Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe op te lossen ...?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• hoe op te lossen ...?

hey heb hier fotos met een vervelende sensor spotje op .. heb mijn lens al nagekeken en gereinigd (met wat reinig je het best de lens en of filters? ) maar zie niets dus zou het op de sensor kunnen zijn .... zou dat helpen met ene sensorcleaning en doen ze dat direkt of moet je erom wachten dan ? (hopelijk van niet? ) hierbij een voorbeeldje van zo"n fotos ...

indien er iemand raad weet ?

[B]CANON EOS R6 mark II BODY, CANON RF 24-50 IS STM, CANON RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, CANON RF 14-35 f4 IS USM, Canon Macro EF 100 mm 1:2.8 USM, http://www.eddymoens.be

Re: hoe op te lossen ...?

hangt er vanaf waar je het laat doen. Bij konijnenberg doen ze het meteen, tenzij het vrij druk is. wel makkelijk weg te werken zo een vlekje. Is die tweede foto trouwens een crop want het vlekje zit niet op de zelfde plek?

lenzen poets ik blazer>borsteltje>brildoekje of lenscleaning oplossing>microfiber doekje
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

0. als dit het enige vlekje is dan zal ik overwegen om het met software weg te clonen

1. afspraak maken bij 1 van de grote jongens (foto konijn, kamera expres)
      2. je hebt natuurlijk ook nog bedrijven als rofa (camera herstel en onderhoud)
      3. een willekeurige foto vakhandel
      4. zelf het juiste sensor cleaning setje aanschaffen

ik weet niet wat het je gaat kosten als je het laat doen, de foto vakhandel waar ik al 30 jaar kom beziet het als service van de zaak

Comment

Dit zijn foto's met een lange sluitertijd, waarbij het diafragma waarschijnlijk vrij ver dicht heeft gestaan.
        Als je foto's maakt met een heel kleine diafragma-opening, dan wordt zelfs het allerkleinste stofje op de sensor zichtbaar op de foto.
        Het is heel moeilijk om een sensor 100% stofvrij te krijgen, en als dat al lukt, dan zal die ook niet voor altijd stofvrij blijven.
        Je kan de sensor (laten) reinigen (je kan dat zelf ook, het is niet moeilijk), maar dan is het best mogelijk dat er al heel snel een ander stofje zichtbaar wordt, of zelfs dat het stofje dat er nu opzit, dat dat op een andere plaats terecht is gekomen.

Als het niet meer is dan dat, dan zou ik die vlekjes wegwerken tijdens de nabewerking van de foto's, dat is met één klik opgelost (toch met Photoshop Elements, maar die mogelijkheid zullen andere fotobewerkingsprogramma's ook wel hebben).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

ik laat de mijne 1maal per jaar kuisen, te lui om het zelf te doen . de meeste van mijn foto's neem ik op f1.8 tot f4 dus ik zie zelden stofjes.
          A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

Eddy je toestel komt van Foto Coudenys en Lieven geef mijn toestellen al enkele keren zeer goed gekuist. Maar dat laat niet weg zoals hierboven uitleg werd gegeven door Black B@ndit dat dit nooit 100% stofvrij is en nog altijd merkbaar wordt als je met
            lange sluitertijden werkt en een diafragma van 16 of 22 en verder.

Al je LR of PS hebt is dit gemakkelijk weg te werken want ze zijn maar meestal te zien in de lichte delen van lucht en wolken. Tweemaal laten reinigen is al de prijs van het pakket van LR dus maak maar eens de rekening en zoals je nu werkt met je 24-120 en
            je 14-24 zal je wel regelmatig verwisselen van lens dus na enkele keren dus terug stof op de sensor.

Dit binnen doen is er weinig risico maar buiten (aan de kust met altijd wind) kan je dit doen met een redelijke doorschijnende plastic zak waarin je de body van een andere lens kan voorzien.

Nu kuis ik nu de sensor zelf en heb een sensorloep zodat ik nog een controle kan doen voor en na het kuisen maar 100% stofvrij is hij nooit. Maar voor die ene vlek zou ik er nog niet aankomen.

Gr, Daniel.

