Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

teleconverter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• teleconverter

Hoi

ik heb eens een vraagje over een teleconverter 2x.
    dus als ik het goed begrijp en je hebt een lens van 300mm bv met een diafragma van f/4 dan verkrijg je een 600mm lens met diafragma van f/8 klopt dat?
    is dit voor een beginner aan te raden om een teleconverter in het gamma te hebben
    ik zou dit willen gebruiken om fotos in de bergen te nemen tijdens de vakanties.
    graag jullie mening over een teleconverter?

mvg

Dave

Re: teleconverter

Oorspronkelijk geplaatst door on7tz Bekijk bericht
    ik heb eens een vraagje over een teleconverter 2x.
    dus als ik het goed begrijp en je hebt een lens van 300mm bv met een diafragma van f/4 dan verkrijg je een 600mm lens met diafragma van f/8 klopt dat?
    Dat is correct. En met de merk-eigen converters en lenzen zal je ook altijd die gegevens in je exif terugvinden, omdat je toestel weet dat er een TC tussen zit.

Een 2x TC zou je in principe vlotjes kunnen gebruiken op tele-primes met beperkt kwaliteitsverlies. Dat is ook de toepassing waarvoor teleconverters worden gemaakt. In combinatie met een zoom zal het kwaliteitsverlies merkbaar zijn, zelfs op een 70-200/2.8, maar toch hoor je doorgaans dat die 70-200 op 400mm in kwaliteit niet moet onderdoen voor een 100-400 op 400mm wijd open.

Het hangt af van wat je wil bereiken en wat je verwacht, maar een 1.4x TC zal aanzienlijk minder doorwegen op de kwaliteit van het uiteindelijke beeld, en geeft toch een nuttige boost aan het bereik van een lens. Hetzelfde geldt voor AF: met een 2x zal die met veel lenzen gevoelig trager zijn dan een 1.4x. Voor Nikon-gebruikers is er ook nog een 1.7x TC die volgens mij uitstekend presteert.

Let een beetje op met compatibiliteit tussen TC en lens: Canon - en ik dacht ook Nikon en Sigma - specifieert expliciet op welke lenzen de TC past. Op andere lenzen is het fysiek niet mogelijk om de TC te monteren omdat het glaselement contact zou maken met de elementen van de lens. Op dat vlak is de handigste waarschijnlijk nog steeds de Kenko pro300 1.4x, die ik destijds op zowat alles met een Canon vatting kon monteren. Er steekt namelijk geen glas uit buiten de behuizing.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

In combinatie met welke lens denk je een TC te gaan gebruiken ?

Pieter heeft al heel wat input gegeven.
      Voor Sony kan ik er in elk geval aan toevoegen dat 70-200G x2 op 200mm wijdopen een duidelijk minder goed resultaat neerzet dan de Sony 70-400G.

Ik ga ervan uit dat je beter een échte tele koopt als dat telebereik een belangrijk deel van je foto's moet gaan leveren, in plaats van een TC te gebruiken in combinatie met een medium range tele, zoals 200mm bijvoorbeeld. TC is en blijft een lapmiddel voor mij, en levert bijna altijd verlies aan kwaliteit en AF-snelheid (en soms ook AF-precisie) op.

In combinatie met bv. een degelijke 300 of 400mm prime is het wel te verantwoorden, omdat een 600 of 800mm prime van gelijke kwaliteit véél duurder wordt.
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Ik werk regelmatig met de TC 1.4 op mijn 300mm f/2.8. Dat gaat uitstekend, ook de AF.
        De TC 2.0 daarentegen gebruik ik nauwelijks, omdat het resultaat me erg tegenvalt.
        Dit alles met Sigma.
        "Het maakt niet zozeer uit WAT je fotografeert, maar meer HOE je iets in beeld brengt."

Comment

Foto's in de bergen met een lange tele vallen meestal tegen als je over grote afstanden gaat fotograferen door vocht, luchtverontreiniging, luchttrillingen enz..
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Een teleconverter plaats je op een lichtsterke prime, 500/F4, 300/F2.8, 600/F4 enz... Alle lenzen met een diafragma van F5.6 of hoger zijn niet geschikt voor een tc. Zoomlenzen zijn ook niet echt geschikt.

Als je zo een dure prime hebt, dan ga je gang. Je gaat er zeker voordeel uithalen. Op alle andere lenzen is dat weggegooid geld en spreek uit eigen ervaring.

Een 2x tc op een 500/F4 is ook weer teveel van het goede. Een 1.4tc geeft prima resultaat. Op een 300/F2.8 kan je wel een 2x tc plaatsen.
            Last edited by alex606; 10 juni 2015, 15:59.
            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
            Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Als beginner zou ik een converter ontraden.
              Leer goed omgaan met je tele en in de nabewerking kan je nog altijd wat croppen.
              Converters zijn eigenlijk voor zeer specifiek gebruik, ik denk hier vooral aan wildlife.
              Het is een accessoire dat eigenlijk zelden voor iets anders wordt gebruikt.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Bedankt voor de reacties
                Het is nl een Tc voor sony de Kenko 2x teleconverter voor Sony Alpha
                Dus ga ik opzoek naar een goede Tc van 1.4 ipv x2
                Iemand die mij een link of type kan geven van een goede Tc voor sony?

Comment

Over welke lens gaat het?
                  Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                    Over welke lens gaat het?
                    sorry alex een beercan 70-210mm f/4

Comment

De Kenko 1.4 tc MC4 DGX zou moeten werken op jouw lens. Is één vd betere converters die je kan krijgen. Maar ik twijfel of je goede resultaten gaat behalen. Je kan het altijd proberen.

Comment

Hoi,

op mijn Nikon D750+70-200 f4 werkt deze Kenko meer dan prima, nagenoeg geen AF snelheid en kwaliteits verlies.
                        De Kenko werkt ook op m'n 24-120 f4 lens, dan heb ik een super rondwandel combo...
                        Zelfs op m'n splinterverse Sigma 150-600 C werkt de Kenko goed tot zo'n 400 à 500 mm.
                        Op 600 mm nog met hangen en wurgen, kijken of dat met instellingen nog verbeterd...
                        Zo niet, dan niet...

Adrie

Comment

Working...
                        X