Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geschikte lens voor landschapsfotografie (FX)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Geschikte lens voor landschapsfotografie (FX)

Ik ben me de laatste tijd wat meer gaan verdiepen in landschapsfotografie. Hiervoor gebruikte ik tot nu toe mijn Nikkor 85mm 1.8G en dit werkt zeker goed, maar voor het weergeven van de weidsheid van een landschap ben ik toch op zoek naar een beter geschikte lens.
    Mijn camera is een Nikon D600, fullframe dus.

Ik kan een oude lens van mijn vader gebruiken, de AF Nikkor 28-80mm 3.5-5.6D. Alleen vind ik dat deze lens niet echt stevig aanvoelt en aangezien ik graag op wat avontuurlijkere plaatsen ga fotograferen, ben ik bang dat deze lens het niet lang zou uithouden.

Ik overweeg om de Nikon 24-85mm f/3.5-4.5 VR aan te schaffen. Heb ik meteen ook een mooie aanvulling op de 50mm en 85mm prime en mijn 70-300 zoom lenzen.

Wat is jullie mening hierover? Ik weet dat er geweldige lenzen zijn die armen en benen kosten, maar mijn budget laat dat helaas niet toe. Dus qua prijscategorie liefst onder de 500 EUR.

Re: Geschikte lens voor landschapsfotografie (FX)

voor weidsheid en landschappen kijk je beter even voor een uwa-lens (genre 16-35 of iets in die buurt)
    voor 500€ goei occazie moet lukken denk ik....
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
      voor weidsheid en landschappen kijk je beter even voor een uwa-lens (genre 16-35 of iets in die buurt)
      voor 500€ goei occazie moet lukken denk ik....
      Dat klopt wel, maar is het verschil tussen 16mm en 24mm echt zo groot? Ik kan dit moeilijk inschatten aangezien ik geen lens heb die tot 16mm gaat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door moons83 Bekijk bericht
        Dat klopt wel, maar is het verschil tussen 16mm en 24mm echt zo groot? Ik kan dit moeilijk inschatten aangezien ik geen lens heb die tot 16mm gaat.
        Op de korte mm's heb je met een paar meer of minder sneller een ander beeld dan bij de hoge.
        Dit is interessant om eens een simulatie te doen, zet het schuivertje op beide en zie het verschil: http://www.nikon.nl/nl_NL/product/ni...nses/simulator

Comment

Bij tele's is enkele mm te verwaarlozen,bij groothoek zijn millimeters meters verschil.Google eventueel eens naar website's van lenzenfabrikanten,of reviews van lenzen met vergelijking van een andere uw.Je zult er dikwijls foto's vinden met de verschillende brandpuntsafstanden.Nu 16 mm kan misschien iets teveel zijn voor jou.Hangt af van smaak etc.
          Concreet:ik heb een 17-35 en daarop volgend een24-7O,en deze laatste gebruik ik veel meer dan de eerste.Daarnaast nog een 12-24.Persoonlijk financieel bekeken,vind ik mijn 24-70 de beste investering,daar ik deze het meest gebruik.De rest gebruik ik als ik echt eens een dag UW wil fotograferen,maar een 24-70 in dagelijks gebruik vind ik handiger.UW vraagt ook wat een andere techniek.Meer in beeld,voorgrond en achtergrond breder,meer kans op flair etc.Maar eigenlijk is het zoals je het zelf ziet,wat je verlangt.
          P.S.:Met een 24 mm kun je ook twee of drie foto's nemen,met lichte rotatie en overlapping,en dan in PS of iets anders een pano maken.Werkt ook goed.

Comment

Geeft inderdaad wel veel verschil. Die simulator is best wel handig eigenlijk.

Net ook even gekeken naar de prijzen voor een 2de hands 16-35 maar die vallen helaas buiten het budget

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
              een 24-70 in dagelijks gebruik vind ik handiger.UW vraagt ook wat een andere techniek.
              TS vraagt lensadvies voor landschappen, niet voor dagelijks gebruik.
              24-70 is ook mijn meest gebruikte lens, maar niet mijn meestgebruikte voor landschappen
              waar je ook op moet letten bij UWA-lenzen (FX) is dat als je wijder kan gaan dan 16mm,
              er geen filters op geschroefd kunnen worden, er bestaan andere systemen hiervoor, maar dan wordt het ook direct duurder
              portfolio en workshops:
              https://www.bennybulke.com/

Comment

Waarom niet je 50mm? Dat komt ongeveer overeen met het menselijke gezichtsveld, dus krijg je heel natuurlijk aanvoelende beelden (allez, vind ik toch).
                Nog niet de 28mm prime overwogen? Die kan je zowel voor landschap als interieurfotografie gebruiken. Misschien niet de breedste, maar wel heel scherp en relatief weinig vervorming.
                http://pxgarden.tumblr.com/
                Nikon D600 - Nikkor 28 f1.8 - Nikkor 50 f1.4 - Nikkor 85 f1.8 - Nikon SB600 - Nikon 70-300VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                  TS vraagt lensadvies voor landschappen, niet voor dagelijks gebruik.
                  Dat klopt inderdaad, al is het wel mooi meegenomen als de lens ook nog voor andere zaken bruikbaar is. Het is wel best handig om wat extra bereik te hebben zoals de 24-85mm. Die kan als allround lens mee op locaties waar het niet altijd handig is om van lens te wisselen. Die prime lenzen zijn echt fantastisch, maar in sommige situaties minder handig, toch.

Nu ik dit zo lees, denk ik dat ik zelf al het antwoord op mijn vraag gegeven heb. Toch maar voor die 24-85mm gaan dan?

Comment

Ik gebruik voor landschappen voornamelijk een 24 en 85mm Tilt shift lens. then again dat is niet bepaald budgetvriendelijk ;-)

Onder de gewone lenzen in het nikon gamma geld de 14-24mm ook als een hele goeie, maar je kan evengoed landschappen doen met een 70-200 en een panokop. Het ligt er maar aan wat je werkwijze is en wat je wil bekomen. Telelenzen hebben het voordeel van compressie wat ook wel leuke mogelijkheden biedt.
                    FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

Comment

Ik zou de 18-35 AFS G aanbevelen.
                      Is optisch heel goed, licht en betaalbaar.
                      Misschien net boven je budget met zijn 609 euro, maar je haalt dan wel een superlensje in huis.
                      Ik heb ook de 14-24 AFS 2.8 en dit is een absolute topper, maar hij is wel loodzwaar om overal mee te nemen.
                      Voor mijn rugzakreizen gebruik ik dan ook de 18-35 AFS. Het verschil in scherpte met mijn 14-24 is verwaarloosbaar.
                      18mm brandpunt is een wereld van verschil met een 24 mm. 24mm is nog OK , maar je krijgt maar pas het echte groothoekgevoel lager dan 20mm.
                      En het gat tussen 35 mm en 70mm kan je opvullen met een steengoede en goedkope 50 f1.8.
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

voor een crop toestel kan ik alleen de 17-55 aanbevelen, echt waar.
                        Een top lens ( zonder L )
                        Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Comment

Working...
                        X