Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke lens

Twee vraagjes

Welke lens is gebruikt men om stadsfotografie te doen
    En welke lens voor landschap fotografie

Bedankt

Re: Welke lens

Het is heel eenvoudig, er zijn geen toegewezen objectieven wat betreft type / soort fotografie.

m.a.w. alle objectieven zijn geschikt, het is geheel aan jouw hoe je het in beeld wilt brengen.

Comment

met het standaardbereik geraak je in beide soorten fotografie al goed van start (17-50 voor apsc, 24-70 voor fullframe = ongeveer zelfde beeldhoek)
      daarna is het iets individueler
      ik gebruik graag standaard beeldhoek en primes voor straatfotografie,
      voor landschap zou ik niet zonder UWA lens kunnen
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

Comment

voor landscappen gebruik ik mijn 10-18. In het stad merk ik dat ik het meest op 24mm trek. Maar natuurlijk wil je ook al eens iets trekken dat hoger zit en dan is het 135 bereik wel leuk. Dit alles op een 700D, dus crop. Maar in het stad heb ik ook al leuke foto's getrokken met m'n superzoom camera.
        Dus voor landschappen is het eenvoudig, voor het stad wat lastiger om een keuze te maken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Libi Bekijk bericht

Welke lens is gebruikt men om stadsfotografie te doen
          En welke lens voor landschap fotografie

Stadsfotografie of straatfotografie zal dikwijls met een 23mm lens (FF 35mm) gebeuren, maar evengoed met meer mm's indien men naar details wil gaan. Handig is dan ook om een lichtsterke zoomlens in de range 18-50 te hebben. Wie vooral straatfotografie wil gaan doen zal eerder naar een 23mm gaan om niet op te vallen en prefereert dan zelfs de pancake versie daarvan.
          Trouwens, niemand houdt je tegen om met een fisheye aan de slag te gaan, of met een telelens waarbij je afstand kan houden van je onderwerp.

Landschap is voor velen verbonden aan een brede lens (UWA of ultra wide angle), maar er zijn zeker ook landschapsfotografen die een 70-200 lens gaan gebruiken, omdat de foto dan meer gecompresseerd wordt, dus er is in beide gevallen geen sluitend antwoord op je vragen.

Waar het om draait is wat je wil bereiken, en dat kan op veel manieren en met diverse materialen, ook dat is het mooie aan fotografie.
          ...leeg...

Comment

Dank u voor de info

Comment

Working...
            X