Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe Canon 50/1.8 STM

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nieuwe Canon 50/1.8 STM

Daarom zijn we hier bij BelgiumDigital, nietwaar. Ik heb pas nog in iemands signature gelezen: "er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden". Toen ik bij BD kwam wist ik ook niet wat DoF was, laat staan diafragma.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ik heb de lens een paar uurtjes in bezit, mijn eerste indrukken :
      Scherpstellen is heel licht hoorbaar (geen irritant geluid of zo) en gaat vlot van bv 80cm tot oneindig. Als je echter van de minimumfocusafstand naar oneindig moet, duurt dit iets langer.
      Stelt ook zeer accuraat scherp, zowel op de 5d3 als de 700d, weinig missers. Bij de vorige versie veel missers...
      Bokeh is mooi en niet te druk.
      Heeft wel iets last van ca.
      Als bij al een fantastische upgrade en een schitterend objectief voor die prijs en blijft zeker tot mijn kit behoren.
      Alles opgesomde punten kunnen beter of sneller, maar daar betaal je dan een stevige prijs voor.
      Focus tracking heb ik nog niet getest maar ga ik jullie laten weten als ik zo wat foto's heb gemaakt.

Beter bruikbaar op 1.8 als de duurdere 1.4 versie op 1.8.

Comment

Om van de vorige versie naar de nieuwe versie te gaan, is het een nuttige investering? Of is er toch niet zo heel veel verschil op?
        Flickr

Comment

Als je tevreden bent van de vorige versie zou ik de upgrade niet maken.
          Anderzijds focust hij accurater, is het objectief bij volle opening al goed scherp/bruikbaar, de achtergrond onscherpte veel beter en mocht je ermee filmen is de stm motor meegenomen, bij gewoon gebruik ook trouwens.

Comment

Nee, niet nodig om te wisselen, toch niet om beeldkwaliteit bij fotowerk. Een fantastische upgrade zal het dan niet zijn.

Het wordt anders als je nog geen 50 mm 1.8 zou hebben, dan is de keuze simpel : de nieuwe stm lens.

Ik volg daarbij de mening van : http://photorec.tv/2015/05/canon-50mm-f1-8-stm-review/

Comment

Dustin Abbott heeft een mooie vergelijking gemaakt tussen de EF 50mm F/1.8 II en de EF 50mm F/1.8 STM (*klik*). Hij vergelijkt de bokeh bij verschillende diafragma's.
              550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

En ze is al getest op photozone.de : http://www.photozone.de/canon_eos_ff/905-canon_50_18stm
                David Leemans
                Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Echt veel verschil zit er precies niet op met de oude.
                  Op 2.8 is het bokeh mooier door de 7 lamellen.

De Metal mount is mooi meegenomen.
                  Al bij al een mooi objectiefje voor een faire prijs..
                  Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dirk Reeskens Bekijk bericht
                    Hola, wat een verschil! Nu begrijp ik waarom je dit vraagt. Dat je met een groter diafragma een korte scherptediepte hebt wist ik, dat het DoF heet wist ik niet. Ik maak voor een garagist foto's van de tweedehandswagens, met een compact dat lukt altijd, en ga ik veraf staan om de hoek te verkleinen. Aan distorsie heb ik nog nooit gedacht, bedankt.
                    Ik zal hier weldra een foto op 85mm zetten naast die van 50mm, ben zelf benieuwd. #tijdvooreencursusfotografie
                    Dubbele Post.. zie hieronder
                    Last edited by Funcky; 4 juni 2015, 00:22.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dirk Reeskens Bekijk bericht
                      Hola, wat een verschil! Nu begrijp ik waarom je dit vraagt. Dat je met een groter diafragma een korte scherptediepte hebt wist ik, dat het DoF heet wist ik niet. Ik maak voor een garagist foto's van de tweedehandswagens, met een compact dat lukt altijd, en ga ik veraf staan om de hoek te verkleinen. Aan distorsie heb ik nog nooit gedacht, bedankt.
                      Ik zal hier weldra een foto op 85mm zetten naast die van 50mm, ben zelf benieuwd. #tijdvooreencursusfotografie
                      Een 50mm is eigenlijk geen portretlens omdat deze vertekening geeft.
                      Bij jouw foto valt dit mee omdat je hem horizontaal genomen hebt en je portret niet beeldvullend werkt.
                      er is niks mis met je foto.
                      Als je genoeg afstand houd valt dit dus allemaal nog mee met vertekening, maar korter en beeldvullender is 85mm en 100mm beter.

