Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een teleconverter kopen, maar welke? (nikon)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Een teleconverter kopen, maar welke? (nikon)

Hallo,

ik begin na te denken om een teleconverter aan te kopen om wat meer details van vogeltjes vast te kunnen leggen.

het zou dienen voor een d7100 icm 70 200 f4.

De 200mm gebruik ik vooral voor mijn hond te fotograferen buiten, maar voor kleine vogeltjes ga ik mm's toch moeten opschroeven en het liefste van al met een factor 2x.

zijn er mensen die dezelfde combinatie van camera/lens hebben en toevallig ook een soort van TC ? (kenko, sigma, tamron of van nikon zelf?) en hun ervaringen kunnen delen?

ik heb het niet voor statieven dus alles zou handheld moeten gebeuren. (nikon d7100 + 400mm @ f8 -> problemen met iso ?)

alvast bedankt, ik heb reeds gezocht op het forum, maar de meeste hebben een FX sensor, ik zou toch eens de ervaringen willen van de d7100 + crop factor.
    Nikon Powah

Re: Een teleconverter kopen, maar welke? (nikon)

Vermeld even duidelijk van welk merk het objectief is!!

De sigma valt denk ik al af, want die gaan vaak niet te saam met ander merk objectief.

ik heb het niet voor statieven dus alles zou handheld moeten gebeuren, wel dan zal ik er überhaupt al niet aan denken een tele-conv te gebruiken... als je het dan toch wil houdt het op een 1.4

nikon d7100 + 400mm @ f8 -> problemen met iso, niet de iso maar de AF zal je parten gaan spelen.

---
    Ah, ik zie net dat je een nikon 70-200 hebt, dan zal je een vergelijk kunnen gaan trekken tussen het kenko en de nikon TC's
    Last edited by in2lapland; 14 april 2015, 21:01.

Comment

Ik had de Nikon TC-14EII, TC-17EII en TC-E20EIII voor extra telebereik op D300s en heb nu enkel nog de TC-17EII.

Optisch gezien is de TC-14EII natuurlijk de beste maar de 1.4x vergroting laat je toch snel verlangen naar meer.
      De TC-17EII ligt niet ver onder met een zeer uniforme scherpte over het hele beeldvlak zelfs op f/6.7 maar deze gaat iets sneller hunten bij minder licht.
      De TC-20EIII moet altijd een stopje dicht voor een optimaal resultaat. Deze TC komt het best tot zijn recht op de 300mm en 400mm f/2.8 supertele's. Op een F/4 zoom moet je dus naar f/11 wat in de praktijk moeilijk werkbaar wordt en dan zeker icm de 24MP sensor van de D7100.
      Last edited by frank207be; 14 april 2015, 22:36. Reden: D300s yoegevoegd

Comment

Hoi,

vaak wordt er geschreven dat 2x extenders, teveel scherpte wegnemen.
        1.7x extenders weet ik niet, 'kheb niet zoveel ervaring...
        Ik heb bij mijn Nikon spul een Kenko 1.4x teleplus Pro 300 DGX gekocht.
        Hoofdzakelijk voor op mijn 70-200 f4 vr lens, maar deze past en werkt warempel ook op mijn standaardlens, de 24-120 f4 vr.
        Kwaliteitsverlies minimaal, prijsverschil met Nikon... enorm...
        70-200 voorbeelden:

200 mm zonder extender.

200 + 1.4 extender = 280 mm
        Beide in FX mode, op statief genomen.
        Met deze extender wordt m'n 70-200 f4 lens een 98-280 f5.6 lens.
        Scherpte zeer goed tot goed, AF nog zeer accuraat en snel.
        Nikon extenders passen niet op alle zoomlenzen, pas daar mee op.
        Nikon extenders passen b.v niet op mijn 24-120, je draait dan het achterste glas van de lens tegen het voorste glas van de extender.
        Je draait gemakkelijk met redelijk kracht en beschadigt de boel.

