Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

uw ervaringen met lens mount adapters

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • uw ervaringen met lens mount adapters

    Hopelijk zit ik bij het goede forumonderdeel.

    De Sony E-mount laat toe om middels adapters, al dan niet "automatische", lenzen van andere merken te monteren.
    Ik heb dus mijn huiswerk gemaakt en de "automaten" van Viltrox, Fotodiox, Kipon, Fotga, Commlite .. en wat weet ik al meer uitgeplozen ... de beperkingen zijn mij dus wel bekend.
    Ik wil echter de kostprijs beperken tot ong €100 dus de Metabones en consoorten vallen af. Ze bieden IMHO geen meerwaarde voor de wel hoge prijsstelling. (tenzij misschien de stevigheid?)

    Ik zoek dus hier wezenlijke gebruikservaringen van medeleden die zulke adapters bezitten of in hun bezit hadden ttz uw wel en wee van deze adapters, liefst specifiek Canon naar E-mount maar al uw bevindingen zijn uiteraard welkom !
    Ik ben ook benieuwd naar het waarom u voor een bepaald merk/type gekozen hebt en waarom u de adapter eventueel gedumpt hebt !

    Ik wil mijn Canon lenzen zien te recycleren. hetgaat hoofdzakelijk om de Sigma 105 mm macro en de Sigma 17-70 omdat deze een uiterst "scherp" exemplaar is. Moest ook de Sigma 18-200 OS ook nog werken dan zit ik gebeiteld !!
    TIA

  • #2
    Re: uw ervaringen met lens mount adapters

    Metabones heeft ook een 'domme' adapter voor FD - E-mount. Deze kost 100€ bij cameranu.nl, is volledig metaal met statiefvoetje. Ik heb voor deze gekozen, omdat deze toch kwalitatief beter is dan de plastic varianten.

    Comment


    • #3
      Re: uw ervaringen met lens mount adapters

      Ik heb ondertussen de Fotodiox-Pro auto EF/EF-S naar NEX gekocht voor ongeveer 107€ .. een slag in het water, helaas (berekend risico) omdat een aantal EF/EF-S lenzen gewoon slecht/niet herkend worden door de chip in de adapter maar dat wist ik op voorhand.

      Verder heb ik FD-NEX adapters gekocht via Amazon (K&F Concept), die zijn even goed als de Metabones maar kosten 1/5 van de prijs. Voor mijn Canon FL lens heb ik wel een beetje moeten "vijlen" maar dat wist ik ook op voorhand

      Comment


      • #4
        Re: uw ervaringen met lens mount adapters

        K&F heb ik idd ook goede dingen over gelezen, maar was toen niet verkrijgbaar bij Amazon.

        Comment


        • #5
          Re: uw ervaringen met lens mount adapters

          Ja, vreemd genoeg verschijnen en verdwijnen ze zonder enige duidelijke reden ...

          Comment


          • #6
            Re: uw ervaringen met lens mount adapters

            K&F Kan nog wel interessant zijn voor in de toekomst voor andere lensmounts 😉

            Comment


            • #7
              Re: uw ervaringen met lens mount adapters

              Ja mijn familielid brengt volgende week mogelijk de MD-NEX mee uit Londen

              Comment


              • #8
                Re: uw ervaringen met lens mount adapters

                Heb M42, L39 en Nikon naar E gehad en weer weggedaan. Te onhandig in gebruik. Ook na het lezen van een test op Lensrentals ben ik een stuk minder enthousiast over die dingen.

                Comment


                • #9
                  Re: uw ervaringen met lens mount adapters

                  Ik heb een stuk of 25 adapters en allemaal de allergoedkoopste die ik kon vinden op ebay. Tussen de 5 en de 10 euro. Dat zijn er uiteraard allemaal zonder autofocus, mijn lenzen zijn allemaal manueel. Enkel bij mijn adapter voor rollei QBM is het moeilijk om de lens erop te draaien en er weer af te halen (de lens zelf op de adapter, niet de adapter op de body) ik heb dan een tweede examplaar gekocht van een ander merk en hetzelfde probleem. Bij al de rest nooit een probleem gehad. Voor manuele lenzen zijn het tenslotte slechts simpele lege tubes. Daarvoor kan ik echt geen 100+€ per stuk voor gaan uitgeven.
                  FLICKR PHOTOSTREAM
                  Just try to comprehend that which you'll never comprehend

