Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

samyang 85mm1.4

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • samyang 85mm1.4

    Zijn er mensen die ervaring hebben met die lens

  • #2
    Re: samyang 85mm1.4

    De Samyang 85mm f1.4 is manueel - en is gewoon voor de prijs die ze maar kost, geweldig goed. Er is een Nikon versie die iets duurder is - die dacht ik een focus confirm geeft - bij alle andere merken moet je 't zonder doen, of een chipje kleven op de vatting.
    Heb 'm zelf - het is gewoon een van de betere 85mm-lenzen die er te koop zijn - let wel - er is nog beter maar dat betaal je dan 3 tot 5x zo veel. Je moet alles in perspectief zien. Google it - met het woord review er achter - en bekijk de foto's dat zegt veel.
    Er zijn benchmarks die de lens in de top-20 plaatsen - dat is een mogelijke indicatie.

    Comment


    • #3
      Re: samyang 85mm1.4

      is toch moeilijk om op f1.4 de scherpstlling correct te krijgen?
      hoe pak je dit aan?
      eenmaal gefocust iets naar voor of naar achter bewegen?
      (ben gewoon nieuwsgierig)
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: samyang 85mm1.4

        De DOF op f1:1.4 is al dunnetjes (f1.2, f1.0 of nog lager is nog meer 'uitdaging'), dat wil zeggen dat u serieus met een soort van live-view met inzoom om de scherpstelling te controlleren - er zijn wat hulpmiddeltjes (zoals een indicatie waarop er scherpgesteld wordt - dat gebruiken we voor een eerste scherpstelling, en dan inzoomen voor de fijne afregeling, manueel fotograferen doe je toch best op minstens een monopod - of een goed statief bij zo'n openingen), ook met een remote.

        U kan zoals gezegd er een chip op kleven zodat de camera weet wat voor lens er op hangt, zodat je een scherpstel-indicatie krijgt in de zoeker, dat helpt voor de eerste scherpstelling (voor Nikon bestaan er dacht ik 2 versies - een zonder chip en een met, die laatste iets duurder). Mocht u met video bezig zijn - dan is er een variant die f1.5 gaat - men heeft zo al een heleboel lenzen bij Samyang (wordt ook onder andere namen verkocht) - optisch verschilt dat niks met de andere lenzen, behalve dat het openen en sluiten van het diafragma zonder stappen is - en nog wat andere features voor wie graag filmt (geen ervaring mee!).

        reken even mee: http://www.dofmaster.com/dofjs.html dan besef je hoe dun de marge is. Er bestaan trouwens tal van apps voor uw pda/smartphone/tablet als hulp - gebruiken, zou ik zeggen.

        Op f1.4 wat afstanden (full frame):

        Subject distance 10 m Depth of field Near limit 9.45 m Far limit 10.6 m Total 1.17 m In front of subject 0.55 m (47%) Behind subject 0.62 m (53%)
        Subject distance 1 m Depth of field Near limit 0.99 m Far limit 1.01 m Total 0.01 m In front of subject 0.01 m (50%) Behind subject 0.01 m (50%)
        Subject distance 50 cm Depth of field Near limit 49.9 cm Far limit 50.1 cm Total 0.24 cm In front of subject 0.12 cm (50%) Behind subject 0.12 cm (50%)

        U heeft dus als u zeer kortbij wil fotograferen maar een DOF van 2,4mm dat wil zeggen dat u haarfijn mag regelen - gelukkig betert dat met een iets grotere afstand. Hoe langer de buis, hoe kleiner de DOF wordt bij eenzelfde opening. Reken maar uit - de apps zijn er.

        De Samyang staat dacht ik rond de 300€ als u weet dat hetzelfde in Minolta 2dehands voor 650 à 800€ gaat - en dat de nog duurdere Zeiss-varianten al boven de Kilo-€ gaan, dan is dit redelijk (zeker omdat de lens echt Goed is qua glas). Dit is een van de betere 85mm's - moet je niet aan twijfelen, en je leert er echt mee fotograferen - je moet ALLES zelf doen, u mag dus de stand op M zetten. Over de mechanische kwaliteit kan ik weinig zeggen - google en de toverwoorden Samyang 85mm review zullen 't wel doen zeker?

        Wil u weten of manuele lenzen iets voor u zijn?

        Zet de camera in mode M - zet de schakelaar van de AF op de lens ook op M (of doe dat op de body - zie manual van de camera wat aangewezen is). Dit kan ook met een kit-lens, het hoeft niet meteen zo geweldadig op f1.4 te gaan. Begin langzaam - bouw op.

        Bulke41, ik zie dat u een 50mmf1.8 heeft - zet 'm is in M en de AF-schakelaar ook op M - en dan maar oefenen (met live view en evt. serieus inzoomen via 't schermpje en denk die scherpstelindicator weg, zo heeft u een aardig idee van hoe dat in z'n werk gaat). Zo kan u vb. topglas kopen waarvan de AF-motor stuk is - voor een prikje... De ene z'n dode lens is de andere z'n low-cost juweel.

        Comment


        • #5
          Re: samyang 85mm1.4

          ik ben gewoon om met oude ai nikon lenzen te werken bv de 50mm 1.4 en daar zijn ook geen chip of contactpunten aan en toch zie je in de camera een groen bolletje dat op licht als het scherp is

          Comment

          Working...
          X