Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon: EF-s 10-18 STM versus EF-s 10-22

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• canon: EF-s 10-18 STM versus EF-s 10-22

beste,

zoals de titel al aangeeft twijfel ik tussen deze 2 lenzen, camera is 50D. Wie heeft er ervaring met deze twee lenzen, voor- en/of nadelen?

Alvast bedankt
    Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
    - Isaac Asimov-

Re: canon: EF-s 10-18 STM versus EF-s 10-22

Ik heb zelf (al een aantal jaren) de EF-s 10-22 waarvan ik dik tevreden ben. Maar... zo vaak wordt die lens niet ingezet, omdat ik voor 'het gewone bereik' reken op mijn trouwe (lichtsterke) EF-s 17-55 f/2.8. Deze twee lenzen hebben meer gemeen dan dat ze enkel geschikt zijn voor een cropcamera: nl. een filtermaat van 77mm (de nieuwe 10-18 heeft een filtermaat van 67mm, zie ik), net als alle andere objectieven in mijn bezit, wat uiteraard scheelt op filters die je eventueel zou gebruiken.
    Ik zie dat die 10-18 ongeveer de helft kost van van 10-22... dus waar zit het verschil in? De bouw misschien? Hiervoor hebben we de mening nodig van iemand die de 10-18 heeft.
    Last edited by LesC; 31 mei 2015, 11:51. Reden: typo verbeterd
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ik loop nu al een half jaartje rond met de 10-18 op een 50D en ben er uiterst tevreden van.
      flickr.com/wernerwattenbergh
      flickr.com/vdpsportfotograaf
      http://voetbalfotografie.wordpress.com

Comment

Volgens de reviews die ik gezien heb heeft de 10-18 een iets kleiner zoombereik (daar moet je geen test voor lezen, dat zie je zo ook wel), de 10-22 is steviger gebouwd, maar de 10-18 moet zeker niet onder doen wat beeldkwaliteit betreft.
        De lichtgewicht kitlenzen lenzen vallen overigens niet zomaar uit elkaar, eigenlijk is het zo dat een zwaardere lens doorgaans meer kans heeft dat ze stuk is als ze per ongeluk valt.

Een lichtere lens (gewicht) is zeker geen nadeel, je zal amper merken dat die in de fototas zit, en dan zal je de 10-18 ook gemakkelijker overal mee naartoe nemen.
        De beeldstabilisatie van de 10-18 kan in bepaalde omstandigheden ook erg handig zijn.

Als je al 77mm filters hebt, dan is dat geen probleem, met een adapter kan je die ook gebruiken op een lens met een kleinere schroefdraad.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Working...
        X