Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voorkeur all-round en evenementen lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Voorkeur all-round en evenementen lens

Ik werk al een tijdje als festival fotograaf op grote festivals.

Nu zou ik graag mijn lenzen uitbreiden en blijf ik maar verscheurd over de verschillende opties !
    Ik ben in het bezit van een Nikon D600 en gebruik meestal mijn Nikon 24-70 f2.8, omdat ik dus een aardige investering maakte in deze lens heb ik al lang geen nieuwe lenzen meer gekocht.. Maar nu wil ik wel wat meer diversiteit !

Ik twijfel heel erg tussen:
    - Sigma 15mm F2.8 EX DG Diag. Fisheye Nikon +- 677€
    - Nikkor AF-S 14-24mm F2.8 G IF-ED Nano +- 1643€
    - Nikkor AF-S 16-35mm F4.0 G IF-ED VR Nano +- 989€
    - Tokina 16-28mm F2.8 AT-X Pro FX +- 699€ (tweedehands +-450€)

Nu zou het vooral voor het gebruik van evenementen zijn en als aanvulling op mijn veel gebruikte 24-70.
    Ik heb al eindeloos veel reviews gelezen en kom eigenlijk tot de conclusie dat de 14-24 te duur is, maar ik ben wel dergelijke kwaliteit gewoon.

Wat denken jullie hier van ?

Alvast bedankt !!

Re: Voorkeur all-round en evenementen lens

Uit jouw lijstje zou ik de 16-35 kiezen. Voor mijn part hoeft die f/2.8 niet op een groothoek, en van een fisheye ben ik geen fan (of toch niet voor hele reeksen foto's).
    Je zou ook nog naar de Sigma 12-24 kunnen kijken.

Let bij dit soort lenzen wel op met de mogelijkheid om filters te monteren, als je dat belangrijk vindt...

Edit: de 14-24 is geweldig, maar je zei dat die te duur was.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Hoi,

Als de 14-24 buiten het budget valt, zou mijn 2e keuze de Tokina lens zijn.
      Voor concert fotografie zijn F2.8 lenzen wel heel handig...
      Ik ga niet automatisch naar merk eigen lenzen...

Adrie

Comment

Ben ik de enige die bij 'festivals' naast een 24-70mm denkt aan meer tele? (of sta je echt dicht bij het podium?)
        Ik doe soms dansvoorstellingen en dan gaat de 70-200mm eigenlijk niet af de camera. Die 14-24mm gebruik ik zelfs niet, teveel vervorming voor mensen te fotograferen (en die 24mm is toch al breed).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
          Ben ik de enige die bij 'festivals' naast een 24-70mm denkt aan meer tele? (of sta je echt dicht bij het podium?)
          Daar kan ik je in volgen. Op een full frame lijkt de combinatie 24-70 + 70-200 mij zowat de ideale basis.
          Een bredere beeldhoek gebruik ik eigenlijk ook alleen maar bij plaatsgebrek of voor het specifieke effect, maar dat is blijkbaar wel waar de topic starter naar op zoek is.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Alvast allemaal enorm veel dank voor de reacties !

Ik heb intussen een tweedehands 14-24 kunnen traceren, hij zit rond de 1.200, dus hij komt weer in het vizier, dat is toch ruim 400€ minder dan bij de meeste winkels.
            Verder heb ik inderdaad ook een 70-200 overwogen, maar heb nog een antieke ..-210mm liggen. En over het algemeen sta ik heel erg dicht (in dj booth of front-stage).
            Ook in mijn verdere werk lijkt de 70-200 voorlopig nog niet waar ik nu meteen het meeste profijt uit haal.

Ik heb ook naar filtersystemen gekeken ivm bescherming. De wonderpana 145mm lijkt een goede oplossing maar enorm groot en omslagtig.

Wat denken jullie van de prijs voor de 14-24 ? Ik krijg er drie maanden garantie bij en volgens de winkel is hij in perfecte staat !

Nogmaals bedankt !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leh Bekijk bericht
              Alvast allemaal enorm veel dank voor de reacties !

