Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpste diafragma op een lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherpste diafragma op een lens

    Ik zou willen weten als er een site bestaat waar ik de beste diafragma-openingen kan zien waar de scherpte het beste is. Ik heb een Nikon D7100 met een 18-105mm, een 35mm en een 55-200mm. Nu zou ik graag willen weten vanaf welk diafragmagetal de scherpte bij die lezen begint af te nemen. Bedankt !
    www.wimbylphotography.com
    https://500px.com/wimbyl
    https://www.flickr.com/photos/wimbyl/

  • #2
    Re: Scherpste diafragma op een lens

    Z'n site bestaat niet gezien de volgende feiten:
    - elk body is uniek
    - elk objectief is uniek
    - elk fotograaf is uniek

    scherpte is een relatief begrip.

    Maar vertel eens met welk inzicht je deze vraag stelt, misschien dat er dan een wat gerichter antwoord gegeven kan worden.

    Comment


    • #3
      Re: Scherpste diafragma op een lens

      Beste in2lapland,
      Binnenkort vertrek ik naar Parijs en zou graag foto's nemen vanop de eifeltoren, montparnass tower, enz. Bij deze vroeg ik mij af wat het kleinste diafragma is dat ik beste gebruik voor maximum scherptediepte, F11? of toch naar F13 gaan?
      www.wimbylphotography.com
      https://500px.com/wimbyl
      https://www.flickr.com/photos/wimbyl/

      Comment


      • #4
        Re: Scherpste diafragma op een lens

        Er zij diverse afhankelijkheden, dus om nu al vast te leggen met welk diafragma je de foto kunt trekken is in mijn ogen al bij voorbaat een mislukking.

        Maar als je dan toch een inschatting wilt hebben kan je ook er voor kiezen van 8 t/m 14 af te schieten, er zal dan vast wel een beeld tussen zitten wat uw bekoort. Houd daarbij wel rekening met de andere parameters iso en sluitertijd.

        Comment


        • #5
          Re: Scherpste diafragma op een lens

          Gebruik bij zulke opnames de hyperfocale afstand dan heb je de grootste scherptediepte en besteed niet teveel aandacht aan de scherpte op de horizon, want die is toch niet optimaal door luchtveronreiniging, luchttrillingen, vocht in de lucht enz..
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Scherpste diafragma op een lens

            De vraag is niet zo gek gesteld hoor!
            Zelf ken ik geen website die per lens de "sweet spot" weergeeft maar die is er wel.

            Portrettentrekkers hebben graag kleine diafragmawaarden voor zachte achtergronden, macroliefhebbers dan weer net het omgekeerde om zoveel mogelijk scherpte te vergaren.
            Landschapstrekkers hebben er idd baat bij om de beste diafragmastand te zoeken dat de lens te bieden heeft.

            Meestal is dat de waarde knal in het midden, zowat tussen 8 en 11

            Veel succes.

            Alain

            Comment


            • #7
              Re: Scherpste diafragma op een lens

              Ik heb denk ik in het boek "fotograferen met een Nikon D7000" door Dré de Man gelezen dat de kwaliteit afneemt van zodra de F waarde hoger dan 11 komt. Ik weet niet of dit kan overgenomen naar andere Nikon Camera's of lenzen, maar dat is toch waar ik me aan hou met mijn D7000.
              Mvg,
              Gregory
              www.gvg-photo.com

              Comment


              • #8
                Re: Scherpste diafragma op een lens

                Ik zou eens een kijkje nemen op photozone. Een lens wordt daar getest op verschillende brandpuntsafstanden (in geval van zoomlenzen) en op verschillende diafragma's en dan zie je meteen op welk diafragma een lens op z'n scherpst is (voorbeeldje: de Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6 G ED VR op een D7000: *klik*). Maar voor landschappen gebruik je sowieso best F/8 of F/11 in geval van een APS-C sensor (kwestie van genoeg scherptediepte te hebben).
                550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                Comment


                • #9
                  Re: Scherpste diafragma op een lens

                  Neem ook eens een kijkje op slrgear.com. De scherpte van de lens wordt er weergegeven in een 3D diagram. Wat je een duidelijk beeld geeft van de scherpte over het hele oppervlak van de lens.
                  Perfectie is niet van deze wereld. We kunnen het hooguit benaderen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Scherpste diafragma op een lens

                    Kleine diafragma's resulteren in diffractie: http://photography.tutsplus.com/arti...es--photo-9267
                    Om scherpte te combineren met voldoende scherptediepte lijken mij diafragma's van f8 en f11 ideaal.
                    Eenmaal voorbij f11-f13 treedt diffractie op, uiteraard afhankelijk van de gebruikte camera-lens combinatie.
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Scherpste diafragma op een lens

                      Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                      Kleine diafragma's resulteren in diffractie: http://photography.tutsplus.com/arti...es--photo-9267
                      Om scherpte te combineren met voldoende scherptediepte lijken mij diafragma's van f8 en f11 ideaal.
                      Eenmaal voorbij f11-f13 treedt diffractie op, uiteraard afhankelijk van de gebruikte camera-lens combinatie.
                      Tja, en een statief niet te vergeten...

                      YMMV
                      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Scherpste diafragma op een lens

                        Bij DXO vind je voor verschillende lenzen de diafragma waarde waarbij de lens het beste "presteert" (wat dat ook moge betekenen), maar misschien heb je er wel wat aan...
                        zie bv hier, je kunt er zowat alle lenzen selecteren...

                        mvg,
                        Luc
                        "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Scherpste diafragma op een lens

                          Sweetspots en beste presterende diafragma's zijn de waarde waar de lens het scherpst is.

                          TS vraag echter de kleinst mogelijke diafragma (om een zo groot mogelijke scherptediepte te bekomen) zonder last te krijgen van difractie.

                          Hier nog een link in het Nederlands http://pics.idemdito.org/fysica/diffractie.htm
                          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Scherpste diafragma op een lens

                            Houdt er ook rekening mee dat de hyperfocale afstanden anders is bij full frame en bij APS-C sensor.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

                            Comment


                            • #15
                              Re: Scherpste diafragma op een lens

                              Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                              Sweetspots en beste presterende diafragma's zijn de waarde waar de lens het scherpst is.

                              TS vraag echter de kleinst mogelijke diafragma (om een zo groot mogelijke scherptediepte te bekomen) zonder last te krijgen van difractie.

                              Hier nog een link in het Nederlands http://pics.idemdito.org/fysica/diffractie.htm
                              Heb link even gevolgd... als ik het goed begrijp staat daar dat een FF scherpere foto's kan afleveren dan een crop. ...tenware je op je cropcamera betere lenzen zou hebben. Dit zou dus ook willen zeggen dat de kwaliteit van de lens op een FF minder kritisch is dan op een crop!
                              Of heb ik het verkeerd begrepen ?
                              mvg,
                              Luc
                              "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

                              Comment

                              Working...
                              X