Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wisselen van objectieven

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wisselen van objectieven

Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
    Een van de meest vergeten zaken is je toestel kompleet af te zetten vooraleer je van objectief wisselt.
    Waarom ? Een sensor die op spanning staat werkt als een stofzuiger.
    Trouwens het is ook niet goed voor de electronica in je toestel, objectief als je die koppelt, ontkoppelt zonder je toestel uit te zetten.
    Ik fotografeer toch al wat jaren met een digitale reflexcamera, en ik heb nog nooit de camera uitgeschakeld voor een lenswissel.
    In al die jaren zijn dat toch heel wat lenswissels, en er is nog nooit iets stuk gegaan.

Wat die spanning betreft, het zou mij verbazen dat er spanning staat op het filter dat voor de sensor zit.
    En als er al een spanning op zou staan, dan zal die nooit hoog genoeg zijn om als "stofmagneet" te werken, dat geldt alleen voor veel hogere spanningen.

Het is trouwens onmogelijk om een camera helemaal uit te schakelen met de schakelaar, als een camera niets meer wil doen (heb ik meegemaakt met een combinatie van een teleconverter, bepaalde lenzen en camerabody's), dan helpt het helemaal niet als je de "hoofdschakelaar" uit zet. Die schakelaar onderbreekt zeker niet de stroom die van de accu komt, die schakelaar geeft gewoon een "commando" aan de hardware om de camera in of uit te schakelen, maar dat werkt dus niet als de camera "vast" zit, het enige dat dan helpt is de accu verwijderen, alleen dan wordt de camera echt uitgeschakeld.

Wat je niet mag doen is lenzen met beeldstabilisatie loskoppelen terwijl de beeldstabilisatie in werking is.
    Maar die wordt toch heel snel uitgeschakeld als je de ontspanknop hebt losgelaten, normaalgezien haal je geen lens van de camera terwijl je de ontspanknop half ingedrukt houdt (dat is toch niet mijn gewoonte).

Er zal altijd stof in de camera geraken, zeker als je zoomlenzen gebruikt, want dan krijg je een luchtverplaatsing als je aan de zoomring draait (behalve bij zowat elke 70-200 lens, want die hebben voor zover ik weet allemaal een intern zoommechanisme, die blijven dan uitwendig even lang op de kortste of de langste stand).
    Maar als je bijvoorbeeld de accu of een geheugenkaartje wisselt is er al een kans dat er stof binnen komt, en dan is het altijd mogelijk dat dat stof ooit wel tot aan de sensor geraakt.
    Zelfs van het diafragma of het spiegelmechanisme kunnen er stofdeeltjes (of zelfs olie) op de sensor terecht komen.
    Elk mechanisch onderdeel is onderhevig aan slijtage, het "afgesleten materiaal" blijft dan ook ergens in de camera "rondhangen".

Daardoor is het onmogelijk om een camera tijdens de hele levensduur stofvrij te houden, hoeveel moeite je er ook voor doet, vroeg of laat komt er toch stof op de sensor terecht.
    Het is gelukkig ook heel simpel om de sensor van een DSLR te reinigen, maar ik ken er ook die stofvlekken hebben op de sensor van een compacte camera met een vaste zoomlens, als je die sensor wil laten reinigen, dan is dat een veel duurdere operatie...
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Een van de meest vergeten zaken is je toestel kompleet af te zetten vooraleer je van objectief wisselt.
      Trouwens het is ook niet goed voor de electronica in je toestel, objectief als je die koppelt, ontkoppelt zonder je toestel uit te zetten.
      Ik heb mijn toestellen nog nooit uitgeschakeld Wim terwijl ik een lens wissel.
      En ik moet zeggen ik wissel gewoon overal hoor,in de auto, in het veld, op het strand ....
      Misschien heb ik altijd al geluk gehad, wie weet ...
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

In geen enkele Canon EOS handleiding, analoog of digitaal , wordt vermeld het toestel af te zetten bij een lenswissel, in de handleiding van analoge en digitale AF Nikons wel.
        Last edited by Silver Roller; 1 mei 2015, 16:42.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
          In geen enkele Canon EOS handleiding, analoog of digitaal , wordt vermeld het toestel af te zetten bij een lenswissel, in de handleiding van analoge en digitale AF Nikons wel.

