Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sigma 35mm f/1.4 art + NikonD7100, alle foto's extreem overbelicht in M-stand???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• sigma 35mm f/1.4 art + NikonD7100, alle foto's extreem overbelicht in M-stand???

Beste

Mijn portretfoto's willen maar niet lukken in de manuele stand van camera en objectief. Ze zijn altijd extreem over- of onderbelicht, belichtingscorrecties uitvoeren stap voor stap en tientallen foto's nadien wil het nog altijd niet lukken...Resultaat: allemaal klaar voor de prullenbak waarvan stuk of 30 overbelicht en 2 opeens veel te donker...

Uit frustratie lens + camera beiden op auto gezet, BAF, perfecte belichting en supermooie portretten keer op keer
    Ik dacht ik zal eens een deel instellingen die de camera op auto gebruikt zoals de sluitertijd, diafragma, iso etc eens rustig allemaal invoeren op manueel en terug op manueel... niets :s
    Zo hard overbelicht dat het lijkt zoals in de film, wanneer je pas gestorven bent en in de "hemel" beland in spierwit licht... Niet de bedoeling voor levende kerngezonde mensen neem ik aan...
    Had mijn merkeigen telelens 70-300mm f/4.5 bij, ik dacht ik ga die eens wisselen, zou hetzelfde overbelichte resultaat moeten geven... Alle foto's kwamen in de m-stand met dezelfde instellingen heel mooi uit...alleen het kleurenpallet zelf vond ik een pak minder mooi dan met de prime v sigma maar dat is logisch...

Zou iemand me alsjeblieft een paar tips kunnen geven hoe dit te voorkomen en op welke instellingen mijn sigma niet meer dat overbelichte effect zou hebben?

M.v.g.

Mellinda

Re: sigma 35mm f/1.4 art + NikonD7100, alle foto's extreem overbelicht in M-stand???

Misschien een paar voorbeelden met de exif gegevens erbij?
    Sony en Olympus
    Fotoseries

Comment

Re: sigma 35mm f/1.4 art + NikonD7100, alle foto's extreem overbelicht in M-stand???

https://www.belgacomcloud.be/?shareO...9-f78cdbc320d3 hier weet ik dat de shutterspeed niet goed staat, dit is de enige foto die nog bewaard is gebleven.
      F/1.4 1/200s iso-100 -1stap
      zowel de - als de pluscorrecties maakten niets uit aan de felheid van het wit beeld

Comment

Het is logisch dat de + en - belichtingscompensatie niet werkt als je manueel werkt. Op de M-stand moet je de belichting compenseren door ofwel diafragma ofwel sluitertijd aan te passen.
        (In de handleiding voor de D3100 staat: "In de stand M heeft de belichtingscorrectie enkel gevolgen voor de belichtingsaanduiding; sluitertijd en diafragma veranderen niet")

Kan je nog eens een test doen? Maak eens dezelfde foto in M en op A, misschien dat we dan het verschil kunnen zien in EXIF, nu zie ik niets abnormaal.
        Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit
        Mijn fotosite: www.verschaeren.org
        Mijn website: www.computerhersteller.be

Comment

In de manuele stand stel je toch zelf de sluitertijd, diafragma en ISO in tot de lichtmeter in het midden staat?
          Belichtingscorrecties doe je dan ook zelf door de sluitertijd, diafragma of ISO wat aan te passen zodat de lichtmeter naar links of rechts (boven of onder) gaat.
          Belichtingscompensatie is voor de diafragmavoorkeuzestand en sluitertijdvoorkeuzestand.

Je kan dan niet het diafragma helemaal open zetten en een korte sluitertijd gebruiken als er heel veel licht is, toch zeker niet met een heel lichtsterke lens.
          Om de belichting dan juist te krijgen zal de sluitertijd korter moeten worden (zelf in te stellen), en de ISO zo laag mogelijk.
          Maar in bepaalde omstandigheden zal je merken dat de kortste sluitertijd samen met de laagste ISO nog niet voldoende is als je foto's wil maken op f1,4 (foto's met een zo klein mogelijke scherptediepte, anders gebruik je in die omstandigheden geen f1,4).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Waarom fotografeer je dan compleet in de M stand. Gebruik de Diafragma voorkeuze stand en laat de camera er de sluitertijd bij zoeken. Ik gebruik de M stand alleen in de studio, daar heb ik continu het zelfde goede licht.

