Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wisselen van objectieven

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wisselen van objectieven

Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
    D810: "Vergeet niet de camera uit te zetten bij het verwijderen of verwisselen van objectieven. "
    Geen verdere toelichting waarom.
    Het betreft alleen Canon EOS analoog of digitaal, zie mijn bijdrage # 18

Bij alle Nikons wordt vermeld de camera uit te zetten ... tot nu toe geen uitzonderingen bekend

Comment

Als dat uitschakelen van de camera bij lenzen wisseling 'zo belangrijk' is, waarom schakelt de camera dan niet automatisch uit bij wisselen? Dat moet toch een fluitje van een cent zijn als je zulke camera's als de huidige kunt bouwen.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Als dat uitschakelen van de camera bij lenzen wisseling 'zo belangrijk' is, waarom schakelt de camera dan niet automatisch uit bij wisselen? Dat moet toch een fluitje van een cent zijn als je zulke camera's als de huidige kunt bouwen.
        Misschien rekent de fabrikant op de luciditeit van de gebruiker.
        ...leeg...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
          Misschien rekent de fabrikant op de luciditeit van de gebruiker.
          Nee, de fabrikant dekt zich in. Dat blijkt ook wel uit de antwoorden dat vrijwel niemand de camera uitschakelt en ook geen defecten heeft en ook de slijtage, bij iedere keer in- en uitschakelen, van de schakelaar lijkt mij niet denkbeeldig
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Nee, de fabrikant dekt zich in. Dat blijkt ook wel uit de antwoorden dat vrijwel niemand de camera uitschakelt en ook geen defecten heeft en ook de slijtage, bij iedere keer in- en uitschakelen, van de schakelaar lijkt mij niet denkbeeldig
            Mensen in- of uitschakelen is dan ook niets voor een fabrikant.

Sent from my iPhone using Tapatalk
            ...leeg...

Comment

Er zijn er die de camera altijd terug uitschakelen als ze niet meteen een volgende foto gaan maken.
              Gewoonlijk schakel ik de camera alleen maar uit als ik die terug in de fototas steek, de rest van de dag gaat die altijd na een korte tijd in "rust", en wordt die terug "wakker" door de ontspanknop half in te drukken.
              Door de camera telkens helemaal uit te schakelen wordt er waarschijnlijk meer stroom verbruikt dan wanneer die gewoon vanzelf in "rust" gaat (het terug opstarten gaat ook sneller vanuit rust).
              Een ander voordeel is dan inderdaad ook dat de hoofdschakelaar minder slijt als je die gewoon ingeschakeld laat.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Ik zet mijn camera's, behalve systeem, nooit uit en het maakt totaal niets uit kwa stroomgebruik. Maar inschakelen kost niet alleen stroom maar ook extra schade aan de electronica, speciaal condensatoren. Om die reden staat mijn stereo ook al bijna 15 jaar altijd aan en heb ik ook gelijk de goede geluidskwaliteit.

Comment

Maar inschakelen kost niet alleen stroom maar ook extra schade aan de electronica, speciaal condensatoren. Om die reden staat mijn stereo ook al bijna 15 jaar altijd aan en heb ik ook gelijk de goede geluidskwaliteit.
                  Bij schakelende voedingen hebben de condensators een bepaalde levensduur, die is heel sterk afhankelijk van de temperatuur (hoe hoger de temperatuur, hoe sneller ze defect raken).
                  Daarom krijg je een langere levensduur bij zowat alle recente elektronica als je de stekker uit het stopcontact haalt als je het apparaat niet gebruikt.
                  Als er geen voedingsspanning aangesloten is, dan hebben de condensators de laagste temperatuur.

Volgens mij gaat de geluidskwaliteit niet achteruit als een stereo-installatie een tijd niet wordt gebruikt, ik heb er tot nu toe zelfs nog nooit iets over gehoord of gelezen.
                  Als die altijd ingeschakeld is, dan heb je op die 15 jaar tijd wel continu een meerverbruik gehad dat voor niets nodig is.
                  Hier wordt die toch altijd uitgeschakeld als ik die niet nodig heb (maar de hoofdschakelaar is ook weer geen echte "uit" knop, want ik kan die dan wel inschakelen met de afstandsbediening, het stroomverbruik in rust zou volgens de handleiding minder dan 0,3W zijn).
                  Bij de tv hebben ze de echte hoofdschakelaar ook aan de achterkant gezet, die blijft daarom ook altijd in stand-by staan, samen met de decoder/digicorder (als ik die volledig uitschakel dan moet ik 5 minuten geduld hebben voor de tv terug werkt).