                  Comment


                  • #10
                    Re: uw ervaringen met lens mount adapters

                    OK bedankt ...Ik heb ondertussen een hele zoektocht achter de rug om tussen de "goedkope" toch nog de "meest consistente" te vinden in bouwkwaliteit. K&F, Fotga en nog een paar anderen springen er uit ... Afhankelijk of je echter Amazon US, Amazon UK of Amazon DE raadpleegt krijg je een andere selectie te zien ;-)
                    Zoals al eerder aangehaald .. de Fotodiox Pro Auto was een ietwat berekende gok om de Canon EF/EF-S lenzen te recycleren maar 't is absoluut geen succes

                    Comment


                    • #11
                      Re: uw ervaringen met lens mount adapters

                      K&F lijkt het meest op die metabones adaptars met statiefvoetje en volledig uit metaal. Dat worden dus mn toekomstige adapters, maar voorlopig beperk ik me tot FD lenzen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: uw ervaringen met lens mount adapters

                        Ik wil echter de kostprijs beperken tot ong €100 dus de Metabones en consoorten vallen af. Ze bieden IMHO geen meerwaarde voor de wel hoge prijsstelling. (tenzij misschien de stevigheid?)
                        Koop gewoon de Metabones Speedbooster.

                        Comment


                        • #13
                          Re: uw ervaringen met lens mount adapters

                          Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                          Koop gewoon de Metabones Speedbooster.
                          ??? Ik heb mij ondertussen verregaand ingelezen in de adapterproblematiek en dus
                          a) wat is de meerwaarde van een Metabones full MF ? antw .. nihil behalve 4x zo duur
                          b) Wat is de meerwaarde van een full auto Metabones ? nihil .. werkt met AF lenzen even slecht als al de rest behalve 4-5x zo duur (€ 400!!! belachelijk) (oh ja, enig lichtpunt, ze upgraden de FW van de chip)
                          c) wat is het nut van een speedbooster ? puur cosmetisch en vrij nutteloze toeters en bellen + vervorming maar zie hierboven cq prijs ..
                          dus dank u maar neen bedankt

                          Comment


                          • #14
                            Re: uw ervaringen met lens mount adapters

                            Klopt! Echter de 'domme' Metabones FD-Nex van 100€ heeft een statiefvoet en kan dus ook de zwaardere primes dragen. Voor mij belangrijk aangezien de 200mm f/2.8 en/of de 80-200mm L f/4 nog op mn verlanglijstje staan.

                            Net de K&F M42-Nex adapter besteld voor een Helios 44(M)-2
                            Last edited by Bobb; 17 november 2015, 15:23.

                            Comment


                            • #15
                              Re: uw ervaringen met lens mount adapters

                              Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                              ??? Ik heb mij ondertussen verregaand ingelezen in de adapterproblematiek en dus
                              a) wat is de meerwaarde van een Metabones full MF ? antw .. nihil behalve 4x zo duur
                              b) Wat is de meerwaarde van een full auto Metabones ? nihil .. werkt met AF lenzen even slecht als al de rest behalve 4-5x zo duur (€ 400!!! belachelijk) (oh ja, enig lichtpunt, ze upgraden de FW van de chip)
                              c) wat is het nut van een speedbooster ? puur cosmetisch en vrij nutteloze toeters en bellen + vervorming maar zie hierboven cq prijs ..
                              dus dank u maar neen bedankt
                              Dan heb je wellicht de Metabones Speedbooster uitleg toch niet gelezen of anders niet goed begrepen, over ' verregaand ' gesproken.

                              Maar je kan idd. ook een paar keer 100 euro uitgeven aan wat anders. Ik dacht dat je je kwaliteitslenzen kwalitatief wou gebruiken en zelfs een boost geven, mijn fout, ik heb je dan verkeerd begrepen.

                              Comment

                              Working...
                              X