Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lowlight lens voor 7DII

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lowlight lens voor 7DII

    Hey

    Ik ben op zoek naar een goede algemene lens voor bij lagere licht situaties, als indoor of concert, of dergelijke ... Ik ben ook zeker geen portretfotograaf maar een sporadische indoor foto kan natuurlijk wel.
    Het is niet de bedoeling om hier het aller-allerbeste in te hebben, maar een goede prijs kwaliteit, die goed is voor mijn 7DII.

    Het liefst had ik de Canon 24-70 L II gehad maar die is wel te duur voor hetgeen dat ik ze nodig heb. Nu was mijn oog gevallen op een Sigma 18-35 1.8, dewelke goede reviews heeft en betaalbaar(der) is ... De 1.8 geeft toch al enkele stops mer ruimte, waar de lengte ook wat meer speelruimte geeft tov een fixed lengte.

    Lijkt dit een goede keuze ? En is de 24-70 2.8 I toch ook nog een goede optie ?

    Bedankt voor de feedback,
    Phil

  • #2
    Re: Lowlight lens voor 7DII

    indoor en concert zijn al vlug 2 verschillende lenzen....
    indoor, bv s'avons in huis of op feestjes zal een 35mm of 50mm 1.8 of 1.4 (naargelang budget) echt presteren en tot zijn recht komen
    een 24-70 is eerder voor fullframe een ideaal bereik (indien je van plan bent naar fullframe te gaan een goede investering)
    een 17-50 of 17-55 f2.8 van canon, sigma of tamron (naargelang budget) is een ideale lichtsterke zoomlens voor op een crop-camera zoals je huidig toestel

    concert heb je nog minder licht en soms wat verder af, dus al vlug een 85mm 1.8 of misschien ook die 50mm 1.8 dan...
    op je crop camera 2.8 in echt donkere omstandigheden is dikwijls niet lichtsterk genoeg (mijn mening voor zowel indoor als concert)
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Lowlight lens voor 7DII

      Mij lijkt in jouw geval een Canon 17-55 F/2.8 IS een ideale keuze, of bij een beperkter budget de Tamron 17-50 F/2.8.

      Comment


      • #4
        Re: Lowlight lens voor 7DII

        Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
        op je crop camera 2.8 in echt donkere omstandigheden is dikwijls niet lichtsterk genoeg (mijn mening voor zowel indoor als concert)
        Is in dit geval de Sigma 18-35 1.8 niet beter ? Toch weer enkele stops gewonnen, niet ? For the record, ik heb ook nog een 18-135mm STM als rondwandel-lens ...

        Comment


        • #5
          Re: Lowlight lens voor 7DII

          naar het schijnt een top lens,
          maar uiteraard is deze vrij groot en weegt ze iets meer...
          op een concert zal hier niet veel mee kunnen doen, gewoon binnenshuis dan weer wel...
          portfolio en workshops:
          https://www.bennybulke.com/

          Comment


          • #6
            Re: Lowlight lens voor 7DII

            Ik zit net met exact hetzelfde dilemma!

            Als je voorkeur uitgaat naar de 24-70 2.8 dat idd bijna 1800 euro kost kan je eventueel Tamron overwegen.
            Daar krijg je voor 900 euro er nog een IS bovenop en de optische prestaties zijn bijna gelijk aan de canon en de IS levert je tot 4 stops voordeel in low light! Niet dat dat voor concert veel verschil zal maken.

            Nadeel is dat Tamron op Canon bodys een probleem kan vormen naar de toekomst toe waar ik dan schrik voor heb.
            Zie ook mijn draadje hier http://forum.belgiumdigital.com/f35/...ng-516033.html

            Maar blijkbaar raden de meer ervaren mensen je een 17-50 17-55 aan. Mijn aanvoelen is dat die lenzen net te breed zijn. Maar neem mijn aanvoelen niet als referentie. Prijs is allesins een serieus verschil

            Ik heb besloten me te wagen aan de Tamron 24-70 voor 700 euro te krijgen in duitsland, maar ik heb dan ook een iets ander doel voor ogen.
            1800 euro voor de Canon is het mij niet waard. Tis gewoon TE TE TE duur. Overpriced.

            Comment


            • #7
              Re: Lowlight lens voor 7DII

              Het is moeilijk om te interpreteren wat je beschouwt als low light en in welke situaties je dan gaat fotograferen.
              Voor mij is een f/2.8 zoom een standaardobjectief, een werkpaard voor een zo groot mogelijk aantal toepassingen. Bij low light stel ik mij nog grotere diafragma's voor, die je makkelijker in primes vindt. (Snelle lenzen op APS-C genieten altijd mijn voorkeur boven full frame, onder andere omdat een heel groot diafragma werkbaar blijft.)

              Is die Sigma 18-35 niet uniek als f/1.8 zoom? Het lijkt mij in elk geval fantastisch om dergelijke lichtsterkte in een zoom te hebben. Ik ken de lens niet, maar ik lees er goeie dingen over, dus als dit net de eigenschappen zijn die je zoekt, zou ik niet twijfelen. Als je met een f/2.8 zoom uit de voeten kunt, is de 17-55 het beste dat Canon te bieden heeft voor de EF-s mount. Het is de tegenhanger van een 24-70 op full frame en hoeft niet echt onder te doen voor de enorm dure L-lens.

