Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop breedhoeklens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Aankoop breedhoeklens

ik ben momenteel aan het uitkijken naar een nieuwe breedhoeklens. Ik ben al in het bezit van een Nikkor 18-55 1:3.5-5.6, Tamron 18-200 3.5-6.3 en de Tamron 11-18 4.5-5.6. Nu ben ik bij geen enkele van de lenzen echt tevreden van de scherpte. Die is wel oké, maar ik mis toch net dat tikkeltje meer kwaliteit. gezien mijn beperkte kennis over lenzen is mijn enige kwaliteitsreferentie de prijs. Dit alles gebruik ik op mijn Nikon D5200. Ik hoop dat ik met die lenzen niet op de limiet van mijn DSLR zit? Is er iemand die mij hier verder in kan helpen? Of een voorstel heeft? (eventueel voorbeeldfoto) Voor de prijs zou ik toch graag onder de 650 euro blijven.
    Alvast bedankt!
    Last edited by R0bert; 28 juli 2015, 20:31.
    Be humble to see your mistakes, courageous to admit them, and wise enough to correct them

Re: Aankoop breedhoeklens

Sigma 10-20 niet cinstant f4 of de Sigma 8-16. De eerste heb ik zelf gehad en was daar zeer tevreden over en van de tweede heb ik hier zeer mooie foto's gezien. Het verschil tussen 8 en 10mm is meer als die 2mm suggereren(25% minder of 20% meer)
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik heb onlangs dezelfde vraag gesteld, maar dan voor een Sony dSLR. Toen kreeg ik toch de suggestie om voor de Tokina 11-16 te gaan. Deze is iets duurder (€550) maar uit de testen kwam hij wel positief naar boven omdat hij zo scherp was.

Zelf heb ik hem nog maar een weekje dus kan (nog) niet uit ervaring spreken

//edit: jawel, hij maakt veel lawaai, 't is mijn luidste lens tot nu toe
      Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
      Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
      Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

Comment

Ik heb de Sigma 10-20, de versie met 4-5.6. Er is ook een 3.5-versie. Ik ben er zelf heel tevreden over, ik heb nooit het gevoel gehad dat ik scherpte mis. Maar dat kan natuurlijk ook gewoon aan mij liggen. Aangename lens, stevig gebouwd.
        Ik vind de "kleur" van de Sigmalens ook wel aangenaam. Er zijn tonnen voorbeeldfoto's te vinden op het net, zoals hier. Die zijn wel allemaal met Pentax, maar dat maakt op zich weinig uit.

In dat bereik is inderdaad elke millimeter merkbaar en zichtbaar. Als je echt scherp wilt, is een prime met die brandpuntsafstand misschien een idee? Maar dat zal wel boven het budget gaan zitten.

Comment

Bedankt voor de snelle reacties! Ik denk dat ik voor de Sigma 10-20 3.5 ga. Met 500euro redelijk schappelijk en de foto's zien er goed uit.
          Be humble to see your mistakes, courageous to admit them, and wise enough to correct them

Comment

Uit de meeste reviews blijkt wel dat er niet zo'n groot voordeel is tussen de 4-5.6 en de 3.5. Niet dat ik het je wil afraden, zeker niet. Maar het is niet omdat hij duurder is dat hij automatisch beter is, natuurlijk.
            Die 3.5 werkt met een HSM motor in de lens, en zou dus heel wat stiller moeten zijn. De 4-5.6 zou echter wel iets sneller zijn. Er is natuurlijk een verschil in diafragma, maar dat is uitgezoomd ook niet heel groot, en voor scherptediepte hoef je het niet te doen, met zo'n beeldhoek.

Comment

Bedenk wel dat de 3.5 lens een grote filtermaat heeft, de 4-5.6 heeft 77mm hetzelfde ald bv een 17-55 en 70-200 en 80-400.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

als het verschil met de 4.5-6 en de 3.5vast niet zo groot is zou ik het niet doen,
                ik heb de 4.5-6 versie gehad, scherpte was behoorlijk goed, chromatische abberatie was dat niet,
                regelmatig tot het punt dat je in post-proccesing toch wel wat werk had....
                iedere groothoek heeft dit tot op een bepaalde hoogte, maar deze had het meer
                scherpstelmotor was ook bij deze erg stil, maar problemen met filmen in liveview
                zou ze zeker aanraden maar dan als low budget alternatief, zeker geen opstap naar iets beter