Canon 100D, blz. 32 https://www.gebruikershandleiding.co...page=0032#af32

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door freddy69 Bekijk bericht
            Ik las zonet in een topic dat er lensvlekken te zien waren op de foto. Waar moet je dan opletten als je nogal veelvuldig van lenzen verandert ? Ik let er altijd op dat de body naar onder gericht is en het objectief langs onder inbreng. Op welke dingen moet je verder letten om die vlekken of stof te vermijden?
            De beste manier is: eerst douche en een badmuts opzetten en dan naakt in een stofvrije ruimte je objectief wisselen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
              Ben niet over één nacht ijs gegaan voor ik dit schreef ... dit is dan de uitzondering op de regel ... nog uitzonderingen gevonden ?

Comment

Wisselen terwijl de camera aan staat kan geen kwaad. Afzetten ook niet en ik doe het (meestal) uit gewoonte om er zeker van te zijn dat bij een objectief met optische stabilisatie de flotterende lenzen geparkeerd worden. Bij Nikon en Canon (en ik vermoed bij de andere merken ook) zijn de contacten zo ontworpen dat het contact met de voeding het eerste is zodat bij het losdraaien de voeding meteen onderbroken wordt en de andere contacten draaien er niet overheen. Vice versa, bij het bevestigen van de lens wordt de stroom als laatste verbonden en ook hier komen de andere contacten niet over het contact met de stroom van de camera.

Statische lading sensor en aantrekken stof: ook dat is een mythe. Dit gerucht doet al de ronde van toen er nog geen systeemcamera of liveview bestond. Bij zo'n DSLR (wanneer geen gebruik gemaakt wordt van liveview) zit er nog een gesloten gordijn voor de sensor en is de sensor niet aktief. Bij systeemcamera's en DSLR's met liveview aan zit de sensor wel bloot en kan die actief zijn. Maar ook dan zit er nog een filter voor de sensor met een anti-static coating.

Comment

Als het een mythe is, waarom zit er dan zo'n anti-static coating op het low pass filter ??? Om het duurder te maken of om aantrekking van stof door statische lading te beperken ? Die coating zit erop omdat stof/vuil zo dicht bij de sensor zichtbaar kan worden op foto's, dit in tegenstelling tot hetzelfde stof/vuil dat op de lens zelf, op de spiegel of dergelijks zit.

Een sensor hoeft ook niet ' aan ' te staan, statische spanning wordt opgebouwd en een tijd lang behouden. Opbouwen van statische spanning heeft ook meerdere oorzaken, warmte bijvoorbeeld is er een van.

Als we al een waterstraal uit de keukenkraan kunnen doen afbuigen (aantrekken) met een plastic liniaal die wat werd warm gewreven, dan zeker stof dat lichter dan lucht is met een warme sensor (en dat een sensor warm wordt weten we ook doordat het een van de oorzaken is van ruis).

Wat wel een mythe is, is dat stof op (of voor) een sensor vooral of enkel en alleen wordt aangetrokken tijdens het wisselen van lenzen, stof zal er altijd en overal zijn, ook al wissel je nooit van lenzen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                    Bij zo'n DSLR (wanneer geen gebruik gemaakt wordt van liveview) zit er nog een gesloten gordijn voor de sensor en is de sensor niet aktief. Bij systeemcamera's en DSLR's met liveview aan zit de sensor wel bloot en kan die actief zijn. Maar ook dan zit er nog een filter voor de sensor met een anti-static coating.
                    Ik heb één camera met LV gehad en heb er één en daar is gewoon de sluiter dicht als ik de lens eraf draai en dan zit er ook nog een spiegel voor.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Laat even Canon Professionel Network experts aan het woord :

Reducing dust generation
                      Canon took a long, hard, look at dust and where it comes from. It discovered that the movements of the camera’s internal components created a significant proportion of it. To counteract this, Canon set about redesigning the interior of the camera and changing the materials used in the mirror box and shutter chamber to help to minimise any dust production. From the exterior, the most obvious change was the new body cap, made of a different material that was tougher and less likely to produce dust.

Repelling dust

Dust is composed of very small particles that are attracted statically to the low pass filter in front of the sensor by charge on the sensor. By minimising charge in the electrical circuits of the sensor when it’s not active, less dust is pulled onto the filter.

