Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 24mm IS USM of Canon EF 28mm IS USM?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon EF 24mm IS USM of Canon EF 28mm IS USM?

Ik overweg mijn Canon EF 17-40mm L USM te verkopen en in plaats daarvan een EF 24mm IS USM of EF 28mm IS USM te kopen.
    Zijn er mensen die ervaring hebben met één of beide lenzen?

Ik zal vooraf heel duidelijk zijn: ik heb geen behoefte aan informatie van andere lenzen en/of andere merken, dit interesseert mij helemaal niet.
    Ik wil het alleen hebben over deze twee lenzen.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Re: Canon EF 24mm IS USM of Canon EF 28mm IS USM?

De lenzen zijn te nieuw voor mij - ik heb er dus geen ervaring mee.
    Ik vraag mij wel af wat je eruit wil halen dat de 17-40 niet biedt. Ze zullen optisch wel iets beter presteren, en ze zijn gestabiliseerd met ook een extra stop licht. Maar ze zijn "maar" f/2.8... dat kan je ook in een zoom krijgen.

Puur qua brandpunt zou ik voor 24 kiezen omdat die beeldhoek voor mij beter werkt. Ik denk aan algemeen landschap, stad, en ook meer bewegingsruimte binnenshuis.
    Kwalitatief verwacht ik geen grote verschillen tussen de beide lenzen. De 28 schijnt op papier optisch iets beter te presteren, maar ik weet niet of dat in de praktijk zo merkbaar is.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Ik overweeg zelf ook deze 24 mm aan te schaffen.
      Met een 24 mm kan je uiteindelijk ook wat je met een 28 mm kunt, dat is gewoon een beetje bijsnijden, maar omgekeerd gaat niet.
      Dit is voor mij persoonlijk, maar ik vind 24 mm interessanter. Ik heb de 17-40 als standaard-lens gebruikt op crop, en omgerekend geeft deze dan een beeldhoek vanaf 27mm, en dat was voor mij soms juist te weinig breedhoek.
      Ik weet niet of u Lightroom gebruikt, maar daar kan je ook opzoeken welk brandpunt je het meest gebruikt. Dit kan ook een interessante indicatie zijn.
      Puur kwalitatief is er weinig verschil tussen beide lenzen, maar ik heb ook gelezen dat de 28 optisch iets beter zou zijn, maar dat verschil zou verwaarloosbaar zijn.
      Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

Comment

Niemand die echt ondervinding heeft met deze lenzen?

Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

@ stapperke, als je die 24mm gekocht hebt wil je mij dan uw ondervindingen mededelen?
          Ik snap bijvoorbeeld niet dat op Photozone de 28mm een + Highly Recommended krijgt en de 24mm zelfs minder scoort.
          Als ik nu foto's bekijk van de 24 met deze van de 28 zijn deze even scherp en even vol van kleuren.
          Waarom ik nu een 24mm prefereer boven een 17-4O is nogal evident (voor mij toch). Een zoomobjectief haalt het nooit van een prime.
          Ok, de nieuwste zooms zijn er heel zeker sterk op vooruitgegaan, maar ze wegen toch veel meer dan een prime.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            Waarom ik nu een 24mm prefereer boven een 17-4O is nogal evident (voor mij toch). Een zoomobjectief haalt het nooit van een prime.
            Puur in prestaties geef ik je volkomen gelijk. De 17-40 is ook geen topper in het Canon UWA aanbod.
            Bij mij is er altijd een voorkeur geweest voor zooms wegens de flexibiliteit. Mijn primes zijn altijd gekozen om wille van lichtsterkte omdat ik graag met beschikbaar licht fotografeer en een flitser probeer te vermijden. Daarom mijn vraag waarom je f/2.8 primes kiest. Het was ook geen kritische opmerking maar een oprechte vraag... en ik snap je antwoord
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Ik heb een tijdje een 24mm gehad , en dat was toch een aardig goede lens, lichtsterk en zeer goede stabilisatie. Eigenlijk gekocht om z’n omvang en gewicht maar uiteindelijk bleek ik ze na de aankoop van een 16-35L IS nooit meer te gebruiken , die laatste is optisch minstens de evenknie, heeft de meerwaarde van de zoom en eveneens stabilisatie… prijs/kwaliteit is die 24mm naar mijn ervaring overprijsd , over de 28mm kan ik niks zeggen.

Maar als je ze gaat vergelijken (optisch dan ) met een 17-40L zal dat een forse stap vooruit zijn, daar niet van.
              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Peter, ik stam nog uit het analoog tijdperk en toen waren de zooms omzeggens onbetaalbaar en verre van wat ze nu zijn.
                Het is dus deels een gewoonte maar vooral de liefde voor de "zuiverheid" van wat een prime voort brengt.
                En tenslotte, een prime dwingt me een betere positie te kiezen terwijl een zoom mij "luier" maakt.
                Met wat in- of uit te zoomen ben ik soms te snel tevreden met de compositie, een prime dwingt me meer mij te verplaatsen om een betere compositie te bekomen.
                Beter kan ik het helaas niet uitleggen, sorry.