              Je vraagt ook naar de 24-70 L versie 1... Ik heb die vele jaren als basislens gebruikt en was er enorm tevreden over. Het ontwerp met de grote zonnekap en het uitschuiven van de lens naar zijn breedste stand hebben ze helaas achterwege gelaten op de huidige versie 2. Op mijn 1D was het een superlens, maar ik had niet het aantal pixels om de lens tot de limiet te pushen. Vorig jaar heb ik de beide versies vergeleken op een 6D en ik vond de nieuwe versie alleen naar de hoeken toe echt beter. Als ik het mij goed herinner, was de nieuwe versie vooral wat scherper op 24mm en niet echt op 70mm. Ik vond de optische vooruitgang op dat moment toch niet evenredig met de nieuwprijs van 1800 euro, dus ik zou een 24-70 mkI niet afschrijven.
              De Tamron presteert eveneens erg goed en heeft er stabilisatie bovenop. Als je niet gehecht bent aan merk-eigen lenzen (qua compatibiliteit op langere termijn) en je kan de stabilisatie goed gebruiken, moet je die misschien boven de mkI van Canon plaatsen.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Re: Lowlight lens voor 7DII

                Dank je voor de reacties tot zover. Momenteel heb ik de 18-135 STM en de 100-400 L II. De 18-135 STM lens is een goede rondwandel-lens met behoorlijke resultaten in goed weer. Eigenlijk ben ik best tevreden van die lens en ben ik niet echt aan het kijken om ze te vervangen. Ik was eerder een toevoeging aan het zoeken die tegelijkertijd kan dienen in weinig licht (indoor), misschien als portretlens, en misschien zelfs voor een occasioneel landschapje.

                Ik weet dat dit misschien veel functies zijn voor 1 lens, en wetende dat ik juist de 100-400 II gekocht heb, wil ik ook niet nog eens gaan smijten met geld voor een of meerdere lenzen die occasioneel gebruikt worden.
                De Sigma 18-35 leek me uitstekend voor dit alles, al zou ik in principe ook al kunnen voldoen met een 50mm 1.8 (1.4) ...

                Arggh ... choices, choices

                Comment


                • #9
                  Re: Lowlight lens voor 7DII

                  Haal je gewoon een 50 mm 1.8 in huis, occasie voor 60 euro of de nieuwe stm versie voor 135 euro in de winkels.

                  Dan weet je ineens uit eigen ervaring wat 1.8 als voordeel kan opleveren zonder dat het je een arm kost.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lowlight lens voor 7DII

                    En dus toch voor de Sigma 18-35 1.8 gegaan zonder dat je er een specifiek gebruik voor had en nu 1 jaar later : http://forum.belgiumdigital.com/f11/...on-533559.html

                    Je vraag was toch :
                    Ik ben op zoek naar een goede algemene lens voor bij lagere licht situaties, als indoor of concert, of dergelijke
                    PS. de verlengde garantie van Sigma is persoonlijk en NIET overdraagbaar.
                    11) De verlengde garantie is persoonlijk en niet overdraagbaar
                    https://mysigma.sigmabenelux.com/doc...02013%20NL.pdf

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lowlight lens voor 7DII

                      Klopt, garantiegevallen wil ik gerust in naam helpen afhandelen als dat nodig zou zijn. Tis een prachtlens, maar ik wil weer wat budget vrijmaken voor wat anders, en dan moet ik eerlijk zijn tegen mezelf.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lowlight lens voor 7DII

                        No worries, garantie is trouwens toch altijd tricky.

                        Het zal wel een prima lens zijn, maar voor een specifiek gebruik. Het is wel héél lovenswaardig van Sigma dat ze aandacht besteden aan het betere glas voor aps-c camera's.

                        Soit, je zal ze wel verkocht krijgen, mijn bod alvast : 525 euro

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lowlight lens voor 7DII

                          Voor concerten gebruik in 90% een 70 -200 2.8 VR zowel op crop als FF en op FF had ik nog liever een Sigma 120-300 2.8 OS, maar mijn beurs heeft een andere mening Verder vind ik een 17-50(5) 2.8 een goede lens voor algemene low light fotografie. Maar op concerten bijna niet gebruikt, net zoals een 28-70 2.8 op FF. Meestal ga ik dan gelijk naar UWA of FE.

                          Bedenk wel dat een lens om af en toe eens een concertje te schieten vrijwel nooit goede foto's oplevert........4 man goed belicht op een podium is zelden een goede concert foto.....
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lowlight lens voor 7DII

                            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Voor concerten gebruik in 90% een 70 -200 2.8 VR zowel op crop als FF en op FF had ik nog liever een Sigma 120-300 2.8 OS, maar mijn beurs heeft een andere mening Verder vind ik een 17-50(5) 2.8 een goede lens voor algemene low light fotografie. Maar op concerten bijna niet gebruikt, net zoals een 28-70 2.8 op FF. Meestal ga ik dan gelijk naar UWA of FE.

                            Bedenk wel dat een lens om af en toe eens een concertje te schieten vrijwel nooit goede foto's oplevert........4 man goed belicht op een podium is zelden een goede concert foto.....
                            Het is ondertussen wel al even geleden dat ik een concert heb gedaan, maar ik zou 90% van de tijd iets gebruiken van 35mm en lager. Ik ga wel ook graag behind the scenes of vlak bij het podium.
                            Zelfs met een 24mm wil ik soms nog iets wijder gaan. De beste concertfoto's dat ik al heb gezien zijn steeds met een wijde lens gefotografeerd.
                            Er is natuurlijk een groot verschil tussen het willen documenteren van een concert of één goede foto nodig te hebben. Als ik fotografeer voor mezelf, dan ga ik steeds voor de ene goede foto.

                            Comment

                            Working...
                            X