Velen denken dat ze op een crop camera met een 50 mm een portretlens hebben maar dat is niet zo.
                      Je hebt wel het equivalent van een 80 mm op een Fullframe camera maar de vertekening blijft hetzelfde. (dit zijn geen lens fouten maar gewoon de typische vertekening van dat objectief... in dit geval 50mm)(en wordt nog sterker bij groothoek)
                      Lensvertekening niet verwarren met vervorming... 50mm lenzen hebben doorgaans minder dan 1% vervorming

Een 85mm op een Fullframe camera zal minder vertekening geven dan de 50mm op je cropcamera die het eq. van 80mm wordt omdat je door croppen de vertekening niet weghaalt...
                      Diezelfde 85mm (zoals op je 24-85) zal ook minder vertekening (op 85) geven op je crop camera... alleen zal je hier een stap achteruit moeten zetten omdat je hoek kleiner wordt (equivalent van een 136mm op full frame)

Dus zoals LesC het al aangaf in post 29... (en das een goede raad) probeer maar eens een beeldvullend portret met je 24-85 op 85mm ... die zal dan wel 4.5 hebben (nog steeds goed voor portret) maar de vertekening zal minder zijn.
                      Last edited by Funcky; 4 juni 2015, 00:14.

Comment

Ik dacht dat juist perspectivische vertekening niets te maken heeft met brandpuntsafstand maar enkel en alleen met de camerapositie tov het onderwerp. Met een 50mm op een crop camera zul je ong op dezelfde opname-afstand moeten staan van je onderwerp als met een 85mm op een full frame, dus zal de perspectivische vertekening (naar mijn bescheiden mening) ong gelijk zijn.
                        Greetz Geert.
                        Canon gerief...

Comment

Als de lens voor een crop gemaakt is kan je gelijk hebben denk ik. Als je een EF-lens op een crop camera gebruikt is de vertekening volgens mij kleiner. Aan de randen is de vertekening volgens mij groter dan in het midden, met een FF lens op een crop camera vallen die randen weg.

Ik moet de foto op 85mm nog maken, eens zien welk verschil we krijgen.
                          Sony Cyberchot DSC-WX60, Nokia 3210

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
                            Ik dacht dat juist perspectivische vertekening niets te maken heeft met brandpuntsafstand maar enkel en alleen met de camerapositie tov het onderwerp. Met een 50mm op een crop camera zul je ong op dezelfde opname-afstand moeten staan van je onderwerp als met een 85mm op een full frame, dus zal de perspectivische vertekening (naar mijn bescheiden mening) ong gelijk zijn.
                            Geert,
                            Misschien verduidelijkt dit filmpje meer https://www.youtube.com/watch?v=TUoDNUW3tpM

Comment

Ik denk dat iedereen die het filmpje ziet wel begrijpt wat er getoond wordt.
                              Maar in realiteit gebruik je de brandpuntafstand anders om dezelfde foto te krijgen op crop of FF. In het filmpje blijft de camera op dezelfde plaats, het is logisch dat er dan niets veranderd aan de foto. Maar als je een hoofd volledig op foto wil met crop of ff met dezelfde brandpuntafstand bv 50mm prime, sta je bij ff wel veel dichter bij het onderwerp als bij een crop camera. Het is wel juist dan dat de perspectivische vertekening anders is, zoals geert bedoeld en hij heeft gelijk hierin.
                              Last edited by Vince_G; 5 juni 2015, 00:40.

Comment

Ik heb nu net een paar testfoto's gemaakt met een 700D, 24mm prime f2.8. Als ik op precies dezelfde afstand van mijn onderwerp zit mag ik mijn ff op 38mm gebruiken f5.6. Identieke foto met dezelfde vertekening of vervorming. Identiek.
                                700D met 50mm prime f2.8, zelfde afstand van mijn onderwerp FF 80mm, F5.6 zelfde foto. Ook verschil in scherptediepte 2 stops. Allen die denken dat ik het mis heb, proberen :-) Wat wel kan is dat een bepaalde brandpuntafstand meer vertekening geeft dan een andere, maar dat verschil is bij mijn voorbeelden heel miniem hoor.
                                Last edited by Vince_G; 5 juni 2015, 00:13.

Comment

Working...
                                X