Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

objectief op sony a99

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• objectief op sony a99

net nieuwe aankoop gedaan, sony a99 nu was mij verteld dat de Tamron AF 17-50 / 2,8 SP XR DI LD geschikt was voor full frame.
    nu als ik fotografeer krijg ik vignetering op 28 en 75mm... iemand hier uitleg voor?
    Last edited by pieterdegroote; 15 augustus 2015, 19:33.

Re: objectief op sony a99

Ik heb de 28-75 een aantal jaren gebruikt op een D700 en nooit last van vignetering, maar vol open heeft vrijwel elke lens last van vignetering. Door de slingerde sensor heeft de a99 wel een grotere beeldcirkel nodig dan camera's met een stilstaande sensor.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

genomen op 50mm

genomen op 17mm
      Last edited by pieterdegroote; 15 augustus 2015, 19:35.

Comment

Ik heb net 2 beeldjes gemaakt met m'n A900 en die lens in Minolta makelijk, dat is dezelfde lens met misschien heel minimale verschillen qua coatings zowel op 28 als 70mm , kijk misschien toch even na of 't niet gewoon aan de filter of de hoed ligt. Zo heeft u een idee heeft wat er loos kan zijn.

De ene is op 28mm de andere op 75mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
          kijk misschien toch even na of 't niet gewoon aan de filter
          Dit moet een opmerkelijk filter zijn: vigenetern op 28 en 75mm en daartussen niet.
          Als een filter vigeneteert is dit op de kortste brandpuntafstanden.

Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
          of de hoed ligt.
          Mijn lenzen hebben niet de eigenschap van een gentleman.......

Een mocht je hood bedoelen: die vigneteert 100% maar een zonnekap doet dat net zoals een filter, eventueel alleen op de korte brandpunten
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

ik heb net ff de juiste foto's online gezet, had 2x de zelfde foto geupload. mijn excuses :-).

kan dit dan toch geen full frame lens zijn?

Comment

De 17-50/2.8 is inderdaad geen full frame lens. Aan de mm's zie je dat die gemaakt is voor op een crop body.
              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
              Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pieterdegroote Bekijk bericht
                Tamron AF 17-50 / 2,8 SP XR DI LD geschikt was voor full frame.
                nu als ik fotografeer krijg ik vignetering op 28 en 75mm... iemand hier uitleg voor?
                Hoe kun je op 75 mm foto's maken met een 17-50? Je hebt mij afgeleid met de 2de set brandpunts afstanden.
                De 17-50 kun je op FF gebruiken vanaf ong. 35mm, zonder zonnekap, maar houdt er rekening met het deel van opname dat buiten de crop regio valt nooit is gemaakt om gezien te worden dwz slecht gecorrigeerd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Hoe kun je op 75 mm foto's maken met een 17-50? Je hebt mij afgeleid met de 2de set brandpunts afstanden.
                  De 17-50 kun je op FF gebruiken vanaf ong. 35mm, zonder zonnekap, maar houdt er rekening met het deel van opname dat buiten de crop regio valt nooit is gemaakt om gezien te worden dwz slecht gecorrigeerd.
                  Mijn excuses, was nog niet goed wakker dan :-)

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk

Comment

Ik had 't inderdaad beter moeten lezen - dacht dat het over de 28-75 ging - tot ik de titel deftig las. De 17-50 f2.8 van Tamron is inderdaad een aps-c lens, zodat de vignettering gewoon een feature is geen fout.
                    't is omdat de schrijver het heeft over 28 en 75 mm dat we wat in de war waren - kan gebeuren.

Comment

Working...
                    X