Edit:

RDB, ik had uw post nog niet gelezen en was bezig Peter te antwoorden.
                Dank om uw ervaring te delen.
                Ik stond op het punt de 16-35 te kopen maar na een tiental foto's genomen te hebben was ik niet tevreden over de vervorming (16mm) op mijn 5D.
                Dat heeft mijn 17-40 ook op 17mm en daarom ook dat ik voor die 24mm zal gaan.
                Last edited by Red Falcon; 30 juni 2015, 16:03.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                  @ stapperke, als je die 24mm gekocht hebt wil je mij dan uw ondervindingen mededelen?
                  Ik snap bijvoorbeeld niet dat op Photozone de 28mm een + Highly Recommended krijgt en de 24mm zelfs minder scoort.
                  Als ik nu foto's bekijk van de 24 met deze van de 28 zijn deze even scherp en even vol van kleuren.
                  Ok, de nieuwste zooms zijn er heel zeker sterk op vooruitgegaan, maar ze wegen toch veel meer dan een prime.
                  Ga ik zeker doen.....
                  Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

Comment

Gisteren de EF 24mm f/2.8 met zonnekap aangeschaft in occasie.
                    Na enkele simpele test foto's blijkt dat lensje super scherp te zijn.
                    Vind het enorm spijtig dat Canon daar geen USM heeft ingebouwd.
                    Wanneer de werken in huis achter de rug zijn hoop ik hier enkele foto's te kunnen plaatsen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht

RDB, ik had uw post nog niet gelezen en was bezig Peter te antwoorden.
                      Dank om uw ervaring te delen.
                      Ik stond op het punt de 16-35 te kopen maar na een tiental foto's genomen te hebben was ik niet tevreden over de vervorming (16mm) op mijn 5D.
                      Dat heeft mijn 17-40 ook op 17mm en daarom ook dat ik voor die 24mm zal gaan.
                      De vervorming van die 16-35 op 24mm is zeker niet slechter dan die 24mm prime hoor , als er één lens is die op dat vlak een grote stap vooruit gezet heeft dan is het die 16-35F4 wel, die lens is optisch toch niet meer te vergelijken met een 16-35F2.8 of 17-40 , veel redenen om die laatste 2 te kopen zouden er wat mij betreft niet meer zijn. Nu zo'n 24 prime is nog steeds in het voordeel wat betreft gewicht en omvang, de enige reden waarom ik die zou boven de 16-35 verkiezen eigenlijk.
                      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
                        Gisteren de EF 24mm f/2.8 met zonnekap aangeschaft in occasie.
                        Na enkele simpele test foto's blijkt dat lensje super scherp te zijn.
                        Vind het enorm spijtig dat Canon daar geen USM heeft ingebouwd.
                        Wanneer de werken in huis achter de rug zijn hoop ik hier enkele foto's te kunnen plaatsen.
                        Ik heb ook een tijd gekeken naar de EF 24mm f/2.8 IS USM, maar vond hem uiteindelijk toch te duur, zeker icm een zonnekap. Maar welke heb je nu precies gekocht?

In je signature staat EF 24mm f/2.8 IS, dus zonder USM maar wel IS? Kan die lens nergens terugvinden?
                        Canon EOS 6D | EF 16-35mm f/4L IS USM | EF 24-70mm f/4L IS USM | Sigma 35mm f/1.4 DG HSM | Speedlite 430EX II |

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lander Bekijk bericht
                          Ik heb ook een tijd gekeken naar de EF 24mm f/2.8 IS USM, maar vond hem uiteindelijk toch te duur, zeker icm een zonnekap. Maar welke heb je nu precies gekocht?

In je signature staat EF 24mm f/2.8 IS, dus zonder USM maar wel IS? Kan die lens nergens terugvinden?
                          Het is DEZE geworden. Inderdaad de USM vergeten bij te zetten.

Comment

Oke, ja lijkt me een heel mooie lens maar vond de prijs echt aan de hoge kant € 500+. Maar misschien eens in de gaten houden voor een mooi 2de hands exemplaar.
                            Canon EOS 6D | EF 16-35mm f/4L IS USM | EF 24-70mm f/4L IS USM | Sigma 35mm f/1.4 DG HSM | Speedlite 430EX II |

Comment

t Ja, veel geld klopt, maar er nog nooit op gelet dat hoe minder mm de lens is hoe meer ze kost?
                              U moet zich ook geen 'Fantastic Plastic' voor ogen houden hoor, die 24mm is een stuk groter en voelt heel stevig aan.
                              Ik heb ze tweede hands gekocht met nog 1 jaar garantie op en de zonnekap inbegrepen voor € 400,00.

Comment

Working...
                              X