Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Focus problemen sigma 35 art

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Focus problemen sigma 35 art

Ik heb me recent een sigma 35mm art aangeschaft.

Nu na wat uitgebreid testen merk ik dat er problemen zijn met de focus.
    De focus is heel inconsistent.

Ik heb tabelletjes uitgeprint om wat aanpassingen te doen (via D7100 menu), maar het helpt niet.
    Stel ik alles af om op f1.4 op een afstand van bvb 1m alles juist te hebben, dan zit ik er op 2m weer compleet naast.

Ik kan enkel correct scherpstellen als ik liveview gebruik, maar dat kan dus de bedoeling niet zijn.

Ik sta op het punt om terug naar de winkel te stappen. Kan ik eisen dat ze deze lens terugnemen?
    Groetjes,
    Dominic

Re: Focus problemen sigma 35 art

Correctie met sigma usb-dock doen of iemand zoeken die eentje heeft. Heb dat voor mijn exemplaar (voor Canon) ook moeten doen en is daarna super. Prijs valt wel mee en je kan er ook firmwareupdates mee doen
    Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

Comment

Als je die pas gekocht hebt, dan zou je die ook terug kunnen brengen (of sturen), je hebt betaald voor een goede lens, dan moeten ze die ook zo leveren.
      Blijkbaar is er bij Sigma nog niet zoveel veranderd aan de kwaliteitscontrole, of redeneren ze dat iedereen maar zo'n usb-dock moet kopen om de autofocus zelf af te regelen (in dat geval zouden ze die er meteen bij moeten leveren).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Als je die pas gekocht hebt, dan zou je die ook terug kunnen brengen (of sturen), je hebt betaald voor een goede lens, dan moeten ze die ook zo leveren.
        Blijkbaar is er bij Sigma nog niet zoveel veranderd aan de kwaliteitscontrole, of redeneren ze dat iedereen maar zo'n usb-dock moet kopen om de autofocus zelf af te regelen (in dat geval zouden ze die er meteen bij moeten leveren).
        Blijkbaar is alles anders dan het eigen merk niet goed. Je valt wel in herhaling. Elke keer als er iets over de sigma usb dock gezegd wordt moet er ene met deze reactie komen. Draai het eens om. Wil je met de merk eigen lenzen een firmware update kan je er naar fluiten of binnen brengen. En ze zullen je niet verwittigen hoor als ze stiekem nieuwe firmware op lenzen zetten voor een of andere bug.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TBiRD Bekijk bericht
          Blijkbaar is alles anders dan het eigen merk niet goed. Je valt wel in herhaling. Elke keer als er iets over de sigma usb dock gezegd wordt moet er ene met deze reactie komen. Draai het eens om. Wil je met de merk eigen lenzen een firmware update kan je er naar fluiten of binnen brengen. En ze zullen je niet verwittigen hoor als ze stiekem nieuwe firmware op lenzen zetten voor een of andere bug.
          Voor Canonlenzen heb ik nog nooit een firmware update nodig gehad, maar ik heb ooit wel een Sigma gehad die problemen gaf op een nieuwere camera.
          Normaalgezien zou elke Canon EF lens die er ooit gemaakt is nog moeten werken op elke nieuwe Canon camera, als je een ander merk lens koopt, dan moet je geluk hebben dat die nog wil werken op je volgende camera.

Hier worden geregeld topics geopend over Sigma lenzen die niet correct focussen, dat gebeurt ook wel eens met andere merken, maar Sigma heeft daar toch veruit de meeste problemen mee.
          Ik heb zelf nog één Sigma (180mm f2,8 Macro OS), en die focust wel perfect (anders had ik die ook terug naar de winkel gebracht, va een lens in die prijsklasse verwacht ik dat die perfect werkt als ze uit de verpakking komt).

Als je iets koopt dat niet in orde is, dan is het toch de beste oplossing om er zo snel mogelijk terug mee naar de winkel te gaan?

Als je dat beter vindt dan kan ook schrijven:
          "Spijtig, maar je hebt gewoon pech dat je je spaargeld hebt uitgegeven aan een lens die niet werkt zoals het hoort, maar je kan het misschien wel oplossen door nog meer geld uit te geven aan een usb-dock..."

Er is zelfs geen garantie dat het probleem ook werkelijk opgelost geraakt met zo'n usb-dock (er kan ook een andere fout inzitten), dan heb je nog meer geld uitgegeven en moet je de lens toch nog terug binnen brengen.
          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TBiRD Bekijk bericht
            Ik heb dezelfde problemen bij 2 verschillende copy's van de 35 art gehad. Ook heb ik van een ander persoon dezelfde 35mm art al kunnen testen. Alle drie hadden ze ditzelfde probleem en ik had het usb dock, niet goed te krijgen! Ben ik nu een van de weinige die dat ziet?? Blijkbaar zijn er velen wel tevreden met dit objectief. Ik geloof er alvast niet meer is. Voor mij nooit meer sigma, bijna altijd focus problemen.

Comment

Ik denk niet dat het usb dock hier verbetering in gaat brengen.
              Ik moet de AF al finetunen tot +18 om de focus goed te krijgen bij afstanden van ongeveer een meter of twee.
              Alles daarachter is front-of backfocus. Niet een beetje uit focus, maar serieuse afstanden dat ik echt moet beginnen zoeken waar de focus nu gepakt heeft.
              Als ik 10 keer identiek dezelfde foto maak heb ik er misschien 1 of 2 goede.

En ik heb eigenlijk ook geen zin om die usb dock te kopen.
              Ik heb genoeg betaald, dan wil ik ook dat het in orde is.

Ik zal vrijdag eens terug naar de winkel gaan, en zien wat ze daar zeggen.
              Groetjes,
              Dominic

Comment

Ik zal ook nog maar eens in herhaling vallen en bart bijtreden.
                Het is een trieste zaak dat Sigma niet naar de consument wil luisteren.

