Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

85mm lens, wat te kiezen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 85mm lens, wat te kiezen?

    ik ben in de markt om een deftige portretlens aan te schaffen, liefst een 85mm en liefst 2de hands.
    het gaat hem vooral om de kwalteiten zoals goede scherpte, aangename contrasten, en zeker ook de bokeh
    ik was vooral aan het kijken naar een nikon 85mm 1.8 afs, toplens die ik al eens wat kunnen uitproberen heb, maar niet echt een "warme" lens
    ik vroeg me ook af hoe de sigma 85mm 1.4 EX DG HSM daartegenover presteerd,
    reviews zeggen dat ze vooral warmere tonen geeft en iets minder scherp in de hoeken...
    de warmere tonen en de 1.4 spreken natuurlijk aan
    en een 135mm f2 is al iets duurder + de nauwere beeldhoek lijkt me voor mij teveel beperkingen...

    iemand ervaringen in die richting?
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

  • #2
    Re: 85mm lens, wat te kiezen?

    Hoe heb je die tonen dan beoordeeld ? Heb je de vergeleken met een andere lens waarbij je camera op een vaste witbalans staat of zo ?
    Ik heb zelf de Nikon 85mm AF-S 1.8G en ik vind dat die prima resultaten geeft. Nog nooit een gebrek aan contrast,scherpte of "tonen" opgemerkt ...
    Nikon shooter - Samyang fan

    Comment


    • #3
      Re: 85mm lens, wat te kiezen?

      geen gebreken hoor, contrast en scherpte bij deze lens zijn top, en uiteraard kan in post-proces zowat alles,
      maar bij de online voorbeelden + in een magazine dat ik onlangs las, spraken ze over warmere tonen bij de 1.4 lenzen (zowel sigma als nikon)
      daardoor dat ik de 85 1.8 als een koelere lens beschouwde
      bij dxo zijn deze lenzen aan elkaar gewaagd, bij andere vergelijken loopt het sterk uiteen waardoor je het weer niet meer weet...
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: 85mm lens, wat te kiezen?

        Als je niks tegen manueel hebt is de Samyang 85mm f1.4 (is onder een 6-tal namen te koop) zeker geen slechte lens, integendeel, die scoort erg hoog in reviews en zelfs bij DxO.
        Op nikon gaat die zelfs een variant met chip hebben (is iets duurder ook) om aan te geven of 't scherp is of niet (u heeft geluk). Deze lens bestaat ook in video-variant zodat u zonder schokken kan spelen met de lensopening - eerlijkheidshalve ga ik over die variant geen beweringen doen (heb de gewone met Walimex label maar dan voor een niet-nikon-mount uiteraard).
        Een nadeeltje nog - en da's de zonnekap - daarvoor is nu een metalen chinees besteld.

        Comment


        • #5
          Re: 85mm lens, wat te kiezen?

          Ik heb recent een 85mm 1.8 G 2de hands gekocht. Ben heel tevreden qua scherpte, maar schrok wel van de lichtgevoeligheid. Nochtans heb ik al een 50mm 1.8 maar deze leek mij nog gevoeliger. Qua scherpte een droom om mee te werken, het brandpunt moet je aan wennen als je gewoon bent van in te zoomen.
          Heb ook veel reviews bekeken op youtube en de 1.4 zag er inderdaad warmer uit maar kost wel 1.000 euro meer. Dan heb ik maar gekozen voor de 1.8 en de rest is nabewerking.
          https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

          Comment


          • #6
            Re: 85mm lens, wat te kiezen?

            manuele lenzen zie ik niet zitten, zie er het nut niet van in en beperkte inzetbaarheid....
            ik ben niet gewend van in te zoomen,
            ik werk graag met primes ivm beperkte dof en toch niet té ver van mijn onderwerp staan
            heb nu een 2de hands sigma 85mm 1.4 op het oog die ik morgen ga testen, als de af vlot en accuraat werkt
            zal dat m'n nieuwe aanwinst worden denk ik...
            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

