Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuji vs Sony objectieven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fuji vs Sony objectieven

    Ik zit al een heel eindje in mijn hoofd om mezelf een X-T1 aan te schaffen, doch lees ik meer en meer heel goeie zaken over de Sony A7II. Wat ik kan besluiten is de A7II gewoon het betere toestel is tov de X-T1. Waar ik echter niet zo zeker van ben, is van het lenzenarsenaal dat Sony heeft.

    Als je de XF lenzen bekijkt, dan zijn dat stuk voor stuk metalen pareltjes in een relatief compact pakket. Denk hierbij aan de 16mm f1.4, de 23mm f1.4, de 35mm f1.4, de 56mm f1.2.

    Wat kunnen jullie mij vertellen over de Sony lenzen? Mijn aanvoelen - puur op papier dan - is dat ze niet op hetzelfde niveau zijn als bovenstaande. Graag jullie visie hierop.
    www.vulstekebvba.be

  • #2
    Re: Fuji vs Sony objectieven

    Voor Sony full frame bestaat er ook kwaliteitsglas. Er worden ook veel adapters gebruikt, maar daar ben ik dan weer geen fan van.
    Bij Fuji is inderdaad wel ongeveer alles van een hoog niveau, met vandaag toch al redelijk wat keuze. Er ontbreekt voorlopig nog een macro en een lange telezoom, maar niet iedereen zit daarop te wachten.
    Als je gaat kijken naar Sony's courante APS-C lenzen, dan vallen die inderdaad wat minder uit tegenover Fuji, zowel qua glas als bouwkwaliteit.

    Ikzelf heb voor Fuji-X gekozen om wille van de lenzen en mijn voorkeur voor APS-C. Maar dat neemt niet weg dat ik de Sony mirrorless toestellen zeer indrukwekkend vind.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Fuji vs Sony objectieven

      Het enige lichtsterke, doch relatief compacte, glas dat ik vond is de 55mm f1.8. Verder heb je ook nog de Zeis Loxia 35 en 55mm f2.0, maar die zijn MF.

      Wat ik me wel afvroeg, is een lens van merk X met diafragma specificatie 1.4 effectief even lichtsterk als een lens van merk Y met diafragma specificatie 1.4? Is het diafragma getal met andere woorden een fysische grootheid waar alle producenten met eenzelfde procedure en toleranties een waarde op zetten? Of is het eerder een richtgetal zoals autoproducenten een getal op verbruik zetten? Automerk A werkt met zo'n testomstandigheden en automerk B met helemaal andere, zodat wagens die op papier hetzelfde verbruik hebben, in realiteit verschillen?
      Last edited by LaurensD; 26 augustus 2015, 13:50.
      www.vulstekebvba.be

      Comment


      • #4
        Re: Fuji vs Sony objectieven

        Oorspronkelijk geplaatst door LaurensD Bekijk bericht
        Het enige lichtsterke, doch relatief compacte, glas dat ik vond is de 55mm f1.8. Verder heb je ook nog de Zeis Loxia 35 en 55mm f2.0, maar die zijn MF.
        Qua lichtsterkte heb je wel gelijk. Sony kiest in de eerste plaats voor een full frame strategie en houdt het momenteel bij zooms met constante f/4 opening.
        Mijn voorkeur ligt bij APS-C met een f/2.8 zoom of een lichtsterke prime. Dat geeft betere sluitertijden bij gelijke scherptediepte. (Zeer globaal uitgedrukt.)

        Oorspronkelijk geplaatst door LaurensD Bekijk bericht
        Wat ik me wel afvroeg, is een lens van merk X met diafragma specificatie 1.4 effectief even lichtsterk als een lens van merk Y met diafragma specificatie 1.4?
        Ik weet niet of dergelijke variatie bestaat tussen lenzen met gelijke specificaties. De lichtsterkte, of de maximale f-waarde, is de verhouding tussen brandpunt en exit pupil (sorry voor de engelse term, zeg maar de grootte van het gat aan de achterkant van de lens ). Of er met afronding van de parameters veel te sjoemelen valt, kan ik je niet vertellen. Wikipedia heeft het als volgt uitgelegd: https://en.wikipedia.org/wiki/F-number
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: Fuji vs Sony objectieven

          Oorspronkelijk geplaatst door LaurensD Bekijk bericht
          Wat ik me wel afvroeg, is een lens van merk X met diafragma specificatie 1.4 effectief even lichtsterk als een lens van merk Y met diafragma specificatie 1.4?
          Neen. Zoals Pieter schrijft, geeft de 1.4 de opening aan en die zal bij verschillende lenzen (met zelfde brandpunt) tot ongeveer dezelfde grootte van de diafragma opening leiden. Opening van het gat = brandpunt (bv 50mm) gedeeld door F getal (bv 1,4).

          Maar er zijn andere factoren: de grootte van het gat (diafragma) is 1 ding. Daarnaast spelen mee: hoeveel licht laat al het glas in de lens door. Door al het glas wordt er licht verloren onderweg. Dat verschilt van lens tot lens (andere soorten glas, meer of minder lenselementen, verschillende coatings). We spreken dan van de T-stop. De "Transmission of light". De DXO website geeft deze T-stop weer bij hun analyses.

          Comment


          • #6
            Re: Fuji vs Sony objectieven

            Je vergelijkt wel Fuji XT1 (APS-C) met Sony A7II (full frame). Op de site van cameranu.nl kan je alle objectieven bekijken. Voor de A7II zijn dat FE lenzen en voor APS-C zijn dat E lenzen. Voor full frame heb je oa 28/2.0 , Zeiss 35/1.4 , Zeiss 35/2.8 , Zeiss 55/1.8 , 90/2.8 Macro , en onder Carl Zeiss heb je nog Batis 25/2.0 en Batis 85/1.8. En dan heb je nog enkele zoomlenzen die bijna allemaal F4 zijn. Al deze lenzen zijn prima, zeker de Zeiss maar ook de Sony lenzen waar je enkele G lenzen hebt.

            Een A7II zal je zeker betere beeldkwaliteit geven dan een XT1, full frame versus crop.
            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
            Mijn bird foto's en urbex foto's

            Comment


            • #7
              Re: Fuji vs Sony objectieven

              Het Fuji glas is prima. Als je gelijkwaardig glas voor Sony wil zal je naar Zeiss moeten gaan. Dat is waarschijnlijk iets beter maar de prijs is meer dan "iets" meer. Sony glas zelf is niet hetzelfde als Fuji glas.

              Comment


              • #8
                Re: Fuji vs Sony objectieven

                Ik heb mij de Sony A7 II (met beeldstabilisatie) aangeschaft en maak vooral gebruik van oudere mf lenzen. Hiervoor is dit apparaat bijzonder geschikt. De enige FE-lens in mijn bezit is de Sony FE 55/1.8 en dit is werkelijk een toplens.

                Comment

                Working...
                X