Comment

ik laat 'm pas reinigen als de lucht (waar dit meestal zichtbaar is) echt bezaaid is ermee (meer dan 20-30 spots) en dit een goed beeld in de weg staat
              in de lucht kun je eigenlijk ferm klonen vooraleer dit begint op te vallen
              portfolio en workshops:
              https://www.bennybulke.com/

Comment

thanks mensen voor de snelle reakties ... thanks ... en we bekiken het nog wel even dan ... :-)
                btw is idd met gesloten diafragma genomen nl f/16..... f/18.... f/22
                [B]CANON EOS R6 mark II BODY, CANON RF 24-50 IS STM, CANON RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, CANON RF 14-35 f4 IS USM, Canon Macro EF 100 mm 1:2.8 USM, http://www.eddymoens.be

Comment

als dit alles was zou ik er absoluut niets aan laten doen, je loopt kans dat er meer stofjes op komen dan als er waren, normaliter fotografeer je met diafragma's die een pak lager liggen, waardoor dit soort kleine stofjes op de sensor niet meer te zien zijn, dus lakker laten zitten.
                  Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

Heb je zo geen blaaspeer? Ik heb er nu eentje van Canon, maar de beste die ik ooit heb gebruikt, is die van Giottos.
                    Ik blaas de sensordoos (ik heb geen spiegel meer ) regelmatig flink uit om ervoor te zorgen dat stofdeeltjes zo weinig mogelijk kans krijgen om zich vast te zetten. Zolang ze met lucht van de sensor loskomen, is het heel eenvoudig op te lossen. Eens je contact moet maken met de sensor, wordt het lastiger om alles eraf te krijgen, want je wrijft het stof meestal samen in een hoek van de sensor, waar het nog lastiger is om te reinigen.
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door eddy_uit_heist Bekijk bericht
                      thanks mensen voor de snelle reakties ... thanks ... en we bekiken het nog wel even dan ... :-)
                      btw is idd met gesloten diafragma genomen nl f/16..... f/18.... f/22
                      Een andere reden om dergelijke diafragma's te mijden is diffractie, een optisch fenomeen dat de prestaties van elke lens om zeep helpt.

Comment

Je kan zelf proberen om de sensor te reinigen met een blaasbalgje (zolang je de sensor maar niet aanraakt), hiervoor moet je wel ff je mirror-lockup opzetten zodat de spiegel uit de weg gaat.

Die van mij was indertijd wel heel vuil en zelf kreeg ik het niet proper, voor €30 en een dagje of 2 bij Grobet was het opgelost.
                        Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
                        Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
                        Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

Comment

zo een reinigingsset gekocht, ( swaps, vloeistof, borsteltje en een vergrootglas, ) en nooit geen vlekjes meer gehad. je moet natuurlijk wel geduldig, en voorzichtig zijn. en daar reinig ik mijne sensor 12 keer mee ( vloeistof meer, maar er zitten maar 12 swaps in, maar a ratio van 1 keer per jaar, kom ik wel effe toe

Comment

De giotto's is inderdaad betaalbaar en prima - had er eentje die gestolen is, nu een nieuwe chinees gekocht (clone). Doet z'n ding, maar die giotto's was iets compacter en eigenlijk optimaal voor mijn gebruik. (zou 's opnieuw moeten zoeken naar zo'n setje, want dat compacte borsteltje is ook een leuke tool om 't zand eerst weg te halen van je lenzen voor je reinigt). De lensreinigingsvloeistof heb ik eigenlijk nooit gebezigd - da's het enige wat ik nog heb van die set.
                            Verder heb ik ook reinigingsswaps, met vloeistof en een visible dust (zo'n glasvezel-borsteltje dat statisch geladen wordt door de draaien via motortje op batterij - doet het ook erg goed op de relatief kwetsbare slt-spiegel van sony).
                            M'n todo-lijstje is door deze vraag weer wat langer geworden zie.

Comment

Zo een reinigingsset Green Clean wet & dry sweeper werkt perfect. Je moet wel de gepaste crop of full frame versie kiezen (grootte swaps) en in het Menu bij Instellingen 'Reinigen' aanvinken.

Comment

Working...
                              X