Zelf ook veel problemen gehad met Sigma lenzen op Canon bodys. En service van Sigma = NUL,NUL (voor hun kop nie, zelfs niet tegen betaling!!)

Canon komt ook wel eens met een update voor de bodys en die zijn gratis van het net te halen, procedure volgen en tis fixed, lenzen van Canon heb ik nog nooit moeten updaten.

Hier is Sigma = no no no no no no .... ik ben het spuigzat.

Ander merken wil ik gerust een kans geven maar betaal met plezier wat bij voor een canon lens waar ik zeker van ben dat ze werkt als ik ze nodig heb.

Nu, in jouw geval....

Is de aankoop van pakweg een paar dagen geleden dan is omruil meestal wel mogelijk als je het vriendelijk aanpakt. (afhandeling volgens DOA)
                Maar na pakweg 1 week na aankoop gaat em sowieso in herstelling.
                Geld terug zien is wettelijk zo geregeld dat ze dat niet moeten doen jammer genoeg tenzij je gebreken kan bewijzen (begin maar eens zun)

Een uitzondering hierop is de aankoop via internet waar je (ik denk) tot 14 dagen hebt om je te bedenken en het geld kan terug vragen.....
                MAAR... het zal dan wel in de GESLOTEN en verzegelde verpakking moeten terug bezorgd worden, of ze stoppen hem terug in repair.

Spijtige zaak, ik hoop voor jou dat het goed komt.

Comment

Als je niet zeker bent terug doen. Zo iets gaat na een tijdje psychlogisch werken. Wel rekening houden met de beperkte scherptediepte. Is aanpassen. Op crop iets minder maar zeker op ff. Vermoed dat je wel wat ervaring met lichtsterke lenzen hebt anders kon het wel eens aan jezelf liggen. Maar nog eens ga terug en wissel om want anders speelt het in je hoofd.

Comment

Ik ben nog niet terug naar de winkel geweest.
                    Wel heb ik de afgelopen dagen verder zitten prullen aan de afstelling van de lens en ik denk dat ik tot een bevredigend resultaat gekomen ben.
                    Ik heb gebruik gemaakt van de standaard AF afstelling van de lens in combinatie met de fijnafstelling.
                    Nu zit ik aan +3 standaard en +14 fijn en lijkt alles goed te zitten. Ik ga de volgende dagen nog uitvoerig testen 'in the field'.
                    Nu moet ik er wel telkens aan denken om die standaard afstelling uit te zetten bij het wisselen van lenzen.
                    Groetjes,
                    Dominic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
                      Nu zit ik aan +3 standaard en +14 fijn en lijkt alles goed te zitten. Ik ga de volgende dagen nog uitvoerig testen 'in the field'.
                      Nu moet ik er wel telkens aan denken om die standaard afstelling uit te zetten bij het wisselen van lenzen.
                      Bij de meeste camerabody's kan je aangeven dat de correctie specifiek voor een bepaald objectief geldt en dan kan je probleemloos een ander objectief gebruiken zonder de "verkeerde" afstelling toe te passen.

Comment

Alhoewel ik zelf tot volle tevredenheid een heel setje Sigma lenzen heb (niet de art serie), ben je helaas niet de enige met focus problemen bij deze lens. Er is zelfs een apart Flickr site voor. Ben wel blij dat je er toch uit gekomen bent, want gebruikers zijn over het algemeen laaiend enthousiast over deze lens.
                        "Het maakt niet zozeer uit WAT je fotografeert, maar meer HOE je iets in beeld brengt."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
                          Bij de meeste camerabody's kan je aangeven dat de correctie specifiek voor een bepaald objectief geldt en dan kan je probleemloos een ander objectief gebruiken zonder de "verkeerde" afstelling toe te passen.
                          De fijnafstellingswaarden kunnen door de body inderdaad onthouden worden tot 12 verschillende lenzen, maar de standaard aanpassingswaarde gaat mee met elke lens.
                          Dus staat hij nu standaard bij alle lenzen op +3, die moet ik dan telkens uitzetten wanneer ik een andere lens gebruik.
                          Groetjes,
                          Dominic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
                            De fijnafstellingswaarden kunnen door de body inderdaad onthouden worden tot 12 verschillende lenzen, maar de standaard aanpassingswaarde gaat mee met elke lens.
                            Dus staat hij nu standaard bij alle lenzen op +3, die moet ik dan telkens uitzetten wanneer ik een andere lens gebruik.
                            De standaard afwijking gebruik je alleen maar als elke lens ongeveer dezelfde afwijking heeft op die camerabody, als niet elke lens dezelfde afwijking heeft, dan laat je die op "0" staan, en maak je voor elke lens apart de juiste correctie.
                            Als je dat zo doet, dan moet je niets veranderen terwijl je lenzen wisselt, dat is toch de bedoeling dat je lenzen wisselt en dat je dan meteen verder kan werken zonder eerst aanpassingen te moeten doen in de cameramenu's.
                            Als je met die instellingen niet ver genoeg kan corrigeren, dan moet je de lens laten nazien (zeker als het een nieuwe is).
                            Een kleine correctie is aanvaardbaar, als je meer dan +10 of -10 moet corrigeren bij een nieuwe lens, dan zou ik ze zeker terug binnen brengen.
                            BD0338BE

Comment

De lens is vandaag binnengebracht.

Ik ben er in het weekend mee op stap gegaan en zo goed als alle foto's waren voor de vuilbak. Plus ik zat me de hele tijd te frustreren.
                              Ben benieuwd wat ervan zal komen.
                              Groetjes,
                              Dominic

Comment

Working...
                              X