Zoals Black B@ndit hierboven al aangeeft, als je met 1.4 fotografeert op een zonnige dag kan je sluitertijd zomaar naar 1/8000ste gaan bij de laagste iso.
            Canon EOS 6D | EF 16-35mm f/4L IS USM | EF 24-70mm f/4L IS USM | Sigma 35mm f/1.4 DG HSM | Speedlite 430EX II |

Comment

Hoe doe je de lichtmeting als je manueel werkt? Begin eens met uit te leggen hoe je dat deed. Stap voor stap. Dan kunnen we misschien vinden wat er misloopt.

Comment

De voorlopige conclusie is dat je moet leren instellen.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

Comment

En daarbij dient geschreven te worden dat je jezelf daar de tijd voor moet gunnen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lander Bekijk bericht
                    Waarom fotografeer je dan compleet in de M stand. Gebruik de Diafragma voorkeuze stand en laat de camera er de sluitertijd bij zoeken. Ik gebruik de M stand alleen in de studio, daar heb ik continu het zelfde goede licht.

Zoals Black B@ndit hierboven al aangeeft, als je met 1.4 fotografeert op een zonnige dag kan je sluitertijd zomaar naar 1/8000ste gaan bij de laagste iso.
                    Ik vind dat je manueel werken niet moet afraden. Als je op een (semi)autostand met bepaalde instellingen een goede foto hebt dan moet je met de zelfde instellingen en in de zelfde situatie een gelijkaardig beeld geven? maar als het met de ene alns lukt moet het ook met de andere lukken.

Zoek eens naar de sunny sixteen regel.

Comment

Bedankt voor de antwoorden.
                      van zodra er hier terug een dag is wat zonneschijn is zal ik zowel in de m als auto stand een andere testfoto maken, de delete foto's waren rond de middag naar het zonlicht toe gemaakt op een pier in zee. En met ongedurige testpersonen die geen seconde stil kunnen staan en het zo snel mogelijk gedaan willen hebben, heb je geen tijd als je een reeks foto's wilt maken om alles uit te zoeken en op punt te zetten

Ik had geen idee dat +-en - niet werkten in M-stand. In het boekje van de D7100 staat dat ie vanzelf de lichtmeting aangeeft als je de ontspanknop half indrukt, ik dacht daarom dat men altijd kon corrigeren met +-. (door de handleiding vertrouwde ik erop dat hij telkens diezelfde lichtmeting ging doen ongeacht welke stand). Ook maakte ik altijd vluchtig een testfoto en bekeek ik altijd mijn histogram daarvan, maar die piekten meestal extreem naar rechts of extreem naar links. Of ik keek door de zoeker tot wanneer ik het geen streepjes rond mijn getal 0 zag verschijnen.
                      Als ik dan aan mijn iso iets wou regelen zat ik soms inderdaad aan n sluitertijd van 1/8000 tot mijn frustratie. Als ik dan weer naar de S of A stand alles wou instellen dan leek het weer wat hectisch omdat het snelsnel moest gaan en de belichtingsproblemen ook niet veel verschil te geven. Was ook mijn handig klein notitieboekje vergeten om even instellingen te spieken

De reden dat ik niet gewoon auto wil fotograferen is omdat ik wat deftig wil leren werken met het toestel. Heb spijtig genoeg echt geen tijd om een goede cursus te volgen dus ik haal al mijn informatie van het web en uit 2 boekjes.
                      Sorry als het daardoor tot deze situaties leidt en weer al eens een extra vraag.
                      Is het misschien een idee om voor de portretten ev. in de A-stand te fotograferen zodat de camera zelf de belichting kiest?

