Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zoomlens voor DSLR A300

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • zoomlens voor DSLR A300

    Hallo iedereen,

    deze zomer vertrek ik op cruise naar de fjorden. Graag had ik mij een telelens aangeschaft voor op mijn Sony A300, maar zelf ken ik heel weinig van fotografie.
    Dus wie kan en wil mij helpen bij het zoeken naar een goede lens ( budget +/- 600 euro) om die prachtige natuur in Skandinavië en Lapland te fotograferen vanop de boot.
    Eventueel ook 2de hands, of raden jullie dit af?

    Alvast bedankt,
    deeste 148.

  • #2
    Re: zoomlens voor DSLR A300

    U schrijft niet wat u al heeft - een A300 dat kan met een 18-70 zijn (kitlens)?

    Heb behoorlijk wat 2dehands aangeschaft - als je weet waarnaar je moet uitkijken (zoek op de artikels binnen shoot, daar staat daar dacht ik iets over).

    Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di USD Sony (nieuw +/- 350€ ) - of de Sony 70-300G in 2de hands (500€) vallen binnen uw budget - of had u graag nog iets langer gehad? (vogels en dieren op grotere afstand vereist liefst 400mm of meer - maar dan gaat de prijs meteen stevig de hoogte in - en dan wordt een statief zinvol - omdat de geringste trilling voor onscherpte zal zorgen, tenzij u in volle licht met zeer korte sluitertijden kan werken).

    Ik veronderstel dat u ook steden zal bezoeken - hiervoor zal u eerder een breedhoek en en kortere lens nodig hebben. We wijzen daar toch graag even op.

    Er zijn nog langere lenzen, maar nieuw kosten die behoorlijk wat - mogelijks kan er zo een opduiken rond uw budget.

    Comment


    • #3
      Re: zoomlens voor DSLR A300

      Ik kan me voorstellen dat het misschien niet altijd handig is om van lenzen te wisselen in een koude omgeving. Is voor zo een geval de Sony 18 - 250 dan geen optie? Ok, gaat niet toch 300 mm, maar toch al serieus bereik. Bestaat ook in Sigma en Tamron versie bv. Een 18-270 bestaat ook bij Tamron geloof ik.
      Ik heb nog wel zo'n 18 - 250 op overschot, mocht iemand interesse hebben.

      Comment


      • #4
        Re: zoomlens voor DSLR A300

        In de Noorse fjorden is het 's zomers bepaald niet koud.....

        Comment


        • #5
          Re: zoomlens voor DSLR A300

          Ik heb het niet zo op die superzooms - desnoods kan hij dan beter de iets trage Sony 55-300 aanschaffen met een 17-50 van Tamron f2.8 erbij, en toch betere beelden maken, met meer behoud van opening. We mogen niet vergeten dat de camera denk ik nog beschikt over een 10mpix CCD-sensor, die degelijk is, maar beperkt is in hoge ISO. Als je met 18-250/18-270 wil fotograferen, dan zou ik minstens een monopod meenemen - of een beanbag voor op de reling - kan je nadien de meeuwen nog mee voederen ook.

          Comment


          • #6
            Re: zoomlens voor DSLR A300

            Die superzooms 18-250/16-300 ... zijn niet zo denderend op hun uiterste standen. De Sony 70-300g is de beste keus maar wil je niet zoveel uitgeven dan neem de Sony 55-300. Deze lens is optisch heel goed, alleen de AF is trager dan de 70-300g. Maar voor landschappen zal die lens zeker voldoen en heb je geen snelle AF nodig.
            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
            Mijn bird foto's en urbex foto's

            Comment


            • #7
              Re: zoomlens voor DSLR A300

              Ja inderdaad, sorry. Ik heb wel degelijk een 18-70 erop zitten, die toch wel kan volstaan in steden, of niet?
              Waar zou ik dan best zoeken voor 2de hands?

              Comment


              • #8
                Re: zoomlens voor DSLR A300

                Ik heb mss wel interesse, als de prijs meevalt natuurlijk.

                Comment


                • #9
                  Re: zoomlens voor DSLR A300

                  De tamron 17-50 f2.8 is de goedkoopste f2.8 en is meer dan behoorlijk - je zal wat moeten afgaan op wat op u afkomt uiteraard. Ik ben zelf ook met de kit begonnen, heb snel een 28-105RS gekocht en nadien de kit is zowat blijven liggen in de kast. Dat zegt denk ik veel, zo niet alles. 't is moeilijk om in iemand z'n plaats zomaar te gaan zeggen wat hij al dan niet moet kopen - je zou eigenlijk best iemand zoeken in de buurt die zo'n paar van die lenzen heeft om te testen. Of zelf naar de fotowinkel gaan en ze echt op uw toestel uitproberen.
                  Als't kan 2de hands dan ga je best ter plaatse - daar stop je dus wel wat tijd in. Als je niet ter plaatse kan gaan dan beslist de beschrijving, reputatie en dan nog 's de gemaakte beelden van de lenzen - je wil voorkant achterkant, sluiter en de algemene staat, stof en kunnen nakijken op schimmels, meeldauw en andere slimmigheden. Je moet dat eens gegoogled hebben zodat je weet waar je moet voor uitkijken - ik heb ervoor gezorgd dat ik olie op de sluiterbladen kon herkennen, en schimmels en andere zaken kon zien. Google naar afbeeldingen en filmpjes op youtube - u zal het wel vinden.
                  U ook kan hier aanbiedingen vinden (wel iets minder voor Sony/Minolta) - 2dehands.be - nl.kapaza.be - marktplaats.nl, ebay.be, ebay.nl, ebay.fr, ebay.de - en geduld veel geduld.
                  De 55-300 van Sony kost niet zo veel nieuw - Kamera Express België 289€ volgens tweakers.Nl - de Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 XR Di-II LD ASP IF (Sony) is iets duurder 329 bij kameraexpress - vindt je wat goedkoper bij Art&craft 315€ (nieuw). 2dehands kom je beide niet zo vaak tegen - de tamron is wat langer op de markt - en is 2dehands zeker niet zo heel prijzig - 150 à 190€ wellicht (met de natte vinger).

                  Comment


                  • #10
                    Re: zoomlens voor DSLR A300

                    Hier ook de combo Tamron 17-50mm f/2.8 en Sony 55-300mm voor mijn Sony DSLR en heel tevreden van.
                    De Tamron is heel goed binnenshuis te gebruiken alsook voor landschappen en de Sony telelens is heel scherp alleen een beetje traag bij wat minder weer.
                    Canon

                    Comment


                    • #11
                      Re: zoomlens voor DSLR A300

                      Ikzelf heb de sigma 17-70 mm 2.8-4 en de sony 50mm f1.8, beide lichtsterke toppertjes die prijs/kwaliteit mooie beelden geven! Beide ook zeer snel qua af, enige nadeel is dat die 17-70 geen 2.8 over de volledige lengte heeft...
                      Canon 6D en 5DM3, Canon 17-40 F4, 24-70 F2.8 en 70-200 F4 L IS
                      - (Flickr) en oprichter van www.brothersinraw.com -

                      Comment

                      Working...
                      X