De computer (ook de randapparatuur) wordt hier altijd volledig zonder spanning gezet als ik die niet gebruik (stekkerblok met schakelaar), alleen de modem blijft ingeschakeld omdat anders de tv en telefoon niet werken.
                  In elke computer zit een schakelende voeding die continu onder spanning staat als de stekker in het stopcontact zit (meestal zit er ergens aan de achterkant nog wel een echte schakelaar om de stroom volledig uit te schakelen).
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
                    Laat even Canon Professionel Network experts aan het woord :

De rest zelf lezen kan ook : http://cpn.canon-europe.com/content/...ning_system.do

Dus ja hoor, stof wordt aangetrokken door de sensor en dat landt dan OOK op buitenste element dat toch dicht genoeg bij de sensor zit om problemen te geven.

Zelf verder lezen en bekijk ook de foto's : http://cpn.canon-europe.com/content/...or_cleaning.do

Is vrij nutteloze informatie van Canon.
                    Of je camera nu aan of uit staat... het zegt niets in welke mate dat de statische geladen sensor stof van buitenaf aantrekt.
                    Alleen stof dat enkele millimeters van je sensor dwarrelt zal de nijging hebben om aangetrokken te worden... m.a.w het stof dat al dwarrelt in je camerahuis.

De fameuze raad van Canon zelf dat je met een Blower kunt verwijderen is meer onzin dan waarheid... ik zou dan eerder zeggen dat dit gewoon het verplaatsen is van stof en de kans dat het stofje uit het camerahuis verwijderd wordt is gering.
                    Je haalt betere resultaten met een antistatische borstel o.d... en indien echt nodig Sensor Swabs

Indien je sensor echt zoveel stof zou aantrekken dan Canon beweert ... wat heeft het dan voor nut een anti-stofreductiesysteem in te bouwen als het stof na het afschudden toch direct terug aangezogen wordt ? Niet ?

Nog even voor de verduidelijking.. Je zet je Canon camera aan... het stofreductie systeem werkt direct na het aanzetten.. je sensor staat onder spanning en trekt terug dat zelfde stof aan ... een beetje vreemd niet ?
                    Last edited by Funcky; 6 mei 2015, 00:30.
                    Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L

Comment

Ik zet mijn camera's, behalve systeem, nooit uit en het maakt totaal niets uit kwa stroomgebruik. Maar inschakelen kost niet alleen stroom maar ook extra schade aan de electronica, speciaal condensatoren. Om die reden staat mijn stereo ook al bijna 15 jaar altijd aan en heb ik ook gelijk de goede geluidskwaliteit.

Als Hi-fi liefhebber heb ik gedurende 35 jaar daar nog nooit iets aan ondervonden hoor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Er zijn er die de camera altijd terug uitschakelen als ze niet meteen een volgende foto gaan maken.
                        Gewoonlijk schakel ik de camera alleen maar uit als ik die terug in de fototas steek, de rest van de dag gaat die altijd na een korte tijd in "rust", en wordt die terug "wakker" door de ontspanknop half in te drukken.
                        Door de camera telkens helemaal uit te schakelen wordt er waarschijnlijk meer stroom verbruikt dan wanneer die gewoon vanzelf in "rust" gaat (het terug opstarten gaat ook sneller vanuit rust).
                        Een ander voordeel is dan inderdaad ook dat de hoofdschakelaar minder slijt als je die gewoon ingeschakeld laat.

Mijn 5DII die staat altijd aan.
                        Mijn Systeemcamera's zet ik dikwijls uit met de hoofdschakelaar.. om de accu uit te sparen.

Bij de OLY OMD EM5 valt dit mee maar bij de Pana GM5 is de Accu duur vrij laag
                        De EVF wordt geactiveerd als je hem aan het oog brengt door een kleine sensor.
                        Als je de GM5 van je oog houdt gaat hij uit maar als de camera aan de riem hangt en op je lichaam leunt gaat de EVF terug aan. (Auto off is na 1min actief als sensor van EVF geen activatie heeft)

Comment

Working...
                        X