A couple of generations back, a feature was introduced which turned off the sensor when the lens was removed to help cut down on static charge while the lens mount is uncovered. However, this is not the whole story. Canon has also employed anti-static coatings on the low pass filter. The EOS 50D and EOS 5D Mark II cameras go even further by using a fluorine coating on the low pass filter to help to stop dust being able to stick. Any dust that does get stuck to the filter surface will throw a shadow onto the sensor and this is what the dust spots you see in images are. To help to avoid this, the low pass filter assembly in EOS cameras has also been moved further away from the sensor so that any shadows there are more blurred and less distinct.
                      De rest zelf lezen kan ook : http://cpn.canon-europe.com/content/...ning_system.do

Dus ja hoor, stof wordt aangetrokken door de sensor en dat landt dan OOK op buitenste element dat toch dicht genoeg bij de sensor zit om problemen te geven.

Prevention is better than cure

You cannot stop dust getting into your digital camera, but you can reduce the risk a little using one or more of these simple procedures.

Switch the camera off before changing the lens. This reduces the static charge on the sensor and stops it attracting dust.
                      Zelf verder lezen en bekijk ook de foto's : http://cpn.canon-europe.com/content/...or_cleaning.do
                      Last edited by Empe; 2 mei 2015, 19:23.

Comment

Als ervoor de sensoor metaal zit(sluiter) hoe kan de statische lading dan hierdoor komen? Iedereen, ook Canon, mag natuurlijj schrijven wat ze willen, maar dat maakt het nog geen waarheid.

Ook allerlei 'waarheden' over de behandeling van kaartjes zijn fameus.....
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

't is wel stof dat wordt aangetrokken, klein genoeg om overal tussen, doorheen of rondom te komen, zowel van buitenaf (bij afnemen lenzen) als van binnenuit (bv. veroorzaakt door de sluiter en andere bewegende delen en zelfs van smeersels om die bewegende delen in goede conditie te laten werken) en dat hoeft helemaal niet in een rechtlijnige beweging te gebeuren.

Camera off zetten is enkel een manier om gewoon wat extra voorzichtig te zijn bij het wisselen van lenzen ivm. aantrekken van stof. Niemand beweert dat er daardoor geen stof zal op de sensor komen want dat gebeurt toch, onvermijdelijk, tenzij misschien in een vacuum. Het is zoals autorijden, een beetje extra voorzichtigheid en oplettendheid is altijd meegenomen, ook al weten we met 100 % zekerheid dat er toch ongelukken zullen blijven gebeuren. Gaan we dan zeggen : er gebeuren toch met zekerheid ongelukken ... dus we moeten helemaal niet meer voorzichtig en oplettend rijden ???

Mijn links leggen enkel duidelijk uit dat er wel degelijk sprake is van statische lading door toedoen van het gebruik van de sensor.

Comment

Als het een mythe is, waarom zit er dan zo'n anti-static coating op het low pass filter ??? Om het duurder te maken of om aantrekking van stof door statische lading te beperken ? Die coating zit erop omdat stof/vuil zo dicht bij de sensor zichtbaar kan worden op foto's, dit in tegenstelling tot hetzelfde stof/vuil dat op de lens zelf, op de spiegel of dergelijks zit.
                            Misverstand hoor. Ik zeg niet dat die statische electriciteit een mythe is. Het topic gaat over stof bij wisselen van lenzen. Ik zeg dat het een mythe is dat die statische electriciteit van de sensor meer stof zal aantrekken bij het wisselen van een lens. Die coating is er net om minder stof (dat altijd zal aanwezig zijn in het camerahuis) aan te trekken. 'k Zeg ook niet dat stof een mythe is. Ik heb al genoeg sensoren gekuist.

Ik relativeer de invloed van die stat. elec. wel serieus wat het aantrekken van stof betreft (ook omdat de sensor zo gebouwd is om dit zo veel mogelijk tegen te gaan en er een coating is). Er is altijd stof in het camerahuis en mocht die stat. elec. zo geweldig zijn dan is iedere foto met klein diafragma vol stof deeltjes.

Indien ik zou beweerd hebben dat stat. elec. en/of stof een mythe is waarom zou ik dan de anti-static coating aanhalen en een uitzondering maken voor mirrorless en liveview? 'k Ben echt niet zo simpel om te denken dat die anti-static coating er is om het duurder te maken.............

