Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Veel verschil tss. telelenzen Sony 55-300 mm & Tamron 70-300 mm USD?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Veel verschil tss. telelenzen Sony 55-300 mm & Tamron 70-300 mm USD?

Hallo allemaal,

Nog niet zo lang geleden heb ik me de Sony 55-300 mm telelens aangeschaft om het bereik van de Tamron 17-50mm f2.8 aan te vullen (en dit in vervanging van de superzoom Tamron 18-250mm).

Vooral over de scherpte van de Sony telelens ben ik zeer tevreden (ook meermaals te lezen op reviews) en ik heb ook al verschillende portretfoto's gemaakt van honden (hobby, niet professioneel) waar ik meer dan tevreden mee was.

Bij honden in actie is het wat moeilijker al heb ik ook al prima foto's kunnen nemen maar dan alleen bij mooi weer (genoeg licht).

Waarschijnlijk is dit dan ook wel normaal bij 'budget' telelenzen maar graag had ik even willen vragen of er iemand een idee heeft of de Tamron 70-300mm USD véél beter zou zijn. Volgens de reviews zou de Sony beter voor de scherpte maar zou de Tamron beter zijn voor de snellere AF.

Ik kan heel veel goede reviews lezen op het net over de Tamron (ook op Dyxum) maar zou het verschil groot genoeg zijn om de Sony telelens terug te verkopen en me de Tamron aan te schaffen?

Duurdere lenzen (lichtsterkere) zijn niet aan de orde omdat ik het budget wat laag wil houden.

Dank u voor het lezen en eventuele reacties of raad.
    Canon

Re: Veel verschil tss. telelenzen Sony 55-300 mm & Tamron 70-300 mm USD?

Ik heb de Tamron SP 70-300 F/4-F5.6 USD maar kan ze wel niet vergelijken met de Sony 55-300 .
    Wat ik zo kan zeggen over de Tamron is dat deze inderdaad niet zo super scherp is en zeker als je in de buurt van de minimale focus afstand komt dan heb je héél veel chromatische aberatie. Als ik je er een plezier mee kan doen wil 'k wel is snel een filmpje maken van de Tamron als hij focust.
    Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
    Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
    Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

Comment

Een goede manier om de focus te testen is de lens richten naar open lucht en dan kijken naar het metertje op de lens. Normaal gezien kan die niet focussen maar je ziet wel hoe snel de meter van begin naar oneindig gaat. En dit zowel in de wijde als tele stand want daar zitten ook verschillen in.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
        Een goede manier om de focus te testen is de lens richten naar open lucht en dan kijken naar het metertje op de lens. Normaal gezien kan die niet focussen maar je ziet wel hoe snel de meter van begin naar oneindig gaat. En dit zowel in de wijde als tele stand want daar zitten ook verschillen in.
        Da's ook een manier. Nu, geen idee of het aan de Tamron of aan de camera ligt, maar soms is hij wel wat aan het hunten naar het juiste focus punt.

Comment

Wat gaat er mis met de 55-300 in slechtere lichtomstandigheden? Pas dan kan er een goed advies gegeven worden.

Met de Tamron focus ik bij 12800 iso en 1/80 f6.3: de foto's zijn scherp en camera focust redelijk snel. Bij bewegende onderwerpen is het niet wachten tot het goede moment en dan focussen en afdrukken, maar mijn camera staat op AF-on en dan stel ik scherp en volg het object. Zwarte hond op de kolenberg en een witte hond in de sneeuw zal een probeel geven.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Heb eventjes naar de specs van die Sony lens gekeken en die is op een halve stop bij 70mm even "snel" als de Tamron, dus bij mindere lichtomstandigheden ga je hier quasi niets van merken.
            Het enige verschil dat je misschien kan hebben is dat de autofocus motor van de lens sneller werkt op de Tamron dan op de Sony, want voor de rest komt het echt wel alleen maar neer op hoe goed de AF sensor van de camera is.