            Comment


            • #7
              Re: 85mm lens, wat te kiezen?

              test ging niet door, doordat de persoon in kwestie de lens nog vlug aan een ander verkocht heeft...
              vervelend... dus denk dat ik gewoon terug de 85mm 1.8 zal bestellen want
              de sigma 1.4 of de nikon versie is nieuw gewoon te duur voor nu...
              en een 85mm wil ik wel in het verlof bijvoegen bij de collectie
              was wel nieuwsgierig om te vergelijken doordat ik de nikon 1.8 al had gehad
              portfolio en workshops:
              https://www.bennybulke.com/

              Comment


              • #8
                Re: 85mm lens, wat te kiezen?

                Als het over portret gaat... kijk dan ook eens naar de 105 DC F2. Iets wijder van hoek dan de 135 maar ook een dijk van een lens.
                FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

                Comment


                • #9
                  Re: 85mm lens, wat te kiezen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx Bekijk bericht
                  Als het over portret gaat... kijk dan ook eens naar de 105 DC F2. Iets wijder van hoek dan de 135 maar ook een dijk van een lens.
                  Zeker ook een mooie lens, maar niet in dezelfde prijsklasse als een 1.8 85mm.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #10
                    Re: 85mm lens, wat te kiezen?

                    de nikon 85mm 1.8 is nieuw besteld, morgen geleverd
                    deze zomer veel mooie vakantiekiekjes en 2 opdrachten hiermee
                    105mm spreekt minder aan door de andere beeldhoek (voor wat ik nu wil/nodig heb)
                    portfolio en workshops:
                    https://www.bennybulke.com/

                    Comment


                    • #11
                      Re: 85mm lens, wat te kiezen?

                      Ik gebruik een AF85 1.8, AFS 105 2.8 micro nano VR en een AFD 135 2 DC en gebruik alle drie de lenzen voor concertfotografie met een vaste plaats een kleine tas. Kwa scherpte is de 105 mm het beste en ook de nano en VR zijn niet te versmaden. Met een grote tas heeft de 70-200 2.8 VR de voorkeur, groter bereik als de drie primes en vergelijkbare beeldkwaliteit.

                      Mijn 'fiets'-set bestaat uit een griploze D700, afd 35 2.8, aF 50 1.4, af 85 1.8, afd 135 2 DC en een soligor pro 2x en dat gaat in klein tasje en een breik van 35 tot 270mm.

                      PS op Amerikaans fora lees ik dat de 105 DC op een aantal bodies niet goed scherpstelt, niet te corrigeren door AF fine tuning of Nikon.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: 85mm lens, wat te kiezen?

                        bij mij is het ook de bedoeling om de 35-50-85 primes te hebben
                        (eventueel aangevuld door de 135mm f2 vooe de speciallekes)
                        voor een lichte set te hebben die licht is en in een kleinere tas past (naast de zooms die ook hun nut hebben)
                        portfolio en workshops:
                        https://www.bennybulke.com/

                        Comment


                        • #13
                          Re: 85mm lens, wat te kiezen?

                          Ik heb een Nikon 85mm f1.4 afd tekoop staat hier aangeboden.

                          Comment


                          • #14
                            Re: 85mm lens, wat te kiezen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door JanDonckers Bekijk bericht
                            Ik heb een Nikon 85mm f1.4 afd tekoop staat hier aangeboden.
                            Spijtig genoeg een jaar te laat voor TS
                            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                            Comment


                            • #15
                              Re: 85mm lens, wat te kiezen?

                              Lol ik heb nu een jaar de 85mm 1.8 en ben er erg tevreden mee, niet mijn meest gebruikte lens maar een goeiken!

                              Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                              portfolio en workshops:
                              https://www.bennybulke.com/

                              Comment

                              Working...
                              X