Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke Nikon macro lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke Nikon macro lens?

    Hallo iedereen,

    Ik wil voor het eerst een macro lens aanschaffen voor mijn Nikon D3100, maar ik weet niet goed welke lens ik moet kiezen.
    Ik twijfel tussen de 40mm, 85mm en 105mm micro.
    De lens zou ik vooral gebruiken om beestjes en bloemen te fotograferen, alsook foto's genomen in de stad (ik zou ze misschien ook wel op het lichtfestival in Gent gebruiken). Welke is het meest aan te raden voor deze situaties?

    Mvg,
    Prieme401

  • #2
    Re: Welke Nikon macro lens?

    Ik denk dat het belangrijk is voor beestjes niet weg te jagen om te zien hoeveel uw minimum focus distance is.
    Als je te dicht moet gaan voor 1:1 ga je ze veelweg wegjagen.
    40mm is vooral goed voor macro van andere objecten.
    In mijn gedacht lijkt de 85 of 105 daarvoor beter.

    40mm Minimum Focus Distance (0.163m)
    85mm (0.280m)
    105mm (0.314m)

    Comment


    • #3
      Re: Welke Nikon macro lens?

      De 40mm is vooral leuk als walkaround prime waarmee je ook dichtbij kunt schieten.
      Wil je er ook portretten mee maken dan is 60mm een aanrader
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #4
        Re: Welke Nikon macro lens?

        Code:
        De 40mm is vooral leuk als walkaround prime waarmee je ook dichtbij kunt schieten. 
        Wil je er ook portretten mee maken dan is 60mm een aanrader
        Is ook mijn gedacht en daarbij is de 60mm een lens die zijn waarde al heeft bewezen.

        Telkens hoor ik hier ook dat je insecten beter met een langer brandpuntsafstand insecten fotografeert.

        Ik werk meestal met een 55mm f/2.8 ai-s (de voorloper van deze 60mm) zonder problemen.
        Vooral als je jezelf aanleert door 2 meter verder te kijken dan je voeten (zie het als jagen), zeker beter
        dan met een lange lens de beestjes pas op te merken als ze voor dezelfde voeten opvliegen.

        Groeten,
        Eric

        Comment


        • #5
          Re: Welke Nikon macro lens?

          Insecten is ook beter te doen met 90 of 105mm, maar dat is voor portretten op een DX sensor aan de lange kant. Wel weer leuk als korte telelens naast je kittens.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #6
            Re: Welke Nikon macro lens?

            Jaren geleden zagen we hier regelmatig insectenfoto's gemaakt met de lange nikkor micro. Ik weet niet of dat ook de 200 f/4 was die nu te koop is voor het dubbel van de prijs van een 105mm. In elk geval, ik heb de cijfertjes eens naast mekaar gelegd, om de vergelijking te vervolledigen...

            Het eerste cijfer is de 1:1 focus afstand. Daarvan trek ik de lengte van de lens af, en dan hou ik de netto afstand tussen lens en onderwerp over.

            - Nikkor 85mm: 286mm - 99mm = 187mm
            - Nikkor 105mm: 314mm - 116mm = 198mm
            - Sigma 150mm: 380mm - 150mm = 230mm
            - Sigma 180mm: 470mm - 204mm = 266mm
            - Nikkor 200mm: 500mm - 193mm = 307mm

            Zoals je kan verwachten, neemt de netto afstand tussen frontglas en onderwerp gestaag toe naarmate je een langere lens gebruikt. Helaas gaat ook de prijs navenant omhoog, net als de moeilijkheidsgraad om met dergelijke lenzen te werken. Als je daar geen probleem mee hebt, is langer altijd beter. Als gulden middenweg ben ik nogal snel geneigd om de Sigma 150 aan te bevelen, maar als ik die cijfers bekijk, en de prijzen vergelijk, krijg ik toch sterk de indruk dat een 105mm (of 100mm voor Canon) misschien nog het meeste fotoplezier levert in verhouding tot zijn prijs.

            Ook die 85mm, die ik absoluut niet ken, houdt eigenlijk een mooie werkafstand over. Ik hoop alleen dat Nikon de 1:1 focusafstand niet omgerekend heeft omdat het een DX lens is (maar ik vermoed van niet). Wat ik niet zie, is of deze lens met teleconverters kan worden gebruikt, want dat is natuurlijk een handige manier om je werkafstand groter te maken of extra vergroting te krijgen. Met de 105mm zijn de teleconverters in elk geval wel compatibel.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Re: Welke Nikon macro lens?

              Je bent nog één ding vergeten, nl de zonnekap, die wordt ook steed langer als het brandpunt langer wordt, dus de effectieve werkafstand(voorkant zonnekap-onderwerp) zal nog meer vervlakken.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Welke Nikon macro lens?

                Bedankt voor de reacties! Als ik het goed begrijp, wordt de 40mm afgeraden? Het enige die me wat tegenhoudt om voor de 105 te gaan, is de prijs... Maar op vlak van degelijkheid/kwailiteit, zijn ze gelijkaardig of is er een merkbaar verschil in fotokwaliteit?


                Sent from my iPad using Tapatalk

                Comment


                • #9
                  Re: Welke Nikon macro lens?

                  De Nikon 105 is wel zeer goed hoor! Dik tevreden van hier...