Ik heb intussen een tweedehands 14-24 kunnen traceren, hij zit rond de 1.200, dus hij komt weer in het vizier, dat is toch ruim 400€ minder dan bij de meeste winkels.
              Verder heb ik inderdaad ook een 70-200 overwogen, maar heb nog een antieke ..-210mm liggen. En over het algemeen sta ik heel erg dicht (in dj booth of front-stage).
              Ook in mijn verdere werk lijkt de 70-200 voorlopig nog niet waar ik nu meteen het meeste profijt uit haal.

Ik heb ook naar filtersystemen gekeken ivm bescherming. De wonderpana 145mm lijkt een goede oplossing maar enorm groot en omslagtig.

Wat denken jullie van de prijs voor de 14-24 ? Ik krijg er drie maanden garantie bij en volgens de winkel is hij in perfecte staat !

Nogmaals bedankt !
              Lijkt mij een faire prijs. De lens is gekend als top, dus die blijft geliefd en zal je niet voor veel minder tegenkomen.
              Ik ben er enorm tevreden van voor landschap en gebouwen, maar misschien best eens eerst testen om te zien of het iets voor jou is, deze geeft een uniek beeld, maar of het geschikt is om een reeks foto's mee te schieten van een festival moet je eens zelf beoordelen. Het is wel niet te vergelijken met een fisheye, die af te raden is omdat je daar hoogstens 1 of 2 beeldjes gewoon voor het effect mee gaat schieten, dan investeer je beter in een andere lens.

Comment

Ik kan hem morgen gaan bekijken en testen. Er staat ook een 70-200, dus misschien moet ik die ook eens bekijken. Ik heb altijd aan de 14-24 gedacht als een soort allround droomlens. Misschien ben ik wel te snel met die gedachte geweest. Ik vind het enorm moeilijk om te bepalen welke lens bij mijn behoefte past, vandaar dat ik steeds bij dezelfde lens blijf en tot nu toe nog niet veel heb bijgekocht.

Comment

Ik kan hem morgen gaan bekijken en testen. Er staat ook een 70-200, dus misschien moet ik die ook eens bekijken. Ik heb altijd aan de 14-24 gedacht als een soort allround droomlens. Misschien ben ik wel te snel met die gedachte geweest. Ik vind het enorm moeilijk om te bepalen welke lens bij mijn behoefte past, vandaar dat ik steeds bij dezelfde lens blijf en tot nu toe nog niet veel heb bijgekocht.
                  Droomlens ja, allround niet zo erg. Je 24-70mm is meer allround (toch zeker voor jouw gebruik). Wat niet wil zeggen dat je geen goede aankoop zou doen :-)

Comment

Droomlens ja, allround niet zo erg. Je 24-70mm is meer allround (toch zeker voor jouw gebruik). Wat niet wil zeggen dat je geen goede aankoop zou doen :-)
                    Klopt helemaal.
                    Kogel is door de kerk, ik heb de 14-24 gekocht voor een mooie prijs volledig in orde.
                    Het is een mooie aanvulling, volgende stap gaat toch inderdaad een zoomlens worden.

Maar nu eerst investeren in een website ! (Als iemand hier tips heeft..)

Allen dank voor de gedachten rond de voorbije lenzen !

Comment

Veel plezier ermee :-)

Comment

volgende stap gaat toch inderdaad een zoomlens worden.
                        Je hebt nu al 2 zoomlenzen, waarom nog een derde?
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Je hebt nu al 2 zoomlenzen, waarom nog een derde?
                          hij bedoelt tele.

Comment

hij bedoelt tele.
                            Kan jij gedachte lezen? Ik niet en hoe kan ik dan weten wat hij bedoelt? Maar hoeveel mensen denken niet dat alleen telezooms zoomlenzen zijn?
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              Kan jij gedachte lezen? Ik niet en hoe kan ik dan weten wat hij bedoelt? Maar hoeveel mensen denken niet dat alleen telezooms zoomlenzen zijn?
                              Als hij al een 24-70 had en een 12-24 bij heeft gekocht, heb ik een heel sterk vermoeden dat dit een 70-XXX gaat worden.
                              En ik zie dat in mijn glazen bol...wedde?

Comment

Working...
                              X