Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Spoed: aankoop lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Spoed: aankoop lens

Hallo,

Ik ben een gevorderde amateur-fotograaf die met de dag enthousiaster wordt in fotografie. Ik heb een Canon 550D met een Sigma Lens 18-250 MM. Momenteel ben ik op reis en de lens is stuk. Waarschijnlijk een kabel gebroken in de lens (error 1). Niet in een paar dagen te repareren in Kuala Lumpur. Daardoor ben ik genoodzaakt een nieuwe lens te kopen. De 18-250 MM bevalt me prima, maar ben niet altijd tevreden over de scherpte en kleur.

Ik ben gek op landschaps-, stad-, macro-, mensen- en actiefotografie. Een allrounder dus.

Ik heb hulp nodig bij de aankoop van een nieuwe lens. Een klasse beter dan de 18-250 mm. Ik zit te denken aan een 18-135 mm. Ik ben op zoek naar een lens met meer scherpte. Een combinatie die snel te gebruiken is voor spontane fotografie.

p.s. ik ga volgende maand naar Kenia.

Iemand een tip?

--
    Kevin

Re: Spoed: aankoop lens

hoe minder zoombereik, hoe beter wordt meestal gezegd.

BlackBandit is een fan voor allround gebruik van die 18-135 lens om op vakantie mee te gaan.
    Persoonlijk ken ik ze zelf niet maar dat ze wat beter zal zijn in beeldkwaliteit als de sigma 18-250 lijkt me vrij logisch.
    Afhankelijk van wat je in kenia wilt fotograferen, zal de 135mm mss wat kort zijn maar daar kan je dan aansluitend een telelens voor kopen tot 300-400 bvb als je wildlife wilt fotograferen
    Website: http://www.svisimaging.be

Comment

De 18-135 STM is een stap vooruit, de scherpte van bijna alle STM lenzen is opmerkelijk verbeterd tegenover de vorige versies.

Let dus wel op dat je de STM versie koopt en niet de oudere 18-135.

Comment

Verschil in kleuren heb ik met digitale camera's eigenlijk nog nooit gezien, dan moet de kleur van de lenselementen al flink afwijken om dat op de foto te zien.
        Dat zal je dus niet gemakkelijk kunnen verbeteren door een andere lens te kopen, als de kleuren niet altijd correct zijn, dan ligt dat vooral aan de automatische witbalans die in bepaalde omstandigheden niet correct corrigeert (of dat je zelf een verkeerde witbalans hebt ingesteld).

De EF-S 18-135 IS STM is inderdaad erg goed, de beeldkwaliteit is goed, de autofocus werkt snel en zo goed als geluidloos.
        Als 135mm te kort is, dan kan je die eventueel nog aanvullen met een EF-S 55-250 IS STM (die heb ik zelf nog niet gebruikt, maar volgens de reviews is die ook verbeterd ten opzichte van de vorige versie).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Dank allemaal.

Ik heb mijn huiswerk gisteravond gedaan en stuitte nog op een aantal andere lenzen.

- Canon EF 70-300/4.0-5.6 IS USM
          - Tamron 18-270/3.5-6.3 Di II VC PZD Canon
          - Canon EF-S 17-85/4.0-5.6 IS

Iemand ervaring met deze lenzen? Of soortgelijke.

Comment

Je kan ook kijken dan voor de 15-85 van canon.
            Deze is wat breder wat een voordeel kan zijn en ook gelezen dat deze beter zou presteren
            Website: http://www.svisimaging.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kroossien Bekijk bericht
              Dank allemaal.

Ik heb mijn huiswerk gisteravond gedaan en stuitte nog op een aantal andere lenzen.

De 70-300 is goed.

De Tamron 18-270 heeft een enorm zoombereik, maar tot nu toe is geen enkele fabrikant er in geslaagd om die dan ook optisch goed te krijgen over het hele zoombereik.
              Meestal is zo'n superzoomlens rond een bepaalde brandpuntsafstand nog wel aanvaardbaar, maar voor de rest is die gewoonlijk alleen helemaal in het midden een beetje scherp.

De EF-S 17-85 is optisch slechter dan de EF-S 18-135 IS STM, een paar jaar na de 17-85 is er nog de 15-85 bij gekomen, en die is wel heel goed (maar ook een heel stuk duurder dan de 17-85).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Ik heb de eerste versie van de Tamron 18-270

Voor op reis is het de ideale lens.
                Een beetje geknepen en met voldoende licht maakt die goede scherpe foto's.
                Voor portret of studio werk is ze echter niet geschikt.

Volgens tests in de boekjes is de laatste versie van de Tamron 18-270 zeker het overwegen waard.

Mvg
                nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

Comment

De 18-270 heb ikzelf 2 weken geleden gekocht, maar heb ik na enkele dag terug gebracht naar de winkel. Ik vond de kwaliteit echt teleurstellend!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kroossien Bekijk bericht
                    Dank allemaal.

Canon 70-300 (de gewone, niet de L versie) is ok, maar ook weer niet helemaal en verouderd. De voorste lens draait mee rond, geen manual focus override, niet parfocal, lens groeit bij focussen, ...

Wil je zo'n 70-300, ga dan absoluut voor de Tamron SP AF 70-300 F/4-5.6 Di VC USD en laat de Canon liggen. Full time manual overide, interne focussing, parfocal, voorste element draait niet bij uitzoomen, ook voor full frame geschikt, ... en goedkoper en stevig gebouwd ook.

Tamron 18-270 ... ok als all-round vakantie lens maar is geen verbetering qua scherpte, zou ik afraden.

Canon ef-s 17-85 is ook al zo'n lens die je beter links laat liggen, genoeg alternatieven die beter zijn.

Ga je voor meerdere lenzen ipv. 1 superzoom ga dan voor het canon setje : 18-55 en 55-250 STM., heel goede kwaliteit (van foto's) en lichtgewicht.

Comment

Ik heb ondertussen de Tamron SP AF 70-300 F/4-5.6 Di VC USD in plaats van de 18-270 en ik ben enorm tevreden!

Comment

proficiat met je keuze, de tamron is inderdaad prijs/kwaliteit een klasse hoger dan de canon variant.
                        Staat ook op mijn lijstje.
                        Nikon D7100 / 16-80mm f2.8-4 / 35mm f1.8 / Tamron SP 70-300mm VC / Sigma 50mm 1.4 EX
                        Canon G7X Mark II

Comment

Working...
                        X