Mijn vader wil zich de combinatie D5200 met een Sigma of Tamron 18-200, die hebben allemaal volledig ingezoomd een maximaal diafragma van 6.3. Nu dacht ik dat de 5x00 reeks een diafragma van 5.6 nodig had om te kunnen focussen. Is dat nog altijd zo? of geeft dit geen problemen.
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
F6.3 hunting problemen?
Collapse
X
-
Labels: Geen
-
-
Re: F6.3 hunting problemen?
Op f6,3 zal die wel iets meer licht nodig hebben om de AF snel en accuraat te laten werken.http://barthuysmans.smugmug.com/
BD0338BE
-
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wutske Bekijk berichtZoals hier reeds aangehaald verlies je gelijdelijk aan focuspunten
Canon blokkeert AF softwarematig naargelang de gemonteerde lens op bepaalde camera's. Uit voorzorg, niet omdat het nooit zou kunnen.
Of de AF nog werkt is voornamelijk een kwestie van genoeg licht
Comment
-
Afhankelijk van de hoeveelheid licht stopt de AF bij een Nikon er gewoon mee. Dat is in het donker bij 1.4 en bij een 80-400 + 2x al bij bewolkt weer, dus bij iets van f12 bij volle zon werkt de AF zeer langzaam, dat ligt ook aan de 80-400(niet al te snelle AF van nature), en locked op het onderwerp.
Wanneer de AF ermee stopt is de zoeker ook al bijna onbruikbaar.Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk berichtAfhankelijk van de hoeveelheid licht stopt de AF bij een Nikon er gewoon mee. Dat is in het donker bij 1.4 en bij een 80-400 + 2x al bij bewolkt weer, dus bij iets van f12 bij volle zon werkt de AF zeer langzaam, dat ligt ook aan de 80-400(niet al te snelle AF van nature), en locked op het onderwerp.
Wanneer de AF ermee stopt is de zoeker ook al bijna onbruikbaar.
Comment
-
-
Ik heb zelf de combinatie D5100 + Sigma 18-200, en heb nog nooit AF problemen gehad. Zelfs in een vrij donkere kamer, is het hulplichtje op de camera genoeg om focus te verkrijgen. En ik moet zeggen dat de Sigma lens op dit toestel zelfs heel snel focused.
Comment
-
Er zijn wel meer lenzen die aan de lange kant naar f/6.3 gaan. Dat is op zich geen probleem, en soms "liegt" de lens tegen de body door f/5.6 door te geven. In de praktijk heb je met een moderne body met de kruisvormige punten vrij precieze maar tragere AF tot f/8 of zelfs iets donkerder. De camerasoftware weigert inderdaad de AF te activeren als de lens (vaak met converter) een te klein diafragma doorgeeft. Net daarom worden bepaalde Kenko converters gebruikt of worden pinnetjes afgeplakt - althans dat was vroeger toch gebruikelijk...
Ter vergelijking/indicatie: ik heb vroeger wel eens een Sigma 50-500 met Kenko 1.4x TC op een Canon 10D gebruikt en die AF was traag maar correct. Die combinatie geeft 1120mm bij f/9 met een body uit 2003
Comment
-
Ik gebruik ook een Kenko 1,4x teleconverter op de Canon 70-300 L IS, dat werkt prima, zolang er maar genoeg licht is, alle AF punten blijven zelfs bruikbaar.
Dat is een combinatie die ik alleen maar gebruik als er voldoende licht is, als er minder licht is, dan gebruik ik de 70-200 f2,8 (de teleconverter gebruik ik niet op de 70-200, want in dat geval gebruik ik liever de 70-300, met of zonder teleconverter).http://barthuysmans.smugmug.com/
BD0338BE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk berichtDe camerasoftware weigert inderdaad de AF te activeren als de lens (vaak met converter) een te klein diafragma doorgeeft.Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...
Comment
Comment