder goed dan die van de Nexus5, die mijn vrouw nu mag gebruiken. Geen van beide toestellen staat hoog aangeschreven als het om camerakwaliteiten gaat; blijkbaar moet je daarvoor vooral bij Samsung en Sony zijn (of Apple). Maar de dag dat ik de camera als voornaamste criterium voor het kopen van een telefoon hanteer, is waarschijnlijk nog ver af...
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Zijn er nog slimme jongens of meisjes?

Comment

Waarom een lichtsterke lens aanschaffen voor landschappen? Wat dacht je van de Nikkor AFS 17-85 VR?
          Last edited by hjanssen; 18 september 2015, 21:45.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

?????

Comment

tja als je geen breedhoek wilt zijn die 17-50 of 18-35 van sigma toch bij de besten van de klas
              de 16-85 of beter nog de nieuwe 16-80 zijn qua bereik zeer veelzijdig...
              als je plaatjes je teleurstellen met jouw apparatuur tov een gsm...?
              of heb ik dat verkeerd begrepen (wat scheelt er eigenlijk met de beelden???? en schiet je dan j-peg of raw?)
              portfolio en workshops:
              https://www.bennybulke.com/

Comment

Altijd j-peg.

Comment

En wat scheelt er met de beelden?? Scherpte, contrast?? Je kan dit allemaal instellen bij j-peg. Bij j-peg modes (neutral, vivid, enz...) nog eens naar rechts drukken met je cursors, daar kan je contrast, kleur, warmte, scherpte, enz bijregelen per setting.
                  Beter is in raw werken en leren nabewerken in een raw ontwikkelprogramma zoals lightroom of zo....
                  Met jouw camera materiaal geen goede foto's kunnen maken zoals je ze zelf wil, wil meestal zeggen dat je nog iets te leren hebt (zal nooit stoppen dat leren ;-)

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                  portfolio en workshops:
                  https://www.bennybulke.com/

Comment

Ik heb de 18-200 gehad en die viel echt door de mand toen ik een 12MP sensor kreeg, op 6 en 10 viel het nog mee. Dat kan de reden dat het op een D7100, met nog veel meer pixels, nog meer tegenvalt.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                    X