Ik heb de 16 regel opgezocht, lijkt me echt handig, buiten dat ik niet zonder mijn statief op f/16 in volle zon fotografeer aangezien ik teveel beweeg. Aan zee combineer ik soms mijn 2 hobby's vissen met fotografie waardoor je het statief niet kan meenemen.

Comment

Je moet met de basisbegrippen beginnen als je iets wil bijleren (diafragma, sluitertijd, iso, scherptediepte...) .
                        Zolang je die niet kent weet je nooit hoe het uiteindelijke resultaat er zal uitzien.

Je maakt geen betere foto's door de camera altijd volledig manueel in te stellen, de diafragmavoorkeuzestand en sluitertijdvoorkeuzestand kunnen voor bepaalde foto's net hetzelfde resultaat geven, alleen zal de camera dan wel zelf de andere factor instellen om de belichting juist te krijgen. De belichtingscompensatie dient eigenlijk voor die twee standen, anders zal de belichting altijd zo ingesteld worden dat de lichtmeter in het midden staat (voor zover dat mogelijk is binnen de gekozen parameters).
                        In de manuele stand hou je zelf het lichtmetertje in het oog, en pas je zelf belichtingscompensatie toe door diafragma, iso of sluitertijd aan te passen zodat de lichtmeter naar links of rechts gaat.
                        Maar dan moet je wel een reden hebben om belichtingscompensatie toe te passen (bijvoorbeeld bij tegenlicht), anders krijg je onder of overbelichte foto's.

Vaste waarden in bepaalde omstandigheden bestaan niet, toch niet als je de belichting 100% correct wil.
                        De zon geeft niet altijd even veel licht, en de bewolking laat niet altijd even veel licht door, daarom zit er in elke camera een lichtmeter die probeert om een zo correct mogelijke meting uit te voeren.
                        Maar in bepaalde omstandigheden geraakt die lichtmeting in de war, en dan moet je zelf een correctie toepassen om de belichting te krijgen die jij zelf wenst.

Ik maak zelf de meeste foto's in de diafragmavoorkeuzestand, soms gebruik ik de sluitertijdvoorkeuzestand, en vooral bij flitslicht, waar het flitslicht de belangrijkste lichtbron is gebruik ik de manuele stand.
                        Er zijn er ook wel die altijd manueel werken, maar dan moet je constant de belichting in het oog houden, terwijl er in de halfautomatische standen meer "speelruimte" is waarbinnen de belichting juist blijft omdat de camera een tweede parameter aanpast.
                        Als je manueel werkt met auto-iso, dan is het iso-bereik de parameter waarbinnen de camera zelf de belichting juist kan houden.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

Comment

Zijn deze quicknota's die ik gebruik dan juist als ik vragen mag?

Diafragma: A-stand--> camera kiest zelf belichting, groot F = > licht, < scherp (voor+8erkant onzichtbaar)
                          klein F: hoge scherpte, voor+8er Onderw zichtbaar
                          portret = groot F = laag F-getal
                          Alg. : meeste scherpte tss F5,6&F11
                          Iso: >iso = > ruis (al gauw op mijn d7100) = < licht nodig

Nachtfoto: iso6400 F/8@1/20sec
                          Vuurwerk: 1.13sec, F/8+iso200
                          landschap: 1/15" of langer + mirror up @F16 of F22
                          Regenboog: WB bewolkt
                          (Roof)vogels in actie: 1/1500, iso 200
                          Sterren & maan: sluiter 30sec, iso 3000, F18 of hoger

Ook heb ik nog een vraag als ik deze mag stellen. Matrix of centrumgericht het beste voor portretten als ze met hun rug naar de zon staan en de camera naar de zon wijst?