                  Sent from my iPad using Tapatalk.
                  Toon Nikonian
                  D700/D7000/glaswerk Nikkor

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke Nikon macro lens?

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Je bent nog één ding vergeten, nl de zonnekap, die wordt ook steed langer als het brandpunt langer wordt, dus de effectieve werkafstand(voorkant zonnekap-onderwerp) zal nog meer vervlakken.
                    Haal je zonnekap eraf. Probleem opgelost.
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke Nikon macro lens?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                      Haal je zonnekap eraf. Probleem opgelost.
                      en een andere gecreëerd, dat moeilijker op te lossen is.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke Nikon macro lens?

                        De nikon 105 2.8 vr is een zeer goede, scherpe lens. De AF is zeer snel.
                        Ik gebruik deze lens zeer veel.
                        Maar de AF Micro-Nikkor 200mm f/4D IF-ED is een legende onder macro shooters.
                        Deze "oude" lens heeft echter een sterk prijskaartje en is zeer moeilijk te vinden.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke Nikon macro lens?

                          De nikor 150 2.8 is een pareltje van een lens.
                          Het is de beste lens die ik in mijn bezit heb. De prijs hield me toen ook wat tegen maar ik heb er absoluut nog geen seconde spijt van gehad.
                          En die kan je ook gerust voor portretten ed gebruiken, je moet dan alleen wat rekening houden met de afstand.
                          Groetjes,
                          Dominic

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke Nikon macro lens?

                            Bon, sorry, maar voor de xde keer op de xde keer dezelfde vraag. 'Ik wil macro en welek lens moet ik ?'
                            Macro- en portretfotografie zijn twee gescheiden werelden. Dus de benadering maken met dezelfde type lens en hopen dat de lens aan beide verwachtingen 100% voldoet zal niet evident zoeken zijn.
                            Nu je het hebt over macro ...
                            Is dit macro van insecten (sterk bewegende voorwerpen) is is het eerder macro van de bloemenwereld waar je over statische intiteiten beschikt.
                            Ook hier zal dat echt bepalend zijn.
                            Voor insecten is de 105mm best bruikbaar, maar heel kort bij het onderwerp, dus meer kans dat je gezien bent en dat je die insecten stoort met als gevolg ...
                            Voor bloemen daarentegen speelt dit geen rol en is de lens 100%
                            Voor insecten ben je beter af met een iets langer brandpunt.
                            MAAR, hoe langer de brandpunt hoe platter je voorwerpen worden. Of je dit direct ziet ? neen, maar weet dat dit wel een gevolg is. Ook de scherptediepte is sterk verschillend tussen de 105 mm en bv de 200mm macro van Nikon. Ook dit telt !
                            Dat de zonnekap langer wordt ? Ja, en dan .... Ik heb hier beiden (105mm en de 200mm voor handen liggen) en de zonnekap bij de 200mm is GEEN 2x zo lang als bij de 105 als zou dat een probleem kunnen vormen.
                            MAAR, waar wel een probleem kan zitten. Hoe dichter je bij je voorwerp komt, hoe sneller je kans maakt dat je lens (en dus ook zonnekap) eventueel storend worden omdat je schaduw werpt op je voorwerp.

                            En willens nillens, voor wat betreft macro is Nikon 105mm een goede lens, maar in het speelvlak van macro moet de Sigma 150 en de Sigma 180 evenals de Tamron 95 en de Tamron 180 heel zeker de duimen niet leggen. Ik zou het tegendeel durven beweren. Zelf heb ik voor het ogenblik de Tamron 95mm en de Sigma 180 die ik voor geen geld ter wereld wil inwisselen. Heb ooit de Nikon 200mm f/4 gehad en die is niet lang in de kas blijven liggen wegens zwaar teleurstellend, waarmee een mythe wordt gebroken. Voor de ene is dit de heilige kraal en inderdaad nagenoeg onvindbaar en heel duur, voor de andere maar een lens die niet slecht is, maar waar zeker evengoede zij niet betere alternatieven voor zijn. Alleen heten ze niet Nikon.

                            Sorry voor mijn basisreactie. Ik heb hier nu geprobeerd enige info te geven over macro-fotografie. EN zoals ik zei, voor portret-fotografie gelden andere regels. Vergelijk het met een wagen. Je kan geen wagen vinden die en gebruikt kan worden om het land om te ploegen en die daarnaast ook evengoed presteert tijdens een F1-wedstrijd. 'zal 't een of 't ander zijn, maar niet beiden, zeker niet als je meetlat voor alle types fotografie even hoog liggen.

                            Uiteindelijk ware het voor veel interessanter voor jou om gewoon ergens met enkele mensen af te spreken, te tonen wat je er echt van verwacht en dan de lenzen eens in de hand neemt, je toestel op en proberen.
                            Bij macro is het immers al even belangrijk, zij niet het belangrijkste, dat je de lens voelt en je ze ervaart als deel van je gedachtenstroom bij het fotograferen. 't Is moeilijk uit te leggen, maar mensen die macro doen snappen dit wel.
                            Last edited by Wim.Vanmaele; 6 februari 2015, 06:19.
                            https://www.fotospotter.be
                            Je suis content d’être heureux

                            Comment

                            Working...
                            X