Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Witte waas op gummi ringen van objectief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Witte waas op gummi ringen van objectief

    Nogmaals: wat is het probleem nu eigelijk?

    Vroeger vonden mensen het prachtig als het chroom een beetje van je camera kwam en geel messing zag en Pentax maakt dat weer mogelijk op bepaalde camera's.

    Volgens wordt het hel probleem veroorzaakt doordat er op 'dure' lenzen en camera's natuur rubber wordt gebruikt en daar heb je er altijd last van. Of bij oude camera dat er onder de kunststof karton te voorschijn kwam(bij één van de grote merken)
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #17
      Re: Witte waas op gummi ringen van objectief

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Nogmaals: wat is het probleem nu eigelijk?
      Er is geen probleem, helemaal niet. Het staat alleen zo lelijk als een witte lens wit uitslaat.

      groeten,
      Geert

      Comment


      • #18
        Re: Witte waas op gummi ringen van objectief

        Merk: Auto Glym
        Product: Bumper Care
        Wat doet het: Revives colour and Protects exterior plastics and rubber.
        FLAMMABLE.
        Contains petroleum distillate.

        Met een zachte borstel de rubber van je objectief heel lichtjes ermee insmeren (zuinig zijn) en na enige minuten opblikken met een heel zachte vod of droge zachte borstel.
        Uw rubberringen zullen er beter uitzien dan nieuw. Zo doe ik het al jaren.
        Dit houd ook het rubber in uitstekende conditie en is bovendien waterafstotend.

        Persoonlijk gebruik ik die voor de rubbers aan mijn autoportieren en als ik mijn banden eens als nieuw wil er laten uitzien.
        Maar je kunt er ook uw dashboard mee vernieuwen.


        Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
        Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

        Comment


        • #19
          Re: Witte waas op gummi ringen van objectief

          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
          ...
          Contains petroleum distillate.
          ...
          Uw rubberringen zullen er beter uitzien dan nieuw. Zo doe ik het al jaren.
          Dit houd ook het rubber in uitstekende conditie en is bovendien waterafstotend.

          Persoonlijk gebruik ik die voor de rubbers aan mijn autoportieren en als ik mijn banden eens als nieuw wil er laten uitzien.
          Maar je kunt er ook uw dashboard mee vernieuwen.
          White Spirit = petroleum distillate

          Ja ik weet wel dat het kort door de bocht is, maar wat jij omschrijft is net hetzelfde effect die ik heb met White Spirit.

          If it looks like a duck, walks like a duck, talks like a duck,....

          Comment


          • #20
            Re: Witte waas op gummi ringen van objectief

            Hoi,

            ik denk dat siliconenspray op een doekje spuiten, daarmee over het rubber poetsen, hetzelfde resultaat geeft.
            Siliconenspray onderhoud het rubber, het droogt niet uit.
            De camera body gaat er ook mooi van glimmen... maar wordt wel glad.

            Adrie.

            Comment


            • #21
              Re: Witte waas op gummi ringen van objectief

              Ik heb dit ook voor maar het stoort mij niet zo erg. Dit is een teken dat de lenzen gebruik zijn. Een lens die je niet gebruikt zal dit niet vertonen.

              Wat mij veel erger stoort is het loskomen van die rubbers op zowel de body als op de lenzen. En dan spreek in toch niet over speelgoed: D700, 80-200 2.8 en 24-70 2.8.
              Dit zou toch niet mogen in deze kwaliteitsklasse. Ik heb ook goedkopere lenzen en die vertonen het niet, begrijpen wie kan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

              Comment


              • #22
                Re: Witte waas op gummi ringen van objectief

                Is zoals eerder aangehaald, gewoon het "verouderen" van het rubber.
                Dat is trouwens ook de reden waarom o.a. rubber van binnenbanden getalkt wordt. Dat vertraagt namelijk de veroudering van rubber.
                Afhankelijk van de rubbersamenstelling gaat dit verouderen rapper of trager, maar ooit komt het toch. De volgende fase is dan verharden, broos worden en kleine barstjes gaan vertonen.
                Niks aan te doen, behalve wat reinigen met één of ander niet-agressief detergent.
                Alvast vooral niet bewerken met "productjes" à la rubber-renewers, en cockpit-spray's enzovoort, want die bevatten meestal siliconen waarmee je alléén tijdelijk de symptomen maskeert, maar waarmee je ook het rubber glibberig maakt!
                en dat moet je volgens mij niet hebben op regelringen van lenzen, niet...

                En hoe komt het dat je het op goedkopere lenzen minder voor hebt...
                Gewoon omdat dit geen écht natuurrubber is maar een soepele kunststof die rubber nabootst, die goedkoper te produceren valt

                En dan nog iets:
                White spirit en andere aardoliederivaten tasten het rubber aan, en zetten trouwens hu vernietigend werk verder zelfs nadat je denkt dat je het netjes afgekuist hebt.
                Je krijgt alléén een vals gevoel dat je goed werk hebt gedaan omdat het rubber inderdaad "zwarter" wordt. Je hebt namelijk een soort "oplosproces" in gang gezet. Zo'n beetje analoog aan contactlijm die je op piepschuim aanbrengt...
                Last edited by dréten; 11 februari 2015, 16:20.

                Comment


                • #23
                  Re: Witte waas op gummi ringen van objectief

                  Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                  Dit zou toch niet mogen in deze kwaliteitsklasse. Ik heb ook goedkopere lenzen en die vertonen het niet, begrijpen wie kan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
                  De verklarring zou zijn: er wordt hiervoor natuurrubber gebruikt en dat schijnt met bepaalde zweetsoorten problemen te geven. Plakken helpt niet of nauwelijks en dan altijd fout aan de rubberkant en nooit aan de camerakant.

                  Hier kun je vervangers kopen: http://www.nikonservice.nl/shop/inde...e8b21a147c3893 op mijn D700 en D200 bleven die wel zitten, na een jaar begon het loszitten en nu zit het nieuwe deel er al 4 jaar op zonder probleem.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment

                  Working...
                  X