Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Portret lens - 50mm of 85mm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Portret lens - 50mm of 85mm

Vraagje... ik ben net de trotse eigenaar geworden van een Nikon d7200 en was op zoek naar een leuke portret lens.
    Van vroeger wist ik noch dat een 50mm een leuke iets was op mee op stap te gaan hiervoor.
    Nu lees ik echter "hier en daar" dat er tegenwoordig meer gekeken wordt naar 85mm.
    Is dit enkel voor full-frame, of ook voor mijn geval.
    Door alle informatie is het moeilijk selecteren... alvast bedankt voor wat hulp.

Re: Portret lens - 50mm of 85mm

Je vraag is puur persoonsgebonden en dus ook geen antwoord op te geven. Overigens zijn er genoeg topics welke hierover verhandelen....

Comment

zet je huidige lens(zen) op de twee verschillende brandpuntsafstanden en neem er wat foto's mee,
      dan zie je het voor jezelf wel....
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

Comment

Ik gebruik de 50mm op ff voor portret, maar zie dat ik id minderheid ben. Ik vind het een aangename hoek, meer mm's voelt te nauw (waarsch omdat ik vooral de 14-24mm gebruik voor ander gebruik). T is persoonlijk denk ik.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Comment

Hier wordt een 105mm 2.0 gebruikt als portret lens op een FF. Vroeger, op de crop gebruikte ik meestal de 85mm. Maar ik moet zeggen dat ik nu zelfs ook nog de 50mm op FF gebruik. Alles hangt er dus vanaf hoe dicht je bij je onderwerp wil komen. Over de beide beschikken vind ik dus ideaal.
          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Ikzelf gebruik vaak mijn macro 100mm lens. Die is misschien 'te scherp' voor potretten maar ik vind de afstand aangenaam werken. Ikzelf vind 50mm dan weer te kort.

Comment

Idem hier, gebruik steeds mijn macro 100.
              De (te) scherpe kantjes kunnen eventueel later worden verzacht met een of andere software.
              Een 70-200 kan ook best van dienst zijn.
              Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Comment

Ik zou mijn 50mm op mijn D7100 niet kunnen missen, toch niet voor binnen. Voor portretten op verdere afstand of buiten is 100mm of meer aangewezen, vind ik zelf.
                Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
                Mijn fotoalbums

Comment

Bedankt voor jullie meningen... in concludeer dus vooral dat het een eigen voorkeur is die bepalend is.
                  Ik ga eens rondkijken wat er voor een leuke prijs te verkrijgen is.
                  Thx!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg5 Bekijk bericht
                    Bedankt voor jullie meningen... in concludeer dus vooral dat het een eigen voorkeur is die bepalend is.
                    Ik ga eens rondkijken wat er voor een leuke prijs te verkrijgen is.
                    Thx!
                    De 85mm lenzen zijn volgens mij altijd een flink stuk duurder dan de 50mm's met zelfde f-waarde.
                    Ik heb de 50mm 1.4 en die is superscherp. Achteraf gezien had ik mss eerder de 1.8 genomen, gezien ik hem toch niet op 1.4 gebruik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                      Ik heb de 50mm 1.4 en die is superscherp. Achteraf gezien had ik mss eerder de 1.8 genomen, gezien ik hem toch niet op 1.4 gebruik.
                      Ook al gebruik je de lens nooit op f/1.4, je krijgt wel altijd bijna een stop meer licht binnen. Voor mij zeker een goed argument om voor de 1.4 te gaan... of dat voordeel de grotere meerprijs waard is, is een andere vraag
                      Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
                      Mijn fotoalbums

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timdelma Bekijk bericht
                        Ook al gebruik je de lens nooit op f/1.4, je krijgt wel altijd bijna een stop meer licht binnen. Voor mij zeker een goed argument om voor de 1.4 te gaan... of dat voordeel de grotere meerprijs waard is, is een andere vraag
                        Dan gewoon om bij weinig licht de AF correct te laten werken?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timdelma Bekijk bericht
                          dit klopt niet echt tim, als je een 50mm f1.4 lens op f2 gebruikt, en een 50mm f1.8 ook op f2,
                          wel dan komt er identiek evenveel licht binnen, het is bij het focussen (dus als diafragma nog niet toegegaan is) dat het voordeel zit,
                          of zou moeten zitten, want de kwaliteit/sneheid/precisie van de AF motor komt hier uiteraard ook bij kijken
                          portfolio en workshops:
                          https://www.bennybulke.com/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                            dit klopt niet echt tim, als je een 50mm f1.4 lens op f2 gebruikt, en een 50mm f1.8 ook op f2,
                            wel dan komt er identiek evenveel licht binnen, het is bij het focussen (dus als diafragma nog niet toegegaan is) dat het voordeel zit,
                            of zou moeten zitten, want de kwaliteit/sneheid/precisie van de AF motor komt hier uiteraard ook bij kijken
                            Dat was ook enige dat ik kon bedenken. Vandaar achteraf gezien niet nodig geweest 1.4 te kiezen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                              Viola zie, terug iets bijgeleerd, merci Benny
                              Had zover nog niet gedacht.
                              Dus een lichtsterke lens van 200mm met bv. grootste diafragma van f/4 gaat minder snel kunnen scherpstellen dan eenzelfde lens van f/2.8?

Sent from my iPad using Tapatalk
                              Mijn fotoalbums

Comment

Working...
                              X