Adrie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
          Hoi,

...

Adrie
          dank voor je bijdrage, ik denk dat een 1.7x factor het best zou zijn in mijn geval, dan kan ik met de cropfunctie de 2x factor benaderen.

iemand ervaringen met de kenko 1.7 en de nikon tc17 ? welke versie neem je het best?
          Nikon Powah

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door eQonnn Bekijk bericht
            dank voor je bijdrage, ik denk dat een 1.7x factor het best zou zijn in mijn geval, dan kan ik met de cropfunctie de 2x factor benaderen.

iemand ervaringen met de kenko 1.7 en de nikon tc17 ? welke versie neem je het best?
            Volgens mij de Nikon TC-17EII tweedehands. Dan verlies je niks bij een wederverkoop indien je toch niet tevreden zou zijn. Er staat er trouwens nog eentje te koop hier op het forum.

Comment

Opletten met de Nikon TC-17EII: als ik op de nikon-site kijk zou die niet compatibel zijn met je 70-200 f4. Ik keek op http://www.nikonusa.com/en/Nikon-Pro...TC-17E-II.html.
              Het probleem met veel zoomlenzen is dat in een bepaalde stand de lensgroep dichtst bij je fototoestel verder naar voor komt dan je lensvatting. Die schuift dus een beetje in je fototoestel. Als je een teleconvertor gebruikt dan kan die dat niet en zou dus stoten tegen de vorenste lens van je teleconvertor.
              Meestal gaan enkel de meest lichtsterke lenzen samen met een teleconvertor. Ik heb het hier nu over een Nikon-teleconvertor. Ik weet niet hoe andere merken gebouwd zijn.
              Goed uitkijken dus!
              Mocht mijn info niet kloppen, laat dan eens weten waar er wel een juiste lijst staat over het compatibel zijn van de Nikon-teleconvertor.

Groeten,

Riho.
              Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
              Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

Comment

Hoi,

Volgens de folder van Nikon (PDF bestand) moet het wel passen met een 70-200 f4 en werken met de nieuwere body's.

Brochure Nikkor lenses, het is wel in het Engels.
                Maar ik zou toch wel kritisch gaan kijken of je kwaliteitsverlies hebt en of je lichtsterkte voldoende blijft.

Adrie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
                  Hoi,

vaak wordt er geschreven dat 2x extenders, teveel scherpte wegnemen.
                  1.7x extenders weet ik niet, 'kheb niet zoveel ervaring...
                  Ik heb bij mijn Nikon spul een Kenko 1.4x teleplus Pro 300 DGX gekocht.
                  Hoofdzakelijk voor op mijn 70-200 f4 vr lens, maar deze past en werkt warempel ook op mijn standaardlens, de 24-120 f4 vr.
                  Kwaliteitsverlies minimaal, prijsverschil met Nikon... enorm...
                  70-200 voorbeelden:

200 mm zonder extender.

200 + 1.4 extender = 280 mm
                  Beide in FX mode, op statief genomen.
                  Met deze extender wordt m'n 70-200 f4 lens een 98-280 f5.6 lens.
                  Scherpte zeer goed tot goed, AF nog zeer accuraat en snel.
                  Nikon extenders passen niet op alle zoomlenzen, pas daar mee op.
                  Nikon extenders passen b.v niet op mijn 24-120, je draait dan het achterste glas van de lens tegen het voorste glas van de extender.
                  Je draait gemakkelijk met redelijk kracht en beschadigt de boel.

Adrie
                  Ik heb ook een kenko pro 1.4 tc gekocht, maar meteen teruggestuurd, omdat hij ervoor zorgde dat de vr van mijn 70-200 f4 veel meer geluid ging maken. Nogal eng. Op mijn 105mm micro had ik overigens nergens last van. Als ik het geld heb komt er nog een keer een echte nikon tc.
                  Last edited by Sj44k13; 18 april 2015, 10:07.

Comment

Working...
                  X