Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D7100 < > Panasonic DMC-FZ1000

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• D7100 < > Panasonic DMC-FZ1000

Momenteel heb ik een Nikon D7100 + 18-200mm

Zou het verstandig zijn deze combinatie te ruilen met een Panasonic Lumix DMC-FZ1000? Of zijn er betere alternatieven?

Rare vraag misschien, maar ik geef hierbij mee dat ik mijn toestel alleen gebruik voor amusement (reis, wandeling, familie enz...).

Rafke

Re: D7100 &lt; &gt; Panasonic DMC-FZ1000

en WAAROM zou je dat doen???
    wat ontbreekt er nu? of weegt de d7100 teveel?
    of, of of.....
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rafke Bekijk bericht
      Momenteel heb ik een Nikon D7100 + 18-200mm

Zou het verstandig zijn deze combinatie te ruilen met een Panasonic Lumix DMC-FZ1000? Of zijn er betere alternatieven?

Rare vraag misschien, maar ik geef hierbij mee dat ik mijn toestel alleen gebruik voor amusement (reis, wandeling, familie enz...).

Rafke
      U heeft nog niet zo lang dergelijk topic opgestart ... waarom nu een(zelfde) nieuw ?
      Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Ik vroeg toen alleen een verschil tussen de twee. Ik weet echter ook dat er mensen zijn die van een DSLR overstappen naar een eenvoudiger systeem en daar hun redenen voor hebben. Het moet toch mogelijk zijn een vraag te beantwoorden zonder commentaar te geven op de vraag zelf?
        Met dank,
        Raf

Comment

Ok dan... een antwoord zonder commentaar op de vraag.

Voordeel van de FZ1000:
          - geen lenzen te verwisselen
          - uitstekende beeldkwaliteit
          - groot bereik
          - close-up mogelijkheden

Voordeel van de D7100 + 18-200:
          - grotere sensor laat spelen met scherptediepte veel meer toe
          - nog betere beeldkwaliteit, zeker als de ISO naar 1600 en meer gaat
          - betere autofocus, vooral als er minder dan optimaal licht is

Ik zou niet wisselen. Je hebt een uitstekend toestel met een gemiddelde lens die allround is in gebruik. Een FZ1000 zou je geen voordeel in gewicht, omvang of prijs opleveren; enkel een ruimer bereik en een geheel zonder verwisselbare lenzen. Als je de voordelen van een grote sensor zoekt in een compact geheel zonder verwisselbare lenzen, dan is de LX100 van Panasonic bijvoorbeeld een schitterende keuze. Je verliest wel bereik aan de tele-kant maar je krijgt een heel lichtsterke standaardlens waar je een heel eind mee komt.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Bedankt, dat wilde ik horen!

Raf

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
              Ok dan... een antwoord zonder commentaar op de vraag.

Voordeel van de FZ1000:
              - geen lenzen te verwisselen
              - uitstekende beeldkwaliteit
              - groot bereik
              - close-up mogelijkheden

Voordeel van de D7100 + 18-200:
              - grotere sensor laat spelen met scherptediepte veel meer toe
              - nog betere beeldkwaliteit, zeker als de ISO naar 1600 en meer gaat
              - betere autofocus, vooral als er minder dan optimaal licht is

Ik zou niet wisselen. Je hebt een uitstekend toestel met een gemiddelde lens die allround is in gebruik. Een FZ1000 zou je geen voordeel in gewicht, omvang of prijs opleveren; enkel een ruimer bereik en een geheel zonder verwisselbare lenzen. Als je de voordelen van een grote sensor zoekt in een compact geheel zonder verwisselbare lenzen, dan is de LX100 van Panasonic bijvoorbeeld een schitterende keuze. Je verliest wel bereik aan de tele-kant maar je krijgt een heel lichtsterke standaardlens waar je een heel eind mee komt.
              Het voordeel van DOF controle is idd vanwege de grotere sensor, echter afgaand op TS zijn vraag 7100/18-200 is die DOF controle niet zoveel verschil met de FZ1000.
              Hoe goed het AF systeem van de Nikon is weet ik niet... Maar de FZ1000 is alleszins sneller dan mijn 5DII en zeker in lw light.
              C-AF veronderstel ik dat de D7100 superieur is.
              Wat gewicht betreft weegt de D7100 body bijna zoveel als de FZ1000 met lens.
              De FZ1000 is kleiner dan de Nikon met 18-200... een lens met toch gevoelig kleiner bereik.

Wat de LX100 betreft... Een bereik van 24-75 vind ik geen gering verschil... Maar een heel groot verschil met de 25-400 van de FZ1000.
              Het effectief gebruikte sensor-oppervlak van de LX100 is niet zoveel groter dan de FZ-1000 (2.7 crop vs 2.2 voor de LX)

Wat de 18-200 betreft van Nikon... Het bereik is mooi maar de prestaties zijn ondermaats in beeldscherpte met name in de hoeken. Dat is mijn ervaring op een D200.

Als je al een 18-200 hebt met Nikon D7100 dan is het wel effe nadenken wat de prioriteiten zijn om te fotograferen alvorens over te schakelen naar een FZ.

Als je nog moet kiezen tussen beide toestellen dan is dat al een andere zaak want de D7100 met 18-200 kost zowat het dubbele van de FZ1000

Er mag geen twijfel over bestaan dat Nikon puur op beeldkwaliteit superieur aan de Pana.
              Maar zoals altijd hangt de keuze af van wat je wilt doen met je camera naar persoonlijke behoeften.
              Soms is een camera zoal bv een D7100 overkill en ben je beter af met zoiets als een FZ1000, RX10 of zelfs een RX100 of LX100.
              Last edited by Funcky; 25 mei 2015, 09:59.
              Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Working...
              X