Comment

De Sony 70-300g II is the way to go wil je het beste hebben.
              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
              Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Een paar jaar geleden zijn in WDC veel 70-300's getest, ik weet niet meer of de Sony er bij was, maar de beste beste toen de Canon L en daarna de 3 á 4 x goedkopere Tamron 70-300 USD VC(voor Sony waarschijnlijk zonder VC), kwam voor de gewone Canon, Nikkor, Pentax, Sigma, goedkope Tamron en diverse MFT varianten.

Mijn persoonlijke ervaring met deze lens is zeer goed, op veel punten is mijn Nikkor 70-200 2,8 VR superieur, maar met veel tegenlicht wint die het weer.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Bedankt voor de reacties!
                  Bij mindere lichtomstandigheden moet ik mijn iso waarde heel erg hoog instellen om geen bewogen foto's te hebben. En daar mijn camera (Sony Alpha 57) maar een instapmodel is wordt dit moeilijk.
                  Maar daar heb ik eigenlijk al vrede mee genomen: zo neem ik alleen maar actiefoto's van de honden bij 'beter' weer.
                  Alleen zit ik me veel af te vragen of ik misschien de verkeerde keus heb genomen. Al gaat het verschil waarschijnlijk toch niet zo overdreven groot zijn ...
                  Eerder dit jaar heb ik ook een hondenfotografie workshop meegedaan en dit was bij overtrokken weer. Ook daar was het merkbaar dat ik tegen de limiet zat van mijn lens (en camera). De lesgeefster met een 70-200 f2.8 lens kon nog net dit stapje meer en beter. Maar je kan die lenzen natuurlijk niet vergelijken!
                  Canon

Comment

Bij (honden) actie fotografie zet ik inderdaad mijn instellingen op Continue AF, continuopnamen (blijven drukken voor meerdere beelden), Punt (midden) AF en ISO omhoog tot mijn sluitertijd snel genoeg is (en dit is al snel meer dan 1/1000 van een seconde!!!).
                    Canon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jacky07 Bekijk bericht
                      De lesgeefster met een 70-200 f2.8 lens kon nog net dit stapje meer en beterMaar je kan die lenzen natuurlijk niet vergelijken!
                      Dat je een stapje meer kan, is geen vergelijking? Het idee van vergelijken is het vaststellen van verschillen, dus als je een vershil vaststelt, waarom kun je het dan niet verelijken?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Dat je een stapje meer kan, is geen vergelijking? Het idee van vergelijken is het vaststellen van verschillen, dus als je een vershil vaststelt, waarom kun je het dan niet verelijken?
                        Ik denk vooral dat hij doelt op het feit dat de lesgeefster een f/2.8 lens had terwijl hijzelf een f/4.5 heeft ... Die twee vergelijken is alsof je het basis model van een auto vergelijk met een full option; die laatste kan veel meer, maar is ook pakken duurder.

Comment

Ja, dat bedoelde ik inderdaad.
                          Maar zelf ben ik maar hobbymatig bezig met (honden)fotografie dus daar heb ik geen probleem mee.
                          Mijn telelens is vele malen goedkoper en is ook heel draagbaar. De Tamron zou naar het schijnt ook een stuk zwaarder (en groter) zijn dan de Sony.
                          Canon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                            De Sony 70-300g II is the way to go wil je het beste hebben.
                            Heb me deze 14dg terug gekocht en ik sta versteld over de resultaten qua scherpe en kleur, plus een toch wel voor mij een snelle AF. Mijn oude tamron 18-250 verkocht. Ik weet het, is appelen met peren vergelijken.

De aankoopsom deed me twijfelen maar een gesprek in art&craft deed me toch overstag gaan, want ik had ook de 55-300 op mijn lijstje..........
                            Sony RX10 Mark IV
                            nog een fijne dag verder!
                            Guido

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guido1956 Bekijk bericht
                              Heb me deze 14dg terug gekocht en ik sta versteld over de resultaten qua scherpe en kleur, plus een toch wel voor mij een snelle AF. Mijn oude tamron 18-250 verkocht. Ik weet het, is appelen met peren vergelijken.

De aankoopsom deed me twijfelen maar een gesprek in art&craft deed me toch overstag gaan, want ik had ook de 55-300 op mijn lijstje..........
                              Jawadde die is inderdaad duur, pakje duurder dan mijn Tamron 70-300

Comment

Working...
                              X