Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goedkope Fisheye - Samyang 8mm vs Walimex 8mm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Goedkope Fisheye - Samyang 8mm vs Walimex 8mm

Hallo,

Ik heb een Nikon D5100, een APS-C DX camera dus. Ik zou graag een betaalbare fisheye hebben met een budget tussen de €150 - €300. Hiervoor vind ik uiteraard alleen maar lenzen met manuele focus, maar door de kleine focale afstand is dit geen probleem lijkt me.

Samyang 8mm f/3.5
    Walimex 8mm f/3.5

Beide lenzen doen zogenaamde auto-exposure wat wil zeggen dat je het diafragma niet handmatig moet aandraaien. De lens werkt dus op de automatische (Auto) en semi-automatische (Shutter & Aperture Priority) modes op de camera. Dit is een vereiste.

Als iemand nog suggesties heeft van goede betaalbare fisheyes of extreem grote breedhoeken (12mm?) mag dit zeker ook meegedeeld worden. Ik ging me eerst een Opteka 0.20X kopen maar dit lijkt me weggesmeten geld.

Wat neem ik het best, de Samyang of de Walimex?

Thanks!

Re: Goedkope Fisheye - Samyang 8mm vs Walimex 8mm

Ik heb de Walimex maar ik dacht dat beiden dezelfde was.
    Samyang is de fabrikant dacht ik en Wallimex is een private label.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Winged Bekijk bericht

Beide lenzen doen zogenaamde auto-exposure wat wil zeggen dat je het diafragma niet handmatig moet aandraaien. De lens werkt dus op de automatische (Auto) en semi-automatische (Shutter & Aperture Priority) modes op de camera. Dit is een vereiste.

Als iemand nog suggesties heeft van goede betaalbare fisheyes of extreem grote breedhoeken (12mm?) mag dit zeker ook meegedeeld worden. Ik ging me eerst een Opteka 0.20X kopen maar dit lijkt me weggesmeten geld.

Thanks!
      Ik denk dat je je daarin vergist.
      Je moet wel degelijk aan de diafragmaring draaien.
      Mijn D7000 kan manuele lenzen nemen en een ring detecteerd het diafragma, met die info kon mijn camera de belichtingstijd berekenen.
      Ik vermoed dat een D5100 dit niet ondersteund.
      Je moet dan de camera op M stellen en de belichtingsdriehoek zelf instellen.

Kwaliteit is echt goed van de lens, maar (en dat zal je wel weten) de lens is een fishey dus er is extreme vervorming en dat is niet altijd handig, toch kan je er leuke dingen mee gaan doen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Crispyn Bekijk bericht
        Ik denk dat je je daarin vergist.
        Je moet wel degelijk aan de diafragmaring draaien.
        Mijn D7000 kan manuele lenzen nemen en een ring detecteerd het diafragma, met die info kon mijn camera de belichtingstijd berekenen.
        Ik vermoed dat een D5100 dit niet ondersteund.
        Je moet dan de camera op M stellen en de belichtingsdriehoek zelf instellen.
        Bedankt voor het antwoord! Ik ga voor de Samyang gaan denk ik omdat hij meer naambekendheid heeft als ik hem later wil verkopen.

Ik werk altijd op "M" dus dit is zeker geen probleem voor me Hoe gaat dit precies in zijn werk dan? Ik draai aan de ring en op mijn camera veranderd het diafragmagetal mee?

Comment

Ik had mijn 8mm al bij mijn D90 die had geen meeneemmal dus als ik de 8mm op mijn D90 schroefde kwam er "---" op de display.
          Enkel in de stand Manueel(M) kon ik zelf alles instellen.
          dat is altijd gokken want de belichtingsmeter wou niet mee.
          Goed , het werkte wel, maar niet voor een snelle shot.
          Al moet ik zeggen dat je zo zelf een licht-situatie kan leren inschatten en daarmee experimenteert.

Bij mijn D7000 was dit wel een verademing, als je draait aan de diafragmaring van de lens dan neemt die ring van die lens zo een meeneemlip mee op de camera.
          En zo weet de camera welk diafragma er wordt gebruikt. en daarmee werkt de lichtmeter en kan de camera zelf sluitertijd berekenen en werkt de lens ongeveer zoals een andere lens.
          Maar of de D5100 dat heeft betwijfel ik, kijk eens in de handleiding.

Comment

Hmm, zal dus Manueel worden als je het wil gebruiken op een D5100 http://www.kenrockwell.com/nikon/compatibility-lens.htm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Crispyn Bekijk bericht
              Hmm, zal dus Manueel worden als je het wil gebruiken op een D5100 http://www.kenrockwell.com/nikon/compatibility-lens.htm
              Ik denk dat ik toch voor de Opteka 0.20X ga gaan, manuele focus wou ik er nog bijnemen maar geen belichtingsmeting is me teveel van het goede (!)

Bedankt!!

Comment

Ik heb de 14 mm voor nikon op mijn d3200. Ik kan op A met het instelwiel het diafragma veranderen. De diafragmaring op het objectief moet wel op 22 blijven staan of je krijgt een foutmelding
                J.
                Fuji x 100 f

Comment

Vroeger had je ook nog de Belomo Peleng 8mm, geen idee of die nog te krijgen is.

Comment

Working...
                  X