Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CANON Ef 24-105 f4 L IS USM op crop camera ???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• CANON Ef 24-105 f4 L IS USM op crop camera ???

Hello,

Ik ben in het bezit van een Canon 700d met objectief Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 USM IS.
    Ben aan het overwegen om ter vervanging van de 15-85 volgende lenzen aan te schaffen:
    - Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM
    - Canon Ef 24-105 f4 L IS USM

Is dit een goede overweging om het huidig objectief te vervangen of zal dit niet veel verschil maken in beeldkwaliteit?
    Is een L-objectief tevens goed bruikbaar op een crop-camera?
    Toestel wordt hoofdzakelijk thuis en als walk around gebruikt.

Hartelijk dank voor eventuele reacties.

Groeten
    Patrick

Re: CANON Ef 24-105 f4 L IS USM op crop camera ???

Beide lenzen zijn zeker en vast goede lenzen.
    de 17-55 kan je volgens velen ook catalogeren als een L-lens maar is het officieel niet.

2.8 laat meer licht binnen dan F4 wat voor binnen een voordeel kan zijn.
    Als walk-around lijkt de 24-105 mij persoonlijk interessanter.

Ik denk dat je best eerst eens gaat kijken / analyseren in je foto's of je veel foto's maakt onder de 24mm en/of boven de 55.
    Op basis daarvan kan je dan het beste een beslissing nemen volgens mij.

Of de beeldkwaliteit gaat beter zijn, kan ik je geen antwoord op geven.
    Qua lichtinval zal je in de meeste brandpuntafstanden er op vooruit gaan waardoor je kortere sluiters of lagere iso's kan toepassen.
    Website: http://www.svisimaging.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door patrickb Bekijk bericht
      Is dit een goede overweging om het huidig objectief te vervangen of zal dit niet veel verschil maken in beeldkwaliteit?
      Is een L-objectief tevens goed bruikbaar op een crop-camera?
      Ten eerste, een L-objectief gaat zowel op crop alsook op fullframe, dus zeker bruikbaar. De L gaat meer over bouw en optische kwaliteit en niet over EF of EF-S.
      Goed bruikbaar ? Persoonlijk denk ik dat als wandellens je 15-85 de betere keuze is, optisch zeer goed, start mooi op 15 mm en heeft toch nog wat zoom.
      Voor thuis is misschien de 17-55 beter wegens lichtsterker.

Ik heb indertijd mijn 24-105 op crop (toen een 40D) verkocht omdat ik teveel zat te wisselen met mijn 17-40 om groothoek te hebben.... en een 7D met de 15-85 gekocht.
      Veel hangt inderdaad af van welk bereik je prefereert om te fotograferen.

Ivm de beeldkwaliteit, de 15-85 tov de 24-105 denk ik dat er relatief weinig verschil is, de 15-85 is echt wel een goede lens.
      Vergelijken tov de 17-55 kan ik niet, want die heb ik nooit gebruikt.

Een andere denkpiste is misschien om er een 70-200 bij te kopen (de 70-200L4 IS is een enorm goede lens), dit even off-topic

Groeten,
      Rudi
      Fuji X - Less became more

Comment

Heb in het begin ook een 15-85 gehad, maar heb nu de 17-55 2.8 en de 70-200 L f4 is. Het verschil in beeld tussen de 17-55 en de 15-85 vindt ik persoonlijk toch redelijk groot. ik heb er de 70D bij als toestel. De70-200 is een ook een zeer goede lens maar moet iets meer licht hebben.

Comment

Als Nikon gebruiker heb ik een 24-120 en 17-55 en 80(70)-200 gehad en de 24-120 heb ik weggedaan wegens geen gebruik.
          De combinatie 17-55 + 80(70)-200 is een ideale combinatie en die 15(of 25)mm mist geen mens en een 10-20 complementeert een set en goed gekozen, heb je dan ook één filtermaat.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Rudi,
            Ik geloof dat deze denkpiste voor mij niet van toepassing is daar ik met een crop-camera werk en dan is de kleinste brandpuntsafstand voor een 70-200 lens toch 112 mm hé ... een gemis van 27 mm met de 15-85 lens.
            Of heb ik het ergens mis??

Groetjes
            Patrick

Comment

Het verschil tussen 55 en 80 en 70mm blijft 25 of 15mm op welke camera je de lens ook zet en dit gaatje mis je nooit. Probeer het verschil maar eens uit op je 15-85. Het is net krap of net iets te wijd.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Als Nikon gebruiker heb ik een 24-120 en 17-55 en 80(70)-200 gehad en de 24-120 heb ik weggedaan wegens geen gebruik.
                De combinatie 17-55 + 80(70)-200 is een ideale combinatie en die 15(of 25)mm mist geen mens en een 10-20 complementeert een set en goed gekozen, heb je dan ook één filtermaat.
                Beste,
                Volgens mij kan deze combinatie niet ideaal zijn, van 17-55 naar 70-200L-lens scheelt hem volgens mij op mijn "crop-camera" wel een grote hap hé ... of mis ik ergens wat...?

Comment

De 17-55 2.8 is een super walk around lens op crop, de 24-105 is dat ook op FF, dus volgens de body die je hebt koop je de een of de andere, zelden alle twee.
                  Op de 5D MKII combineerde ik de 24-105 met de 17-40 om breed te gaan, en dat ging heel goed.
                  Als je op crop wil blijven is 17-55 en de 70-200 dan ook een uitstekende keuze, die 15 mm overbrug je met twee stappen.
                  ...leeg...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door patrickb Bekijk bericht
                    ... of mis ik ergens wat...?
                    Je mist 15mm niet meer of minder.
                    Je zou je 15-85 eens op 55 en 70 kunnen zetten en dan zie je dat het verschil nihil is

Comment

Working...
                    X