Een sensor hoeft ook niet ' aan ' te staan, statische spanning wordt opgebouwd en een tijd lang behouden. Opbouwen van statische spanning heeft ook meerdere oorzaken, warmte bijvoorbeeld is er een van.
                            Klopt zeker. Ik heb het nog niet gemeten hoeveel satische electriciteit er blijft na het afzetten en hoe snel die weg ebt maar net omwille van het feit dat statische spanning niet meteen weg is, heeft het weinig nut om de camera af te zetten en dan meteen uw lens te wisselen. Wie zal bv een uur wachten alvorens de lens te wisselen?

Als we al een waterstraal uit de keukenkraan kunnen doen afbuigen (aantrekken) met een plastic liniaal die wat werd warm gewreven, dan zeker stof dat lichter dan lucht is met een warme sensor (en dat een sensor warm wordt weten we ook doordat het een van de oorzaken is van ruis).
                            Meer nog, is die statische spanning die ik nog niet gemeten heb uberhaupt voldoende om (extra meer) stof aan te trekken van buiten het camerahuis. Want daar gaat het om.

Stof dat op de sensor komt moet eerst in het camerahuis komen. Bij het wisselen van een lens heb je altijd kans dat er stof in het camerahuis komt (en ook kans dat er stof uitvalt). Zij die geloven in de mythe beweren eigenlijk dat de stat. elec. zo sterk is dat er meer stof van buiten het camerahuis aangetrokken wordt dan wanneer er geen stat. elec. zou zijn. Dat geloof ik niet. Zeker niet bij een DSLR waar die stat. electr. eerst door het sluitergordijn moet nadat de filter en anti-static coating al een barrière vormden. Indien het zo zou zijn dan zou de sensor bijna een stofzuiger zijn en zou zeker al het stof in het camerahuis zelf er meteen op plakken en dat is niet zo...

PS: stof is niet lichter dan lucht . Vroeg of laat valt het, net zoals een zweefvliegtuig.
                            PS2: water / geladen lineaal vergelijken met stof / geladen sensor vind ik niet OK (verschillende materialen, verschillende ladingen) maar heb je er al eens over nagedacht waarom in sommige gevallen de waterstraal wordt aangetrokken en in andere gevallen wordt afgestoten?

Wat wel een mythe is, is dat stof op (of voor) een sensor vooral of enkel en alleen wordt aangetrokken tijdens het wisselen van lenzen, stof zal er altijd en overal zijn, ook al wissel je nooit van lenzen.
                            Daar ging het inderdaad over. Ik heb vaak meer last van stof als er lange tijd een zoom die lucht in- en uit de lens (en dus ook het camerahuis) blaast, gebruikt wordt en niet bij wisselen van lenzen.

Comment

Welles,nietes,welles etc...
                              Heb even nagekeken en noch in de handleiding van mijn Canon 1D en Canon 5D wordt er gesproken om de camera uit te zetten.Je moet wel ervoor zorgen dat er geen stof uit de vatting invalt,je moogt er niet in niezen en spuwen etc.Bij deze oudere toestellen wordt waarschijnlijk de stroom uitgeschakeld.(Cfr hierboven)
                              Mij hebben ze altijd gezegd dat je en stroomcircuit moet uitschakelen wanneer je actie onderneemt.(lenzen wisselen,kaartjes vervangen,HD verwijderen etc.)Waarom???
                              In mijn ex-vakgebied bestaat er een handeling,waarvan men zegt dit moog je niet doen,dat moet je doen.Heeft mij altijd geboeid.Na opzoeken ben ik tot in 1870 geraakt waar dit fenomeen beschreven wordt.Sindsdien is dit blijkbaar altijd mondeling etc. doorgegeven van generatie op generatie,wordt zo aangeleerd.Evidence Based ???? Waarde nul.
                              Ik schakel altijd mijn toestel uit bij lenzen wissel,toch heb ik stof op tijd en stond.Maar als je dit niet nodig vindt,en je bent er gelukkig mee,en je ondervindt geen schade,waarom niet.
                              Toch geloof ik in die statische ladingen,maar dat is misschien ook zo'n indianenverhaal???

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
                                Ben niet over één nacht ijs gegaan voor ik dit schreef ... dit is dan de uitzondering op de regel ... nog uitzonderingen gevonden ?
                                D810: "Vergeet niet de camera uit te zetten bij het verwijderen of verwisselen van objectieven. "
                                Geen verdere toelichting waarom.

Comment

Working...
                                X