de 8-16 zou erg goed zijn maar geen filters....
                de nikon 10-24 helemaal goed
                geld uitgeven voor u niet te verbeteren is nu ook niet je dat hé
                portfolio en workshops:
                https://www.bennybulke.com/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                  chromatische abberatie was dat niet
                  Dat kan best exemplarisch zijn geweest, de mijne had daar totaal geen last van(ook op camera's zonder CA auto-correctie, maar de eerste die getest heb was vreselijk: sch scherpstel vlak en CA zoveel en soms sterker als het originele beeld. De tweede die ze lieten komen, was perfect.

Comment

De beide Tamron lenzen zijn in hun klasse zo ongeveer het slechtste wat je kunt hebben, dus vooruitgang is er altijd.
                    De beste keuze zou denk ik zijn:
                    Sigma 8-16 (letten op een goed gecentreerd exemplaar te kopen)
                    De 18-55 te behouden
                    Voor het langere bereik een Tamron 70-300 VC aanschaffen.

De beide andere Tamrons verkopen aan iemand met een klein budget (en lagere eisen).
                    Last edited by Spanjaart; 5 augustus 2015, 22:35.
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

Comment

Dit maakt het niet bepaald makkelijker om te kiezen... bedankt voor de info!

Comment

Nu was ik na het bekijken van wat reviews vrij zeker dat ik de Tokina 11-16 ging nemen. Zie ik dat er een 12-28 beschikbaar is voor nagenoeg dezelfde prijs... Wat een dilemma

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door R0bert Bekijk bericht
                          Nu was ik na het bekijken van wat reviews vrij zeker dat ik de Tokina 11-16 ging nemen. Zie ik dat er een 12-28 beschikbaar is voor nagenoeg dezelfde prijs... Wat een dilemma
                          Ik ben zeer tevreden met de 11-16
                          Maar wat is je andere lens?
                          als je andere bvb een 24-70 is, dan zou de 12-28 een goede keus zijn, omdat je dan het gat kan vullen tussen 16 en24...
                          als je andere lens op 18 start zou ik gaan voor de 11-16 .
                          want bvb een standaard lens is 18-55 en die start aan f/3.5. (terwijl die tokina 12-28 aan f/4 zit)
                          Lichtgevoeligheid is geen must bij groothoek, maar mooi meegenomen vind ik, bvb voor de nachthemel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
                            Ik ben zeer tevreden met de 11-16
                            Maar wat is je andere lens?
                            als je andere bvb een 24-70 is, dan zou de 12-28 een goede keus zijn, omdat je dan het gat kan vullen tussen 16 en24...
                            als je andere lens op 18 start zou ik gaan voor de 11-16 .
                            want bvb een standaard lens is 18-55 en die start aan f/3.5. (terwijl die tokina 12-28 aan f/4 zit)
                            Lichtgevoeligheid is geen must bij groothoek, maar mooi meegenomen vind ik, bvb voor de nachthemel.
                            Mijn andere lens is een 18-55 dus met de 11-16 zou ik met een klein gat zitten, wel verwaarloosbaar. Ik vroeg mij af wat dan het nadeel van de 12-28 tov de 11-16 zou zijn buiten de F/4.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door R0bert Bekijk bericht
                              Mijn andere lens is een 18-55 dus met de 11-16 zou ik met een klein gat zitten, wel verwaarloosbaar. Ik vroeg mij af wat dan het nadeel van de 12-28 tov de 11-16 zou zijn buiten de F/4.
                              Ik merkte het net op in je eerste post, ik had wat te rap gelezen ^^.
                              dat gat van 16-18 is inderdaad verwaarloosbaar.
                              het nadeel buiten de f/4 is dat je je start aan 12 ipv aan 11. dat lijkt niet veel en misschien ook wel verwaarloosbaar. maar je wilt een groothoek, en ik denk dat je later meer tevreden zal zijn van je keuze als toch net dat ietsje ruimer bent gegaan.
                              je kan op uw tamron eens kijken of die 11-12 echt een verschil is of niet, of iets dat je echt wilt
                              Of je kan gaan voor een vaste lens, zoals de Samyang 10mm f/2.8 ED, maar die heeft geen AF.

Comment

Working...
                              X