Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Barst in Nikon 85mm 1.8g

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Barst in Nikon 85mm 1.8g

Hallo,
    gisteren haalde ik een lens uit mijn tas, toen ze me ontglipte.
    Het was dan nog de mijne niet, ik had eens een lens uitgewisseld na een voorstel van een collega, iets wat ik al niet snel doe.
    Hij had ze echter ook niet in een tasje gestoken, dus viel ze, eerst op de zonnekap, maar toen sloeg ze om op de zijkant, het was nochtans van niet hoog, ik zat gehurkt.
    Ik heb dan ook direct aangeboden de lens te vergoeden zodat hij direct een nieuwe kan kopen.
    Nu heb ik wel de 85mm in mijn bezit, en gelukkig werkt ze nog perfect (autofocus).
    Nu vroeg ik me af of Nikon de body van een lens kan vervangen, en zoja, of dat kostelijk zou zijn.
    Iemand die daar ervaring mee heeft?
    Ik post hierbij eens een foto van de barst, vind het heel jammer (vooral voor mijn portemonnee).
    PS ik ben ook wel bang dat ze nog verder zou scheuren.
    Mvg Christophe

[IMG][/IMG]

[IMG][/IMG]

Re: Barst in Nikon 85mm 1.8g

Body vervangen kan uiteraard ... maar ze zullen ook de volledige lens checken ... reken maar op 200-250 Euro.

Ik zou de lens zo laten ... tot nader order zeker ... en met gestretchte cellofaantape-wikkelingen (transparante bureautape ) de barst zekeren en sealen ... kost niets ... de lens zo even gebruiken tot je weet wat je ermee gaat doen.

ps : Made in China ... zelfs een 85 1.8 G wordt niet meer in Japan geassembleerd.

Comment

Die barst alleen al zou mij geen zorgen baren, maar het kan goed zijn dat er inwendig door de val een aantal zaken niet meer 100% perfect zitten.
      Optiek is een delicate zaak, bij de minste tik kunnen lenselementen niet meer in het juiste positie zitten (dit kan gaan over 1mm), waardoor er een degradatie van het beeld mogelijk is (ongelijke scherpte,...). Om zeker te zijn moet deze lens binnen gedaan worden, maar dit kan een dure grap zijn.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Ok, bedankt voor de reacties!
        Ik wacht zeker nog wat af, de lens werkt nagenoeg perfect, en zal de resultaten zeker goed bekijken, voorlopig ligt de scherpte toch zeker waar ik mijn focuspunt selecteer.
        En als het al 200 euro is voor herstelling, heb je voor 200 meer een nieuwe...
        En ja blijkbaar kan 'made in China' niet veel verdragen, het was een val van +- 30 cm hoogte, en dan nog gebroken door de zonnekap eerst.
        Heb het in de familiale verzekering gestoken, na een verklaring van mijn collega, en de factuur of zo, en na aftrek van de franchise (250 euro), hoop ik dat ze nog een restbedrag uitbetalen, is het dan toch
        wat gecompenseerd. (je betaalt er tenslotte toch ook gans je leven voor)
        mvg
        Christophe

Comment

Wat ik vooral eerst zou doen, is met deze lens terug naar de winkel gaan, of eens bellen naar Procirep,
          als er geen andere valschade is, is dat toch niet normaal.

Comment

Als de lens goed werkt, zou ik lijm van het type epoxy, heel vloeibaar (eventueel verwarmen), laten in de barst insijpelen en verder gestrekte plakband rond de cilinder plakken om te sealen en te vermijden dat verder barst.
            Herstellen bij Procirep zal minstens 250 of 300€ kosten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GTrotter Bekijk bericht
              Als de lens goed werkt, zou ik lijm van het type epoxy, heel vloeibaar (eventueel verwarmen), laten in de barst insijpelen en verder gestrekte plakband rond de cilinder plakken om te sealen en te vermijden dat verder barst.
              Heb je met epoxylijm niet het risico van witte aanslag op de interne lenselementen? De hoeveelheid lijm is wel minimaal maar is het het risico waard?
              Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GTrotter Bekijk bericht
                Herstellen bij Procirep zal minstens 250 of 300€ kosten.
                Dan durf ik je hier voor 90% garanderen dat het objectief goed zal zijn voor de vuilbak,
                die lijm zal komen waar je hem liever niet hebt.
                Wat TS misschien wel kan proberen, is rond het objectief een band zwarte krimpfolie aan te brengen en deze op te warmen.???

Comment

Working...
                X