Comment

Ik heb je nota's even bekeken, en dit is wat me vooral opviel:
                            Je spreekt over scherpte bij je diafragma, maar het is eerder "scherptediepte". Je hebt altijd scherpte, alleen is er maar een dieper of smaller veld scherp. Dus met een f-getal 2.8 op 50mm, heb alles tot ongeveer 4cm achter je onderwerp scherp, en 2cm ervoor (geloof ik, de precieze getallen maken niet uit). Met een f-getal 22 wordt dat verschillende meters ipv centimeters. Wat wel met de scherpte te maken heeft, is dat de meeste lenzen op hun meest open stand niet op hun scherpste zijn. Da's een lenseigenschap, en daar moet je rekening mee houden. De duurdere lenzen hebben daar echter meestal geen last van.

Dan heb je de verschillende instellingen voor allerhande situaties. Die kun je moeilijk geven, omdat elke instelling een ander doel heeft. Je schrijft dat je voor nachtfoto's ISO6400, f8 en 1/20s moet gebruiken. Maar dat hangt af van het licht die nacht, en van hoe donker je de foto wilt. Als je de sluiter véél langer openlaat, en er is genoeg licht, lijkt het haast dag. Hangt er maar net vanaf wat je wilt, dus. Dat geldt ook voor het vuurwerk: De instellingen voor mooie "bloemen" of voor kleine sterretjes zijn allemaal anders. Dus dat kun je helemaal zelf kiezen Natuurlijk is zo'n lijstje wel handig, als je weet hoe je de dingen wilt. Dan hoef je maar net te spieken en je bent klaar. Maar iemand anders z'n instellingen overnemen, betekent niet dat je de foto's krijgt die jij wilt.

Waarom hoef je niet te werken in de M-stand om alles uit je camera te halen? Je hebt uiteraard al gehoord van de belichtingsdriehoek. Je hebt de ISO (lichtgevoeligheid), het diafragma en de sluitersnelheid. Die drie samen bepalen de belichting. We gaan even uit van een onderwerp dat perfect belicht is. Stel dan dat je een heel kleine scherptediepte wilt, dus je zet je diafragma vol open. Dan wordt je tot hiertoe perfect belichte foto dus te licht. In de M-stand moet je dus ook je sluitersnelheid opvoeren nadat je je diafragma hebt opengezet. En je sluitersnelheid voer je net zo op tot de camera aangeeft dat alles goed belicht is.

Maar nu komt de clou: Als je toch alles netjes belicht wilt houden, op de nul in de camera, dan heeft de M-stand (voorlopig) weinig nut tegenover een halfautomatische stand (S of A-stand). In de vorige situatie, maar op de A-stand, bepaal jij het diafragma, en de camera bekijkt de belichting en past de sluitersnelheid daarop aan. Die hou je natuurlijk mee in het oog, om te zien of die doet wat je wilt. Als die bijvoorbeeld te traag wordt, moet je ISO omhoog, of je diafragma meer open. Maar dan hoef jij niet meer alles in te stellen, om toch dezelfde belichting te krijgen als in de A of S-stand.

Die belichtingscorrectie (+ en -) dienen dan ook voor in de halfautomatische standen ietsjes te corrigeren. Als je een donkerdere foto wilt dan wat de camera voorstelt. In de M-stand gebruik je die niet, omdat je zelf bepaalt hoe donker/licht de foto wordt, mbv diafragma, sluitersnelheid en iso. Zoals hierboven ook staat, is de M-stand wek vaak handig voor studiowerk, met een flitser, omdat daar je belichting amper verandert, en je zo voortdurend dezelfde instellingen kunt gebruiken.

En over je laatste vraag: Ook hier geldt weer dat dat afhangt van wat je wilt bekomen. Wil je een donker silhouet tegen een netjes belichte lucht? Of wil je een mooi belicht model en een (waarschijnlijk overbelichte) lucht? Of een soort gemiddelde (dan is matrix waarschijnlijk het beste)?

Edit: Ik zie nu dat BlackBandit hierboven al ongeveer dezelfde uitleg heeft gegeven... Had ik niet gezien Ik laat de mijne maar staan, dan is het niet helemaal voor niks getypt, maar als het overzichtelijker wordt erzonder, haal ik 'm wel weer weg, hoor!
                            Last edited by MadHatter; 27 juli 2015, 10:13.

Comment

Working...
                            X